Журналісти ЖАР.INFO змогли отримати публічну інформацію лише після звернення до омбудсмена
Журналісти хмельницького видання ЖАР.INFO змогли отримати публічну інформацію від міських рад щодо їхньої закупівлі на потреби оборони лише після звернення до уповноваженого Верховної Ради з прав людини.
Про це повідомила представниця ІМІ в Хмельницькій області Альона Береза.
Видання ще в травні цього року звернулося до 13 міських рад Хмельниччини із запитами щодо надання інформації про їхні закупівлі на потреби оборони. Відповідь надали 10 міських рад, хто вчасно, хто з відтермінуванням розгляду. Однак три міські ради, а саме Хмельницька, Старокостянтинівська та Нетішинська, з посиланням на чинне законодавство про введення воєнного стану відмовилися надати запитувану інформацію.
Редакція звернулася зі скаргою до уповноваженого ВРУ з прав людини та вже на початку липня отримала інформацію.
Юрист громадської організації “Платформа прав людини” Євген Воробйов, який допоміг журналістам подати скаргу омбудсмену, зазначив, що не може бути обмежено доступ до інформації про володіння, користування чи розпорядження державним, комунальним майном.
“Закон України “Про доступ до публічної інформації” передбачає, що не може бути обмежено доступ до інформації про володіння, користування чи розпорядження державним, комунальним майном, зокрема до копій відповідних документів, умов отримання цих коштів чи майна, прізвищ, імен, по батькові фізичних осіб та найменувань юридичних осіб, які отримали ці кошти або майно (крім випадків, передбачених частиною другою статті 23 Закону України “Про основи національного спротиву”)”, – пояснив Євген Воробйов.
За словами юриста, Закон України “Про основи національного спротиву” зазначає, що видатки на здійснення та забезпечення заходів з організації, підготовки, підтримання та ведення руху опору належать до таємних видатків держбюджету, які виділяються Міністерству оборони України окремим напрямом на утримання Сил спеціальних операцій Збройних сил України. Водночас цей же закон передбачає можливість обмеження в доступі до інформації про видатки держбюджету, які виділяються Мінобороні окремим напрямом на утримання Сил спеціальних операцій Збройних сил України. Проте, додав юрист, згадана стаття не передбачає обмеження в доступі до інформації про витрачання коштів місцевого бюджету, така інформація санкціонована в доступі ч. 5 ст. 6 Закону України “Про доступ до публічної інформації”.
Представництво уповноваженого в Хмельницькій області відреагувало оперативно на скаргу журналістів, і вже на початку липня згадані вище міські ради надали інформацію редакції. Також редакція отримала остаточну відповідь від представниці омбудсмана з копіями листів від міських рад.
“Відповідно до отриманої від вищезгаданих органів місцевого самоврядування інформації, інформаційні запити ГО “ЖАР” від 25.05.2023, з урахуванням наданих Регіональним представництвом Уповноваженого у Хмельницькій області роз’яснень вимог Закону, були повторно розглянуті розпорядниками інформації та поінформовано, із наданням підтверджуючих документів, про поновлення ГО “ЖАР” права на отримання публічної інформації”, – йдеться у відповіді за підписом представниці уповноваженого в Хмельницькій області Оксани Кізаєвої.
Нагадаємо, раніше суд зобов’язав Хмельницьку міську раду розглянути запит редакції ЖАР.INFO.
Help us be even more cool!