ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Без політиків, але з посадовцями: хто розміщує джинсу в хмельницьких медіа

23.10.2023, 09:51
Альона Береза

Кількість джинси й неналежно маркованої реклами в хмельницьких медіа збільшилася в порівнянні з довоєнним періодом. Партійна політична джинса відсутня, водночас медіа розміщують джинсу від керівництва області. Втім, контрагітацію в онлайн-медіа як мінімум у цей період не розміщували. Про це свідчить моніторинг п’яти інтернет-ресурсів Хмельниччини з 4 до 8 вересня 2023 року включно, який провів Інститут масової інформації. В межах моніторингу визначалося, чи поширюють регіональні медіа політичну та комерційну джинсу, контрагітацію, а також визначалися замовники політичної джинси та матеріали з неналежним маркуванням.

Під моніторинг потрапили онлайн-медіа "Є Новини", vsim.ua, "Незалежний громадський портал" (НГП), "Поділля News" і ХМ-інсайд. За моніторинговий період  сайти опублікували 281 новину, з яких 15 були джинсою, ще 10 – неналежно маркованою рекламою. Серед матеріалів, які мали ознаки замовності, дев’ять були політичною джинсою, ще шість – матеріалами з ознаками комерційної замовності.

Уточнимо, що в жовтні 2020 року під моніторинг потрапили 10 онлайн-медіа. Тоді ми проаналізували 226 новин, з яких 11 матеріалів мали ознаки замовності, ще сім були  неналежно маркованою політичною агітацією. Контрагітації в онлайн-ЗМІ також не було.

Політична джинса

Найбільше політичної джинси у вересні поширило "Поділля News" (чотири новини, або 6,5% загальної кількості матеріалів) та ХМ-інсайд (три новини, або 6,3% загальної кількості матеріалів). Ще два випадки зафіксовано на Незалежному громадському порталі. Політичну джинсу не публікували сайти "Є Новини" й vsim.ua. 

Так, "Поділля News" і ХМ-інсайд в унісон написали майже ідентичні новини про відновлення закладів освіти в області після ракетних атак. Причому головним акцентом публікації стала присутність на місці першого заступника начальника Хмельницької ОВА Сергія Тюріна. ХМ-інсайд і Незалежний громадський портал у такому ж компліментарному ключі, ігноруючи суспільну значущість події, опублікували однакові новини про допомогу Хмельниччини також від імені першого заступника голови Хмельницької ОВА Сергія Тюріна у відновленні Херсонщини. 

Незалежний громадський портал і "Поділля News" опублікували новини про факт відвідування головою облради Віолеттою Лабазюк форуму про ментальне здоров’я, який організовувала перша леді України Олена Зеленська. Суспільна значущість факту відвідування посадовицею якогось заходу також дуже сумнівна. Водночас "Поділля News" також опублікувало новину про відкриття найпотужнішого в Україні заводу з виробництва агрохімікатів знову з акцентом на участі в ньому керівниці Хмельницької облради. Поряд з цим аналогічний текст, у якому головним героєм був уже перший заступник голови Хмельницької ОВА, розмістив ХМ-інсайд. Ця новина була розміщена в рубриці "Економіка" з позначною “$”  і є неналежно маркованою рекламною новиною.

Тож замовниками  політичної джинси стали органи чи представники місцевої й регіональної державної влади та місцевого самоврядування,  55% та 45% відповідно.

Комерційна джинса

Найбільше комерційну джинсу розміщували на "Поділля News". Йдеться про чотири таких матеріали. Ще дві новини з ознаками замовності від бізнесу розмістив Незалежний громадський портал.

