RT Doc – так званий відділ документальних фільмів російського державного телеканалу RT – запустив масштабну рекламну кампанію на білбордах у Римі, Мілані й Болоньї попри санкції Європейського Союзу. Про це повідомляє міжнародна організація “Репортери без кордонів”.
У повідомленні організації йдеться, що вздовж траси Рим – Болонья – Мілан тепер можна побачити білборди з наполовину закритим обличчям і написом італійською: “Вони забороняють правду! Ми її показуємо. Шукай покази документальних фільмів RT у своєму місті”.
“Двадцять два такі білборди рекламують продукцію RT Doc попри те, що RT фінансується Кремлем і перебуває під санкціями ЄС від початку повномасштабного вторгнення в Україну у 2022 році”, – зазначають “Репортери без кордонів”.

В організації зауважують, що під виглядом викриття “правди” RT Doc транслюють фільми, чиї меседжі повністю збігаються з кремлівськими наративами.
Як приклад “Репортери” наводять стрічку Donbass Orphans Find Adoptive Parents Amid War and Loss (“Сироти Донбасу знаходять прийомних батьків посеред війни і втрат”). Цей фільм зображує депортацію українських дітей до Росії як “гуманітарну діяльність”.
Інший фільм – Donbass, That’s Why I’m Here (“Донбас – ось чому я тут”) – змальовує в позитивному світлі італійського пропагандиста Вітторіо Нікола Ранджелоні, який працює на окупованих Росією українських територіях, де незалежних журналістів систематично переслідують і заарештовують.
“Саме там українська журналістка Вікторія Рощина зробила свій останній репортаж, після чого її було затримано, вивезено до Росії й закатовано у вʼязниці”, – повідомляють “Репортери”.
Організація звертає увагу, що попри чинні європейські санкції пропагандистський телеканал розмістив гучну рекламу у великих містах Італії, а його головна редакторка Маргарита Симоньян відверто привітала колектив із цим демонстративним порушенням заборони ЄС у соцмережі X.
Водночас, зазначають “Репортери без кордонів”, зʼясувати, хто саме замовив і профінансував італійську кампанію RT, непросто. За словами журналіста Масіміліано Коччіа, тактика нагадує іншу прокремлівську кампанію 2024 року: її ініціювали фізичні особи, пов’язані з проросійськими мережами, які уклали контракти з італійськими рекламними агентствами.
“Залучення громадян, а не організацій – це спосіб обійти фінансові обмеження”, – пояснює він.
Далі італійські агентства передоручили виконання замовлення іншим компаніям, тож у процесі брали участь численні посередники, які часто не мали прямого контакту з першим клієнтом. У Болоньї “Репортери” відстежили щонайменше три агентства, залучених до кампанії.
Менеджер одного з цих рекламних агентств на умовах анонімності пояснив правозахисникам, що з ним “зв’язалось італійське агентство”, яке попросило його знайти контакти власників білбордів у Болоньї, Римі й Мілані. Він заявив, що “не мав уявлення про зміст кампанії і що за нею стоїть RT”, аж доки не отримав зображення за кілька годин до запуску. Він упізнав пропагандистський канал, попередив партнерів, але через їхню бездіяльність кампанія все ж відбулася.
Як пояснюють “Репортери без кордонів”, італійські агентства керують білбордами на підставі концесійних угод з муніципалітетами. Місцева влада Мілана й Болоньї пояснила “Репортерам”, що відповідальними за зміст реклами є приватні розпорядники білбордів і що вони не зобов’язані перевіряти розміщені матеріали.
“Але щойно надійшли перші скарги, як розпоряднику було надіслано офіційне попередження, а всі плакати було знято протягом 48 годин”, – зазначили в мерії Мілана.
У Болоньї діяли схожим чином. У Римі відмовилися від коментарів.
У Болоньї білборди висіли з 18 до 25 червня, хоча контракт був чинний до 29-го. За даними агентства, лише в цьому місті кампанія коштувала 2 тисяч євро. Загалом у Римі використали 13 білбордів, у Болоньї – п’ять, у Мілані – чотири. Загальна вартість кампанії оцінюється від 5 тисяч до 8 тисяч євро.
Особу замовника не було офіційно зʼясовано, проте в процесі розслідування неодноразово спливало ім’я Вінченцо Лоруссо – італійця, який мешкає в Росії й співпрацює з RT та дезінформаційним сайтом International Reporters, наголошують у RSF.
На російському держканалі “Росія 24” продюсерка RT Doc Єкатєріна Яковлєва відрекомендувала його як організатора кампанії. У розмові з “Репортерами” вона нічого не заперечувала, натомість відповівши в провокативному тоні:
“Нас дивує, що ви помітили кампанію лише зараз; за останні півтора року ми провели понад 110 показів у 40 містах Італії. Хвилюйтеся далі”.
За даними асоціації Europa Radicale, з весни 2024 року до червня 2025-го RT організував щонайменше 139 заходів в Італії попри санкції.
За інформацією “Репортерів”, Лоруссо регулярно координує такі події. Він організував фестиваль у Ґоріції 30–31 травня, де показували псевдодокументальні фільми RT. 27 липня він провів “день проти русофобії”. Лоруссо зробив цю тему своєю “спеціалізацією” й навіть написав відповідну книжку, на обкладинці якої – його спільне фото з Марією Захаровою, речницею МЗС РФ. Того ж дня в кількох італійських містах роздали 200 листівок зі слоганом: “Вони забороняють мистецтво, вони забороняють культуру, вони забороняють правду. Ми її показуємо”.
На кампанію RT відреагували в Європарламенті. Його віцепрезидентка Піна Пічерно засудила акцію, оголосила про намір оскаржити її й звернулася до Єврокомісії щодо можливих заходів у відповідь. Невдовзі депутатка Федеріка Онорі поставила міністру внутрішніх справ Італії запитання про те, як муніципалітети можуть ефективно забезпечувати дотримання санкцій.
RT Doc тим часом і далі активно працює в європейському онлайн-просторі: дзеркальна версія сайту, створена 2024 року, досі доступна без VPN у Франції, Італії й Португалії.
“Попри те що RT Doc заборонений у ЄС, він і далі зʼявляється в публічному просторі, як показала ця кампанія, а також залишається легкодоступним в інтернеті. Це ілюструє обмеженість застосування європейських санкцій проти цього інструменту Кремля. “Репортери без кордонів” закликають національні держоргани й компанії до пильності, щоб подібні рекламні кампанії не повторювалися, а також звертаються до інституцій ЄС і регуляторів країн-членів з вимогою посилити контроль і зупинити спроби російських пропагандистських медіа на кшталт RT Doc обходити правила і впливати на європейську аудиторію”, – наголосили “Репортери без кордонів”.