Єврокомісія оштрафувала Apple і Meta за порушення закону про цифрові ринки

Європейська комісія вперше застосувала санкції за Законом ЄС про цифрові ринки (ЗЦР), наклавши штрафи на Apple і Meta у звʼязку з порушенням антимонопольних правил, повідомляється на сайті Єврокомісії.
Apple порушила зобов'язання не “спрямовувати” користувачів на здійснення купівлі через свої сервіси відповідно до Закону про цифрові ринки. Компанію було оштрафовано на 500 мільйонів євро.
Згідно із Законом про цифрові ринки, розробники застосунків, які пропонують свої продукти через App Store, мають право безкоштовно інформувати користувачів про альтернативні пропозиції поза межами App Store, спрямовувати їх до цих пропозицій і давати їм змогу здійснити купівлю.
Комісія виявила, що Apple не виконує відповідного обовʼязку. Через низку обмежень, накладених Apple, розробники не можуть повноцінно використовувати альтернативні канали поширення своїх продуктів. Відповідно, споживачі не можуть належним чином скористатися альтернативними й дешевшими пропозиціями, оскільки Apple забороняє розробникам безпосередньо інформувати користувачів про них.
Компанія не змогла довести, що ці обмеження є об’єктивно необхідними й пропорційними.
Своєю чергою Meta порушила зобов’язання надавати споживачам можливість обрати послугу, яка використовує менше їхніх персональних даних. Компанію оштрафували на 200 мільйонів євро. За нормами ЗЦР, компанії повинні мати згоду користувачів для об’єднання їхніх персональних даних з різних сервісів. Користувачам, які не дають такої згоди, має бути доступна менш персоналізована, але функціонально рівноцінна альтернатива.
У листопаді 2023 року Meta запровадила бінарну модель “погоджуйся або плати”, де користувачам Facebook та Instagram у ЄС пропонували обрати між:
- згодою на персоналізовану рекламу;
- щомісячною підпискою без реклами.
Комісія також дійшла висновку, що Facebook Marketplace, онлайн-сервіс посередництва між продавцями й покупцями, більше не підпадає під дію ЗЦР. Це рішення ухвалено у відповідь на запит Meta від 5 березня 2024 року про перегляд статусу Marketplace.
Ретельно оцінивши ситуацію та врахувавши додаткові зусилля Meta з протидії використанню Marketplace компаніями, комісія виявила, що у 2024 році Marketplace мав менш ніж 10 тисяч користувачів-бізнесів. Отже, майданчик більше не відповідає критеріям, окресленим у ЗЦР, і не матиме статусу важливого каналу для взаємодії компаній зі споживачем.
Марія Ігнатьєва, Валентина Троян
Help us be even more cool!