Рада включила до порядку денного законопроект про досудове блокування сайтів
У порядок денний Верховної Ради включили законопроект №6688 про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії загрозам національній безпеці в інформаційній сфері, який дозволятиме СБУ блокувати сайти без рішення суду. Про це на своїй сторінці повідомила перша заступниця голови Комітету з питань свободи слова та інформаційної політики Ольга Червакова, інформує Центр інформації про права людини.
Законопроект внесений народними депутатами з Комітету нацбезпеки і оборони Іваном Вінником, Дмитром Тимчуком, Тетяною Чорновіл.
За словами Червакової, згідно з ним СБУ надається право без рішення суду за допомогою провайдера блокувати доступ до будь-якого інформаційного ресурсу. Підставою для цього в разі ухвалення закону може бути рішення прокурора, слідчого, погодженого з прокурором, або рішення РНБО.
Для провайдерів, які порушать норму, розробили систему штрафів: 1% від річного прибутку та 5% у разі повторного порушення.
"Народний фронт", здається, зовсім злетів з катушок. Він протискує цей законопроект вже рік. "Здійснення впливу на органи державної влади" – це будь-який громадський контроль чи пересічний пікет – в разі прийняття закону будуть тероризмом. А позасудове блокування сайтів – це повернення навіть не до Януковича, а до самого Сталіна! Навіть закони 16 січня передбачали необхідність рішення суду для блокування інтернет-ресурсів", – написала Червакова.
Законопроект внесли до порядку денного з третього разу.
Нагадаємо, рік тому на розгляд ВРУ вже вносили проект закону № 6688. Тоді Омбудсман та кілька правозахисних організацій заявили, що він порушує конституційне право на свободу вираження поглядів (стаття 34) та Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод (стаття 10).
"Свобода вираження поглядів, зокрема, гарантує суспільству право отримувати інформацію, що становить суспільний інтерес. У свою чергу, ЗМІ мають поширювати таку інформацію та ідеї для реалізації своєї ролі "вартового суспільства". За усталеною практикою Європейського суду з прав людини, функції преси можуть виконувати також й інші суб’єкти: блогери, громадські організації, дослідники тощо", - зазначено в заяві.
Водночас, як наголошують правозахисники, законопроектом № 6688 пропонується розширити поняття технологічного тероризму, додавши "та/або спрямовані на порушення громадської безпеки, залякування населення, провокації воєнного конфлікту, міжнародного ускладнення, на здійснення впливу на прийняття рішень чи вчинення або невчинення дій органами державної влади чи органами місцевого самоврядування, службовими особами цих органів, об’єднаннями громадян, юридичними особами, або привернення уваги громадськості до певних політичних, релігійних чи інших поглядів винного (терориста)".
Відповідно, технологічним тероризмом може бути визнана будь-яка дискусія щодо рішень суб’єктів владних повноважень з метою впливу на такі рішення, якщо вона відбувається із використанням мережі інтернет.
"Наголошуємо, що залучення суспільства до процесу прийняття рішень суб’єктами владних повноважень є суттю демократії, яка забезпечується через свободу вираження поглядів", – зазначали автори заяви.
Удень 13 липня депутати відмовилися включати до порядку денного розгляд законопроекту про інформаційну безпеку №6688.
Як повідомляв ІМІ, 12 липня народні депутати, члени Комітету з питань національної безпеки й оборони Іван Вінник (“Блок Петра Порошенка”), Дмитро Тимчук (“Народний фронт”) і Тетяна Чорновол (“Народний фронт”) зареєстрували законопроект №6688 “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії загрозам національній безпеці в інформаційній сфері”, який має на меті узаконити можливість тимчасового блокування доступу до інформаційних ресурсів і сервісів в інтернеті за рішенням не лише суду, а й прокурора, слідчого та Ради національної безпеки і оборони України.
Законопроект майже повністю дублює норми законопроекту з аналогічною назвою № 6676, зареєстрованого 10 липня членами Комітету з нацбезпеки й оборони Андрієм Тетеруком (“Народний фронт”) та Іваном Вінником (БПП). Однак законопроекти зареєстровані не як альтернативні, а як окремі, хоча й регулюють ідентичне питання – можливість блокування інтернет-ресурсів і сервісів.
Законопроекти передбачають можливість тимчасового блокування (обмеження) доступу до визначеного (ідентифікованого) інформаційного ресурсу (сервісу) в інформаційно-телекомунікаційних мережах (системах) за рішеннями суду, слідчого судді, слідчого, прокурора, Ради національної безпеки й оборони. Законопроекти запроваджують нові обов’язки операторів і провайдерів та нові штрафи для них, передбачають нові повноваження державних органів – зокрема, ведення єдиного реєстру заблокованих ресурсів, містять нову термінологію.
Уповноважена Верховної Ради з прав людини та керівники Української Гельсінської спілки з прав людини та Харківської правозахисної групи заявили, що законопроект №6688 щодо досудового блокування в інтернеті зазіхає на права людини та підриває саму суть права на свободу вираження поглядів.
Інтернет-асоціація України (ІнАУ), коментуючи ці законопроекти, закликала народних депутатів не допустити підтримки антидемократичних, диктаторських підходів щодо вирішення безпекових питань в інформаційній сфері.
Help us be even more cool!