Уже звично Незалежний громадський портал розміщував новини з ознаками замовності від Хмельницької АЕС. У попередньому моніторингу ІМІ вже фіксував таку тенденцію, адже тоді за моніторинговий тиждень Незалежний громадський портал чотири рази публікував інформацію про діяльність, активності й волонтерство Хмельницької АЕС. Наприклад, розміщував звернення генерального директора ВП "Хмельницька АЕС" Андрія Козюри.  Так, у цей моніторинговий період медіа написало про відвідування атомної станції президентом Енергоатому Петром Котіним і депутатами профільного комітету ВРУ. Також НГП писав про добір бюджетних відеокарт, для чого вони потрібні та з вмонтуванням посилання на сайт з добіркою відеокарт, які там можна придбати. До речі, це медіа ніколи не рубрикує матеріалів у розділі "Новини" та в інших наявних на сайті розділах: "Актуально", "Інтерв’ю", "Фоторепортаж", "Статті" та "Блоги".

"Поділля News" публікувало комерційну джинсу про тури до Карпат, благодійність однієї з найбільших торговельних мереж продуктових магазинів, "більше смаку та цікавих пропозицій" від мережі заправних станцій і про благодійність регіонального відгалуження багатомільйонного телеграм-каналу, який активно піариться в багатьох регіонах України.

Поряд з тим комерційна джинса в моніторинговий період не зустрічалася на сайтах:" Є новини", vsim.ua та ХМ-інсайд.

Неналежно маркована реклама

Неналежно маркована реклама розміщувалася в трьох з п’яти регіональних медіа. Найбільше, сім, матеріалів розмістило vsim.ua. Ці всі матеріали містили позначку  #новини компаній і #партнерський проєкт. Утім, на сайті ні на головній сторінці, ні в прайс-листі на 2023 рік не зазначено опису, що ж саме означають ці позначки. Для того щоб у майбутньому ці матеріали не вважалися джинсою, медіа варто додати хоча б опис до вказаних позначок. А з урахуванням змін у законодавстві щодо маркування рекламних матеріалів і наслідків неналежного маркування, які починають діяти з 2 жовтня 2023 року, ці рубрики варто замінити на такі, які містять слово "реклама".

На сайті публікували новини, які навіть містили суспільну значущість. Наприклад, про курси для пошуку роботи, курси англійської мови, вакансії від бізнесу, навчання для айтівців, благодійності однієї мережі торговельних продуктових магазинів або інформація, чим зайнятися в Буковелі восени. Під хештегом "партнерський проєкт" вийшла одна новина про фотоконкурс.

Дві новини з неналежним маркуванням з’явились у стрічці ХМ-інсайд. Для позначення рекламних публікацій медіа використало позначку "$", опис щодо якої можна знайти не на головній сторінці, а лише в розділі з розцінками на рекламу і назвою "Реклама". Там зазначено, що "інформація,  відмічена позначкою $, публікується на правах реклами". На сайті розмістили новину про відкриття заводу, який, нагадаємо, відвідав начальник Хмельницької ОВА Сергій Тюрін, і про відкриття амбулаторії загальної практики сімейної медицини в одному із сіл Хмельниччини, на якому знову побувала голова облради Віолетта Лабазюк.

Лише одну неналежно марковану рекламу поширив сайт "Є Новини". Це новина про вибір додаткових фар у Хмельницькому з маркуванням "Новини від компаній". До речі, це єдине медіа, яке на своїй головній сторінці розмістило хороший опис про розміщення реклами й про використання позначок. Зауважимо, що це єдине видання, яке найякісніше це робить. Також на сайті, на відміну від інших проаналізованих онлайн-медіа, використовується позначка "На правах реклами", як того вимагає чинне законодавство про рекламу.

Замість висновків

Загалом медіа на Хмельниччині варто було б задуматися про розміщення якісних описів до розміщення реклами або загалом розпочати маркувати платний контент, а не продовжувати вводити в оману своїх читачів. Особливо це важливо зробити на тлі змін у законодавстві. Закон України "Про медіа" наразі передбачає реагування на незначні порушення порядку розповсюдження і розміщення реклами у вигляді припису і штрафу. До речі, його норми не розділяють відсутність маркування і неналежне маркування, а зводять їх до суміжного поняття "порушення порядку розповсюдження та розміщення реклами". Докладніше про це можна прочитати в роз’ясненні ІМІ "Джинса та неналежне маркування реклами: відповідальність медіа".

Альона Береза, регіональна представниця ІМІ в Хмельницькій області

Liked the article?
Help us be even more cool!