З вересня старшокласникам 750 шкіл в 10 областях України викладатимуть предмет “Кроки до порозуміння”, який має на меті навчити долати стереотипи в умовах конфлікту та ефективно працювати з інформацією: сприймати її критично й захищатися від маніпуляцій в медіа. Такий предмет з’явиться у рамках освітнього проекту “Враховуй Різницю”, повідомили на прес-конференції “Україна потребує громадянського суспільства: чи можливе воно без громадянської освіти у школі?” 23 лютого, на якій презентували проект, повідомляє MediaSapiens
Проект ініціювала ГО “Вчителі за демократію та партнерство”. Предмет “Кроки до порозуміння” вже отримав схвалення МОН України, тож з наступного навчального року зможе викладатися у школах як курс за вибором для учнів 10-11 класів. Всього до проекту заплановано долучити близько 750 шкіл. Таку кількість організатори називають “краплею в морі”, адже в Україні нині є близько 20 тис. шкіл.
“Вже третій рік в Україні відбуваються важливі і водночас непрості події – пройшла Революція гідності, зростає активність громадян, ми опинились в умовах військово-політичного конфлікту та інформаційної війни, йде процес євроінтеграції тощо, але у змісті й методах навчання нашої школи все це не відображається. Сьогодні в школі дітей не вчать бути громадянином – єдиний предмет в 11 класі «Людина і світ» триває 17 годин (1 урок щотижня протягом семестру)”, – наголосила науковий керівник проектів організації “Вчителі за демократію та партнерство”, док. пед. наук, проф., академік НАПН України Олена Пометун.
Вона підкреслила, що, на жаль, думки дітей, їх ставлення до життя і соціальні навички сьогодні мало цікавлять вчителів, їм треба проходити програму, готувати дітей до ЗНО, підвищувати показники навчального закладу. Однак Пометун наголосила, що критично важливо все ж таки впроваджувати громадянську освіту задля успішної розбудови держави.
Організація “Вчителі за демократію та партнерство” проводять спеціальні тренінги з методики викладання нового предмета. Незабаром вийде підручник з курсу, який отримає кожна школа, яка погодилася затвердити у себе такий курс.
Проект “Враховуй Різницю” (Інструменти для поєднання розділених громад) здійснюється в 10 областях України: Вінницькій, Донецькій, Дніпропетровській, Запорізькій, Київській, Луганській, Миколаївській, Тернопільській, Харківській та Черкаській, хоча від початку планувалося проводити його в 5 – дотичних до зони конфлікту на Донбасі.
Питанням критичного сприйняття інформації та розкриттю маніпуляцій в медіа присвячено окремий розділ курсу – “Отримуй достовірну інформацію”.
“З усіх інформаційних потоків потрібно знайти достовірну. Ми вчитимемо дуже простим речам. Перша – правило трьох, тобто що потрібно знайти три джерела на підтвердження інформації. Друга річ – необхідність вміння відділяти факти від думок. Про це варто замислитися і учням і вчителям. А також аналіз текстів ЗМІ, в якому їм потрібно знайти приховані меседжі. Розповідаємо про прийоми маніпуляції”, – розповіла Пометун.
Виконавчий директор організації “Вчителі за демократію і партнерство”, координатор проекту “Враховуй різницю” і співавтор курсу “Кроки до порозуміння” Ігор Сущенко наголосив на тому, що це завжди відбувається в практичному форматі: учням дається текст друкованого, інтернет-видання чи телесюжету й інструмент для аналізу і діти можуть дійти власних висновків щодо того, чи є там маніпуляція.
Також Сущенко звернув увагу на те, що конфлікт у країні призвів також до того, що люди втратили довіру до медіа. “В суспільстві побутує думка, що всі ЗМІ брешуть. І через це ніякі з них не треба читати чи дивитися, а тим паче сподіватися, що там є щось нормальне. Це страшна тенденція. Тому одна з наших тем – “Чи варто бути поінформатованим”, – додав він, а Пометун підкреслила, що найбільш яскраво ця думка побутує в Донецькій та Луганській області.
Спікери зазначили, що проект отримав позитивні відгуки у вчителів, які взяли участь в тренінгах, він зацікавив учнів, тому вони сподіваються на успіх у впровадженні предмету «Кроки до порозуміння» і поширення громадянської освіти в цілому, а також мріють провести великий дебатний турнір учнів, які прослухають розроблений курс.
Проект “Враховуй Різницю” реалізовується у рамках проекту Українська ініціатива зміцнення громадської довіри (UCBI), що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID).