В Україні існує загроза чесним виборам через використання адміністративного ресурсу
В Україні існує тенденція використання адміністративного ресурсу окремими політичними силами та потенційними кандидатами з метою залучення працівників бюджетних установ до передвиборчих заходів. Такі небезпечні тенденції протягом останніх трьох місяців фіксують спостерігачі громадянської мережі ОПОРА і незалежні ЗМІ.
Про це йдеться у третьому щомісячного моніторинговому звіті ОПОРИ, який був оприлюдений 5 липня, повідомила ІМІ прес-служба громадянської мережі.
Під час презентації ОПОРА оприлюднила факти адміністративного ресурсу, зокрема залучення працівників бюджетних установ до передвиборчих заходів, використання чиновниками службових приводів для здійснення агітації. Учасники презентували свіжі дані щодо креативу від кандидатів та нових форм підкупу від учасників неофіційного етапу передвиборчої кампанії.
Зокрема, серед таких потенційних кандидатів ОПОРА називає голову Верховної Ради Володимира Литвина, першого віце-спікера ВР Адама Мартинюка, народного депутата від НУНС Ігоря Палицю, ВО “Свобода”.
Експерт кампанії спостереження Олександр Неберикута зазначив: «Протягом останніх трьох місяців довгострокові спостерігачі Громадянської мережі ОПОРА і незалежні ЗМІ фіксують небезпечні тенденції, що свідчать про реальну загрозу використання адміністративного ресурсу окремими потенційними суб’єктами виборчого процесу, з метою штучного обмеження рівня політичної конкуренції в країні. Це може призвести до грубого порушення одного з керівних загальноєвропейських принципів виборчого права – забезпечення рівних можливостей для усіх партій і кандидатів, і поставити під сумнів чесність майбутніх виборів в очах українських громадян та міжнародної спільноти».
Як повідомляють у ОПОРІ, найбільший передвиборчий резонанс отримали ініціативи державних та місцевих органів влади щодо введення нових тимчасових штатних одиниць у соціальних службах. Офіційною підставою розширення штатів та збільшення фінансування цих служб є необхідність удосконалення заходів із виконання соціальних ініціатив президента України та уряду. За даними віце-прем’єра Сергія Тігіпка, усього в Україні буде підготовлено 12 000 тимчасових соціальних працівників. У порівнянні із аналогічними посадами у соціальних службах, заробітна плата нових працівників є вищою (приблизно на 1 000 гривень). Найбільше штатних одиниць буде створено у Полтавській області (908), найменше – у місті Севастополь (15 осіб).
Реалізація цього рішення, зазначають у ОПОРІ, спричинила гострі політичні конфлікти, оскільки є об’єктивні ризики залучення тимчасових працівників до агітаційної кампанії провладних кандидатів. Зокрема, Тернопільська обласна рада не підтримала перерозподіл 12 мільйонів гривень державної дотації на утворення 400 тимчасових робочих місць. Депутати ради вирішили перевірити обґрунтованість ініціативи зі створення нових штатних одиниць та запропонували впроваджувати цей проект вже після виборів. А на Сумщині спостерігачі ОПОРИ зафіксували випадок, коли під час візиту до 93-літньої пенсіонерки, соціальний працівник намагався з’ясувати її політичні уподобання. Також він повідомив, що за сприяння влади пенсіонерка отримає безкоштовно пристрій для цифрового телебачення.
У Волинській області до представників ОПОРИ звернулися місцеві мешканці щодо «добровільно-примусового» характеру залучення співробітників бюджетних установ до виборчої кампанії одного із кандидатів. Виборчий штаб місцевого благодійника, народного депутата Ігоря Палиці за посередництвом директорів шкіл набирає вчителів для роботи під час агітаційної кампанії.Координатор виборчих програм Громадянської мережі ОПОРА Ольга Айвазовська звернула увагу на те, що потенційні кандидати, особливо чинні народні депутати, позиціонують себе лобістами інтересів окремих виборчих округів щодо залучення ресурсів Державного бюджету України. У цьому питанні певний приклад та прецедент створено керівництвом українського парламенту. Так, Володимир Литвин (Народна партія) та Адам Мартинюк (КПУ) під час роботи у виборчих округах активно користуються своїм посадовим статусом. Для прикладу, Мартинюк стверджує, що «пролобіював» виділення Кабінетом Міністрів України 10,8 мільйонів гривень на соціально-економічні потреби Камінь-Каширського та Ківерцівського районів (Волинська область). Така передвиборча стратегія керівництва Верховної Ради України сприяє безконтрольному застосуванню бюджетного адміністративного ресурсу іншими парламентарями та посадовими особами.
Представники ВО «Свобода», які займають високі посади у західних областях України, також зловживають службовими приводами у власних агітаційних інтересах. Наприклад, формальне погодження головою Львівської обласної ради Олегом Панькевичем рішення про позапланове фінансування пошкодженої дороги у Мостиському районі подається як результат діяльності його політичної партії, повідомила Айвазовська.Потенційні кандидати використовують професійні свята для підвищення власного рівня електоральної пізнаваності. Так, у Полтавській області під егідою Громадського об’єднання «Наш дім – Полтава», яке очолюють потенційні кандидати Олександр Залужний та Володимир Макара, медичним працівникам та на потреби закладів охорони здоров'я було вручено сертифікати на отримання десяти автомобілів марки Лада «Сенс», дві карети швидкої допомоги «Газель», десять квартир у Полтаві, грошові подарунки, сертифікати на придбання соковитискалок, пилосмоків, мікрохвильових печей, хлібопечей, кухонних комбайнів, телевізорів, пральних машин, холодильників. Закладам охорони здоров’я видавали грошові сертифікати на проведення капітального ремонту, придбання медичного обладнання, комп'ютерів, заміну вікон.
Крім того, ОПОРА зафіксувала непоодинокі факти виголошення державними службовцями публічних заяв, які прямо вказують на їх симпатії чи упередження до конкретних політичних сил. Демонстративне порушення державними службовцями офіційно затверджених стандартів поведінки ставить під сумнів можливість забезпечення рівних умов для діяльності усіх політичних партій.Help us be even more cool!