Центр публічних розслідувань у жовтні 2025 року провів черговий моніторинг дотримання законодавства щодо оприлюднення інформації про місцеві бюджети військовими адміністраціями Одеської області. Про це йдеться на офіційному сайті організації. 

Як пояснив представнику ІМІ в Одеській області координатор цього дослідження Валерій Болган, в Одеській області діє вісім таких адміністративних одиниць, утворених на базі державних адміністрацій після запровадження воєнного стану. Відповідно до законодавства, начальники військових адміністрацій мають право затверджувати місцеві бюджети і зобов’язані оприлюднювати ці рішення на офіційних ресурсах. 

Однак результати перевірки свідчать, що вимоги щодо прозорості виконуються вкрай нерівномірно. 

“Наше дослідження є важливим інструментом моніторингу дотримання законодавства про публічну інформацію. Оприлюднення даних щодо місцевих бюджетів створює передумови для підзвітності влади перед громадянами і сприяє підвищенню довіри до місцевих інституцій”, — розповів Валерій Болган.

Як вказується в моніторингу:

  • На сайті Одеської обласної державної адміністрації взагалі не виявлено розділу чи меню, де такі документи могли б публікуватися. 
  • На сайті Березівської райдержадміністрації меню з нормативно-правовими актами існує, однак розпоряджень про бюджет там немає. 
  • Білгород-Дністровська адміністрація оприлюднила лише прогноз бюджету на 2026–2028 роки, без самого рішення про затвердження бюджету на 2025-й. 
  • На сайті Болградської РДА підменю з розпорядженнями формально є, але сторінка не відкривається. 
  • В Ізмаїльській РДА документи публікуються фрагментарно, а розпорядження про бюджет за останні роки відсутні. 
  • Лише Подільська РДА оприлюднила відповідне рішення разом із додатками, однак зробила це одним PDF-файлом, що суперечить вимогам щодо доступності публічної інформації. 
  • На сайті Роздільнянської РДА оприлюднено лише архів документів за 2022 рік, а Одеська районна військова адміністрація частково публікує розпорядження, але потрібного рішення про бюджет там немає.

Таким чином, із восьми адміністрацій лише одна оприлюднила документ про затвердження бюджету — і навіть у цьому випадку з порушенням стандартів доступності. “Недоступність або фрагментарність таких матеріалів ускладнює громадському контролю участь у бюджетному процесі та створює ризик непрозорих рішень, — зазначив Болган. — Громади мають право бачити, як і на що витрачаються кошти, особливо в умовах війни, коли ресурси критично обмежені”. 

Центр публічних розслідувань підготує рекомендації та чек-лист для органів місцевого самоврядування щодо правильного та повного оприлюднення бюджетних документів.