Обмеження доступу до інформації про військові кримінальні правопорушення є вимушеним та законним кроком. Це пов’язане з тим, що “кримінальні правопорушення проти встановленого порядку несення військової служби (військові кримінальні правопорушення)” (ст. 407, 408 та інші статті розділу XIX ККУ), належать до категорії відомостей з обмеженим доступом. Про це повідомляє Офіс генерального прокурора (ОГП) на Facebook-сторінці.

В ОГП зазначили, що такий крок спрямований на: 

  • захист національної безпеки;
  • недопущення використання таких даних проти України;
  • збереження стабільності та довіри до сил оборони в умовах війни;
  • протидію інформаційно-психологічним операціям держави-агресора.

“Надання або оприлюднення відомостей про кримінальні правопорушення проти встановленого порядку несення військової служби під час дії воєнного стану створює ризики для національної безпеки”, – пояснили в Офісі генерального прокурора.

Там уточнили, що ця інформація може бути використана:

  • для дискредитації сил оборони;
  • для формування неправдивих висновків про морально-психологічний стан військовослужбовців;
  • для оцінювання рівня дисципліни, боєздатності підрозділів та системи мобілізаційної роботи;
  • як інструмент інформаційно-психологічних операцій проти України, спрямованих на підрив довіри до військового керівництва та обороноздатності держави.

В ОГП наполягають: поширення навіть узагальнених статистичних даних про кількість таких правопорушень може завдати істотної шкоди оборонній діяльності та інформаційній безпеці. Зокрема, ворог може використати цю інформацію у своїй пропаганді. 

Також в Офісі генпрокурора послалися на ч. 2 ст. 6 Закону України “Про доступ до публічної інформації”. Вона передбачає обмеження доступу до інформації за умови одночасної наявності трьох критеріїв:

  • лише в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадської безпеки;
  • розголошення інформації може завдати істотної шкоди цим інтересам;
  • шкода від оприлюднення переважає суспільний інтерес в отриманні такої інформації.

“У випадку військових кримінальних правопорушень ці умови виконуються в повному обсязі”, – наголосили в ОГП.

В ОГП зазначили, що в період дії воєнного стану підлягають обмеженню:

  • узагальнені статистичні дані (актуальні та за попередні звітні періоди з 24.02.2022) про кримінальні правопорушення, передбачені розділом XIX КК України;
  • інформація про осіб, які вчинили такі правопорушення;
  • інформація, що міститься в документах органів прокуратури та пов’язана з указаною категорією кримінальних правопорушень.

“Це стосується також обмеження їх оприлюднення на офіційних інформаційних ресурсах органів прокуратури”, – додали в ОГП і наголосили, що такі обмеження запроваджено лише на період дії воєнного стану в Україні.

Що передувало

9 грудня 2025 року військовий та громадський діяч Ігор Луценко в дописі на Facebook-сторінці зауважив, що Офіс генерального прокурора України перестав публікувати дані щодо кількості зареєстрованих кримінальних проваджень за статтею 407, СЗЧ (самовільне залишення частини), і статтею 408 (дезертирство).

За його словами, це сталося після того, як у жовтні цього року був зафіксований абсолютний рекорд у реєстрації проваджень за статтями “СЗЧ” та “дезертирство” – 21 600.

“Раніше щомісяця можна було подивитися, скільки повідомлень про ці злочини конвертувалися у відповідні, як прийнято в народі казати, кримінальні справи.

Таблиця 1.20 із загального файлу звітності, котра називалася “Кримінальні правопорушення проти встановленого порядку несення військової служби (військові кримінальні правопорушення)”, щезла”, – написав Луценко.

Замість неї, за словами військового, під цим номером уже йде таблиця “Кримінальні правопорушення проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку”, яка в попередніх випусках звітності йшла зазвичай наступною, за номером 1.21.