ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

У Польщі фіксують спроби дискредитації українських активістів через фейкові акаунти та провокації

У Польщі зростає кількість цілеспрямованих атак проти українських громадських активістів та організацій. Через фейкові акаунти, підроблені листи, змонтовані відео та фальшиві документи російські структури намагаються посіяти ворожнечу між поляками та українцями. Про це йдеться в колонці журналіста Slawa TV Владислава Яценка.

З посиланням на експертів він зазначає, що це частина гібридної війни проти партнерства України та Польщі.

Фото Shutterstock / ADragan

На початку червня українська діячка Марія Андрухів, яка мешкає в Познані та є однією з організаторок фестивалю “Українська весна”, виявила, що від її імені хтось розсилає повідомлення з критикою польських громадських діячів. В одному з таких листів йшлося про нібито “неприйнятну риторику” щодо мігрантів. Після того як листи потрапили в публічний простір, Андрухів публічно заявила, що не має до них жодного стосунку. Про те, що її ім’я використовується у фальшивій комунікації, Марія дізналася завдяки журналісту з Ґданська. 

“Ми не були знайомі, але він натрапив на допис пана Рафала Буца, керівника однієї з молодіжних націоналістичних організацій, і звернув увагу на тон повідомлення, яке нібито надіслала я. Це його насторожило, і він вирішив перевірити, зв’язавшись зі мною”, – розповідає Андрухів. 

Після цього вона з’ясувала, що невідомі в соцмережах створили щонайменше два акаунти з її іменем. Один з них активний, з відтвореними актуальними публікаціями, схожими на ті, що публікує вона сама. Профіль мав ознаки фейковості: відсутність друзів, мінімум активності. 

“Моя команда виявила, що один із профілів почав діяти ще в травні. Ми подали скарги, але акаунт досі не заблоковано. Facebook відповідає, що ще перевіряє його, бо це не новий профіль”, – каже Андрухів. В одному з профілів є також стара фотографія, ймовірно колишньої його власниці. Тож, найімовірніше, сторінку зламали та використали для дискредитації української активістки. Саме з цього акаунту було надіслано повідомлення Рафалу Буцу. У ньому – критичні коментарі на адресу польської політики та застереження щодо подальших дій. Буц оприлюднив скриншоти в соцмережах. Він також додав, що раніше активно допомагав українцям, але тепер змінив своє ставлення. Андрухів одразу звернулася до нього особисто.

“Я написала, запропонувала поспілкуватися, надати підтвердження, що профіль – фейковий. У результаті ми поговорили телефоном. Він не визнав прямо, що помилився, але пізніше видалив допис і написав, що обидва стали жертвами дезінформації. Навіть за це я йому вдячна”, – коментує вона. Того ж дня Марія подала заяви до поліції та прокуратури, додавши всі матеріали, що підтверджують маніпуляції. 

Наступного дня вона почала отримувати через електронну пошту та месенджери відеофайли, в яких начебто фігурує вона сама. 

“Це було змонтоване відео зі зміненим голосом, створене за допомогою штучного інтелекту. У ньому я нібито заперечую масштаби Волинської трагедії та називаю її політичним інструментом. Такого я ніколи не казала”, – наголошує Андрухів. За її словами, відео змонтовано на основі закритої онлайн-конференції українських громадських організацій із представниками українського омбудсмена. Захід відбувався українською мовою та був доступний лише за попередньою реєстрацією. Марія брала участь як слухачка і лише поставила одне запитання – саме цей фрагмент був використаний для монтажу. Що цікаво, Марія говорила українською, а на змонтованому відео – польською. Наразі Марія продовжує правові дії та публічно спростовує поширену про неї неправдиву інформацію. Хоча ініціатори цієї кампанії залишаються невідомими, випадок Андрухів вкладається в ширший контекст спроб вплинути на суспільні настрої в Польщі за допомогою дезінформації. Такі технології дедалі частіше використовуються для створення переконливих фальсифікацій, що ускладнює верифікацію інформації, особливо в умовах емоційно напруженої політичної атмосфери. 

Схожий випадок трапився й з координаторкою ініціативи “Євромайдан-Варшава” Наталією Панченко. За її словами, фейковий акаунт, створений на її ім’я, встигли вчасно заблокувати, ще до того, як було надіслано повідомлення чи опубліковано неправдиві заяви. Вона також звернула увагу на тенденцію до зростання таких випадків. 

“Дезінформаційні кампанії, спрямовані на розділення українців і поляків, останніми тижнями зростають. Видавання себе за громадських діячів, крадіжка особистих даних та поширення неправдивої інформації – це лише деякі з методів, до яких вдаються творці таких акцій”, – написала Панченко у Facebook. 

Вона наголосила, що мета цих кампаній – посіяти недовіру між українськими та польськими громадянами. У травні подібна ситуація зачепила Об’єднання українців у Польщі – одну з найстаріших організацій української діаспори. У соцмережах почали ширитися повідомлення про нібито плани встановлення пам’ятника Українській повстанській армії в околицях Перемишля. Ці публікації швидко набули розголосу й спричинили хвилю негативних коментарів. Організація оперативно спростувала цю інформацію, наголосивши, що не має жодного стосунку до подібних ініціатив.

У березні жертвами дезінформації стали працівники фонду “Український дім” у Варшаві. Тоді до мерій кількох польських міст були надіслані листи з проханням допомогти в організації мітингів на підтримку одного з кандидатів у виборах президента – нібито від імені голови фонду Мирослави Керик. Згодом у мережі з’явився фейковий допис про те, що організація просить фінансову підтримку на передвиборчу кампанію. Цю інформацію в “Українському домі” спростували одразу, зазначивши, що це спроба втягнути фонд у політичні процеси, що суперечить його місії. 

Як повідомляв ІМІ, напередодні президентських виборів у Польщі Росія провела спецоперацію під назвою Doppelganger (“Двійник”). У межах цієї операції кремлівські спецслужби створюють сайти та сторінки в соціальних мережах, які за своїм наповненням і зовнішнім виглядом імітують реальні західні медіа. 

Liked the article?
Help us be even more cool!