ГАРЯЧА ЛІНІЯ050 447 70 63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Подай скаргу

В Україні найпопулярнішими джерелами новин та інформації є пошукові системи й соцмедіа – дослідження

05.10.2021, 13:18
Фото – REUTERS / Vasily Fedosenko
Фото – REUTERS / Vasily Fedosenko

Пошукові системи та соціальні медіа – два найпопулярніші джерела новин та інформації в Україні.

Про це йдеться в дослідженні Фонду Томсон Ройтер “Медіаспоживання та аналіз аудиторії в Україні”, презентація якого відбулася 5 жовтня.

Згідно з дослідженням, щотижня 80% респондентів використовують пошукові системи, а 72% – соціальні мережі. 70% використовують інформаційні інтернет-портали та інтернет-ЗМІ. Хоча двоє з трьох респондентів (67%) переглядають телевізійні програми щонайменше раз на тиждень, цей результат демонструє важливість цифрових платформ в Україні, йдеться в дослідженні. 

Мало хто повністю довіряє ЗМІ – лише 11% довіряють новинам. Автори дослідження зазначають, що це характерно не лише для України й певна міра скептицизму є передбачуваною та навіть бажаною. 

Водночас переважна більшість респондентів вважає, що в усіх видах новин є багато фейкових історій та пропаганди: 82% опитуваних погодилися з цією думкою. 

Головним викликом для незалежних ЗМІ в Україні є недовіра громадськості до незалежності засобів масової інформації або, якщо незалежність не підлягає сумніву, звинувачення в нішовості та низькій якості. Троє з п’яти опитаних (59%) вважають, що в Україні немає незалежних ЗМІ – частково тому, що, на їхню думку, багато видань контролюються та фінансуються державою, іноземними урядами чи олігархами, а журналісти змушені дотримуватись інтересів тих, хто їх фінансує. 

17% респондентів вважає, що небезпека COVID-19 є неправдою. Автори дослідження зазначають, що громадська критика способу висвітлення теми пандемії засобами масової інформації, ймовірно, ще більше підірвала довіру до журналістики. 

Існує суспільний попит на якісну, неупереджену, об’єктивну та професійну журналістику. Більшість (65%) вважають, що вони вже мають доступ до такого типу журналістики, навіть якщо критикують ЗМІ загалом. Тому незалежна журналістика повинна відрізнятися від інших ЗМІ та висвітлювати новини й інформацію так, щоб приваблювати потенційну аудиторію, розкриваючи важливі для неї теми.

Дослідження базується на проведеному опитуванні та фокус-групах серед українського населення. В опитуванні використовувався метод випадкового добору для отримання репрезентативної вибірки осіб віком від 18 до 65 років серед населення України. Опитування всіх респондентів проводилося телефоном у період з 1 по 11 грудня 2020 року. Загалом проведено 515 телефонних інтерв’ю.

Опитування проводила українська професійна агенція соціальних та ринкових досліджень InMind.

Загалом 47% респондентів – чоловіки та 53% – жінки. Розподіл за віком такий: 34% віком 18–34 років, 35% віком 35–49 років та 31% віком 50–65 років. Респонденти були відібрані з усієї України: 28% із заходу, 34% з центру, 12% із півдня, 20% зі сходу та 7% із Донецької та Луганської областей. 

16% опитаних мають середню освіту, 39% – професійну, 42% – вищу, і 1% – післядипломну освіту. 

На момент опитування трохи більш ніж половина респондентів (52%) були найманими працівниками. 

Крім того, для детальнішого розуміння того, чому люди дотримуються певних поглядів, у лютому 2021 року проведено сім фокус-груп. Ці фокус-групи були набрані та модерувалися дослідниками з InMind в онлайн-режимі. Загалом у фокус-групах узяли участь 42 учасники із широкого кола респондентів по всій Україні. Учасниками були чоловіки та жінки віком від 18 до 60 років, представники різних професій та з різними політичними вподобаннями, які є активними споживачами новин / інформації.

Для розширення аудиторії кількісного та якісного досліджень в Україні був також проведений моніторинг соціальних мереж. Під час цього моніторингу вивчено 188 інформаційних видань на вебсайтах, каналах Facebook, YouTube та Telegram. Для моніторингу актуальних тем в Україні протягом лютого 2021 року використовувався засіб соціального моніторингу та аналізу тенденцій Buzzsumo. Це дозволило команді дослідників визначити облікові записи, що привернули найбільшу увагу аудиторії, та відстежувати взаємодію аудиторій з ними.

Liked the article?
Help us be even more cool!