Росія системно інтегрує в шкільні програми на тимчасово окупованих територіях Донеччини та Луганщини модулі з так званої протидії екстремізму. За висновками звіту Центру громадянської просвіти “Альменда” “Як Росія стирає українську ідентичність під виглядом боротьби з екстремізмом”, у цій концепції “екстремізмом” оголошується будь-яка форма української ідентичності – мова, символіка, культурні вияви чи навіть згадка про незалежність України.
Вчителів на окупованих територіях зобов’язують проводити спеціальні “профілактичні заняття”. Під час таких уроків дітям нав’язують думку, що Україна нібито є “джерелом екстремістських загроз”, а її громадяни – потенційні вороги. Шкільні підручники та навчальні матеріали проходять попередню ідеологічну цензуру, щоб повністю відповідати кремлівським наративам.
Окремо у звіті підкреслюється, що подібні програми мають не лише інформаційно-пропагандистський, а й довгостроковий виховний ефект. У такий спосіб Росія намагається сформувати покоління, відірване від української культури та історії, виховане в дусі лояльності до Росії й готовності сприймати Україну як “ворожий” простір.
Дослідники наголошують: така практика є грубим порушенням норм міжнародного права, оскільки освіта використовується як інструмент примусової асиміляції. Це може кваліфікуватися як воєнний злочин і навіть злочин геноциду, адже цілеспрямовано знищується культурна ідентичність дітей і молоді на окупованих територіях.
За словами авторів звіту, особливу небезпеку становить системність і масштабність цих процесів.
Ідеологічний контроль у школах доповнюється адміністративним тиском на вчителів та батьків, примусовим запровадженням російських стандартів освіти й вилученням будь-яких українських матеріалів. У результаті навчальні заклади, які мали б бути простором розвитку та захисту дитини, перетворюються на інструмент пропаганди та політичного впливу.
Як повідомляв ІМІ, з 2025 року в окупованому Мелітополі дітям заборонять користуватися будь-якими месенджерами, крім шпигунського російського месенджера Max. У такий спосіб росіяни перетворюють освітню систему на інструмент тотального контролю над юними мешканцями міста.