Учасники медіаруху розповіли, для чого він покликаний
Медійний рух “Медіа за усвідомлений вибір”, про створення якого оголошено 5 лютого, покликаний об’єднати журналістів та ЗМІ, які працюють якісно та за стандартами, а не боротися з тими, хто погано працює.
Про це сказала голова громадської організації “Детектор медіа” і голова Незалежної медійної ради Наталія Лигачова 5 лютого на презентації меморандуму новоствореного Медіаруху в Укрінформі.
“Ми хочемо об’єднати ті медіа, які хочуть працювати якісно, – сказала Наталія Лигачова. – Це не щось нове, це світовий тренд. Якісні медіа об’єднуються, щоб захистити право давати споживачу якісну інформацію. Чому це потрібно? Ми знаємо, що проти якісних ЗМІ працюють нові технології, які мають великий вплив на свідомість громадян. Ми ведемо переговори з Google та Facebook, щоб допомогти ЗМІ відчувати себе рівними на великому інформаційному ринку”.
Вона вважає одним з важливих завдань підписантів навчитися розрізняти якісні медіа від псевдомедіа: “Медіа – це ті, хто прагне доносити до суспільства якісну інформацію, а всі інші, які працюють заради грошей, хайпу, – це не медіа. Однак ми не будемо з ними боротися. У нас є багато організацій, які захищають усіх. Але наш рух не про це. Ми прагнемо захищати тих, хто працює якісно”.
Виконавча директорка Інституту масової інформації Оксана Романюк повідомила, що подібні процеси відбуваються в інших країнах світу і створення такого руху в Україні є важливою подією напередодні виборів.
“Ми хочемо подати сигнал виборцям, що це ті медіа (підписанти меморандуму – ред.), яким можна довіряти, які дотримуються стандарту. В сучасному світі це надзвичайно складно. Це об’єднання задасть новий стандарт – стандарт якісної, професійної журналістики”, – сказала вона.
Також громадські організації – учасниці Медіаруху консолідують свої зусилля в моніторингу стандартів журналістики в медіа, які вони вже здійснюють у межах різних проектів. Медіарух створюється не для отримання грантів, і жодна з організацій-учасниць не має гранту на його діяльність, наголосила Наталія Лигачова.
Голова правління Національної суспільної телерадіокомпанії України Зураб Аласанія сподівається, що меморандум також сприятиме розвитку суспільного мовлення в Україні. “Жодної хвилини у нас не виникало сумнівів, перш ніж підписати меморандум. Ми відчуваємо нашу роздробленість, і тому цей рух прийшовся нам до душі. Є намір і надія, що суспільне мовлення має стати тим самим координатом, точкою відліку, від якої ці стандарти і будуть камертоном”, – сказав він під час презентації.
Генеральний директор групи компаній “Ліга” Дмитро Бондаренко, генеральний директор інформаційного агентства “Інтерфакс-Україна” Олександр Мартиненко, генеральний директор інформаційного агентства “Укрінформ” Олександр Харченко і головна редакторка Громадського радіо Тетяна Трощинська наголосили на важливості якості ЗМІ та зауважили, що їхні медіа багато років працюють за стандартами, тому і стали підписантами меморандуму.
“У нас є багато громадських ініціатив, але вони живуть не тривалий час, їм не вистачає наполегливості, цілеспрямованості. Я вітаю нову ініціативу і сподіваюся, що це ті кроки, які поступово будуть змінювати наше життя”, – додав головний редактор інтернет-порталу "Цензор.нет" Юрій Бутусов.
Олександр Мартиненко зауважив, що будь-яке медіа має право на існування. “З моєї точки зору, вони всі так чи інакше медіа. Інша справа, що стандарти в усіх різні. Менше всього хотілося б, щоб ми боролися з кимось”, – сказав він.
Наталія Лигачова погодилася та сказала, що рух створюється не для боротьби з неякісними медіа: “Ми не для того, щоб боротися. Ми будемо показувати, що працювати якісно – це не лише чесно і престижно, а й вигідно”.
Виконавча директорка Незалежної асоціації телерадіомовників Катерина М’ясникова висловила сподівання, що з часом до меморандуму приєднаються більше журналістів і медіа: “Ми завжди виступали за співрегуляцію. Це показує зрілість індустрії, дає можливість для діалогу. Тому ми підтримуємо меморандум. Я впевнена, з часом буде приєднуватися більше й більше медіа”.
Журналіст Олексій Братущак сказав, що не слід обмежуватися лише тими медіа, які підписали меморандум: “Є такі ЗМІ, що не долучилися, але дотримуються стандартів. Я сподіваюся, що багато журналістів, які долучилися до меморандуму, будуть поширювати цю інформацію у своїх ЗМІ”.
Медіаюрист Центру демократії та верховенства права Ігор Розкладай нагадав про рух “Стоп цензурі!”, який був заснований у 2010 році і згодом перестав діяти. Він вважає, що наразі є недовіра серед медійників, яку необхідно подолати: “Те, що я бачу в медіапросторі, – це хронічна неможливість об’єднатися заради чогось. Я думаю, що наше перше завдання – це подолати недовіру в самому цеху”. Також він вбачає завдання медіа в тому, щоб привчати людей до якісної інформації (особливо це важливо в контексті виборів), та об’єднуватися проти загроз в інтернеті.
Виконавча директорка Інституту демократії імені Пилипа Орлика Світлана Єременко зауважила, що українці не знають, яким медіа можна довіряти: “Ми бачимо, що люди зневірені. Не знають, кому довіряти, втратили орієнтири і не розуміють, що відбувається у світі насправді. І ця правильна орієнтація важлива саме перед виборами”. Вона вважає, що один із пунктів меморандуму про маркування якісних ЗМІ допоможе споживачу обирати те ЗМІ, якому можна довіряти.
Голова правління Комісії журналістської етики Олексій Погорєлов назвав ініціативу важливою та зауважив, що особливої підтримки потребують регіональні медіа. Він додав, що медіа слід дотримуватися стандартів не лише в публікаціях, а й у веденні бізнесу. Комісія журналістської етики поки що не стала підписантом меморандуму Медіаруху, але підтримала його створення.
Медіаюристка Інституту розвитку регіональної преси Людмила Панкратова запропонувала свою допомогу та повідомила, що залучатиме до руху журналістів-розслідувачів, з якими співпрацює ІРРП.
Нагадаємо, ініціаторами створення Медіаруху стали Незалежна медійна рада, “Громадське радіо”, ГО “Детектор медіа”, Інститут масової інформації, МГО “Інтерньюз Україна”, Центр демократії та верховенства права, Фундація “Суспільність”, Незалежна асоціація телерадіомовників, ГО “Донецький інститут інформації”, ГО “Інститут демократії імені Пилипа Орлика”.
Під документом підписались понад 60 учасників - ЗМІ, медіа-організації та окремі журналісти. Найближчим часом буде розроблено положення про членство в Медіарусі.
Вступити до Медіаруху або підтримати його можна, звернувшись до координатора Вадима Міського: [email protected].
Help us be even more cool!