Медіарух застерігає команду Зеленського: суспільство — це не лише ваші френди і фоловери
Медіарух “Медіа за усвідомлений вибір” застерігає команду президента Володимира Зеленського від провокацій, спрямованих проти засобів масової інформації. “Нам не потрібні журналісти як посередники для спілкування з виборцями” — недалекоглядна позиція, що демонструє нерозуміння соратниками глави держави ролі та функцій медіа у суспільстві. Готовність нової влади поширювати дезінформацію — тривожний дзвоник, що вимагає від журналістів не забувати про ретельну перевірку заяв та жорсткий контроль дій політиків.
Першого серпня низка медіа та інформаційних агентств поширили новину щодо заяви про звільнення з посади за власним бажанням, яку нібито написав керівник Офісу президента Андрій Богдан. Фотографію цієї заяви кілька ЗМІ отримали від джерела в Офісі президента (за інформацією «Дзеркала тижня» та інших джерел, йдеться про заступника глави ОП Кирила Тимошенка — сам він це заперечує). Наступного дня президент України Володимир Зеленський підтвердив, що Богдан, як і всі інші члени команди, написав заяву про звільнення без дати. На думку президента, поширення копії цієї заяви не було дезінформацією. Коментуючи цю історію, Андрій Богдан заявив, що журналісти дарма ототожнюють себе із суспільством, а тим часом команда Володимира Зеленського спілкується із суспільством без посередників.
Слід зауважити, що представники Офісу президента свідомо сприяли поширенню неправдивої новини: передали копію заяви одночасно декільком журналістам та протягом доби не підтверджували і не спростовували її достовірність. Отже, йдеться про цілеспрямовану провокацію проти засобів масової інформації. Ми вважаємо неприпустимою ситуацію, коли державні службовці та політики свідомо поширюють неправдиву інформацію, підриваючи довіру суспільства до ЗМІ. Особливе занепокоєння викликає реакція глави держави Володимира Зеленського, який не визнав некоректності дій своїх підлеглих.
Ми вважаємо маніпулятивним протиставлення безпосереднього спілкування політиків із громадянами через соціальні мережі та «опосередкованої» комунікації через ЗМІ. І те, й інше — необхідні складові прозорості політичної діяльності. Контролювати політиків, ставити їм запитання, зокрема й незручні, та добиватися відповіді, — одне з головних завдань засобів масової інформації, а влада, у свою чергу, зобов’язана бути відкритою до медіа. Підзвітність влади суспільству через медіа не можна замінити комфортним спілкуванням народних обранців у соцмережах, адже суспільство — це не лише їхні френди та фоловери. Ми вважаємо, що президент та його команда мають зробити важливі висновки з цієї ситуації та не допускати повторення подібних заяв та дій надалі.
Сподіваємося, що цей випадок стане попередженням і для журналістів: на зміну непублічним відносинам із політиками, «зливам» та взаємним послугам повинні прийти прозорість, перевірка фактів та неухильне дотримання професійних стандартів. Для медіа головне — залишатись потрібними своїй аудиторії, постачаючи їй оперативну, якісну та правдиву інформацію і артикулюючи потреби суспільства перед владою та політиками.
Медіарух “Медіа за усвідомлений вибір”
“Детектор медіа”
Інститут розвитку регіональної преси
“Український Тиждень”
“Тексти”
Liga.net
“Радіо НВ”
“Інститут масової інформації”
“Інтерньюз-Україна”
Інститут демократії ім. Пилипа Орлика
Український кризовий медіа центр
Інформаційна кампанія “По той бік новин”
Фундація “Суспільність”
Наталія Лигачова
Тетяна Даниленко
Світлана Остапа
Галина Петренко
Світлана Єременко
Оксана Романюк
Гайгисиз Гелдієв
Костянтин Квурт
Любомир Ференц
Зоя Красовська
Ірина Земляна
Тарас Петрів
***
Нагадаємо, 5 лютого в Україні було оголошено про створення Медіаруху “Медіа за усвідомлений вибір”, покликаного забезпечити громадянам можливість обирати президента і парламент на основі повної та достовірної інформації. До Медіаруху увійшли провідні українські ЗМІ — телеканали, радіостанції, друковані й онлайн-видання, а також медійні громадські організації. Першими підписантами меморандуму Медіаруху стали UA: Перший, Українське радіо, Громадське радіо, ІА “Укрінформ”, ІА “Інтерфакс-Україна”, Liga.net, “Дзеркало тижня. Україна”, Новое Время, Цензор.нет, 5 канал, “Український тиждень”, Opinion, низка регіональних медіа, Незалежна медійна рада, громадські організації “Детектор медіа”, Інститут масової інформації, “Інтерньюз Україна”, Центр демократії та верховенства права, Фундація “Суспільність”, Незалежна асоціація телерадіомовників, “Донецький інститут інформації”, “Інститут демократії імені Пилипа Орлика”, Центр прав людини Zmina та інші організації, окремі журналісти — загалом понад 70 учасників.
Вступити до Медіаруху або підтримати його можна, звернувшись до координатора Вадима Міського: [email protected].
Help us be even more cool!