ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Медіачек: висновок щодо матеріалу з сайту газети "Рівне вечірнє"

29.07.2019, 15:53
Фото - скріншот з rivnepost.rv.ua

У межах спільного механізму громадських організацій “Детектор медіа” та “Інститут масової інформації” для розгляду скарг на ЗМІ “Медіачек” було подано скаргу щодо матеріалу з веб-сайту газети “Рівне вечірнє” під назвою “Головними опонентами “Європейської солідарності” на виборах Порошенко назвав проросійські партії Бойка-Медведчука і Мураєва-Вілкула” від 20 червня.

Нагадаємо, “Детектор медіа” та “Інститут масової інформації”запустили механізм скарг на неякісні журналістські матеріали, які порушують законодавство та професійні стандарти. На сайтах організацій розміщено спеціальну форму для подання публічної скарги. Поскаржитися може кожен користувач, анонімні скарги не розглядаються. Цей механізм слугуватиме для оперативного консультування щодо порушень у ЗМІ. У разі якщо подані матеріали свідчать про наявність складної ситуації, організації передають скарги до розгляду в Комісію журналістської етики (КЖЕ) та Незалежну медійну раду (НМР).

Наводимо повністю висновок щодо матеріалу:

Висновок №15 щодо матеріалу з веб-сайту газети “Рівне вечірнє” під назвою “Головними опонентами “Європейської солідарності” на виборах Порошенко назвав проросійські партії Бойка-Медведчука і Мураєва-Вілкула” 

І.Дані щодо скарги та оскарженого матеріалу

  1. 4 липня 2019 р. до ініціативи «МедіаЧек» надійшла скарга від громадянки щодо матеріалуз веб-сайту газети «Рівне вечірнє» під назвою «Головними опонентами «Європейської солідарності» на виборах Порошенко назвав проросійські партії Бойка-Медведчука і Мураєва-Вілкула», датованого 20 червня ц.р. Скарга мотивована джинсовістю матеріалу.
  2. Посилання на оскаржений матеріал тут.
  3. Автор матеріалу не зазначений.
  4. Зміст матеріалу. Матеріал базується на заяві П.Порошенка, який назвав “Опозиційну платформу - “За життя” (політсилу Бойка-Медведчука) головним опонентом своєї партії «Європейська солідарність» на парламентських виборах. Заява була зроблена в ході його інтерв’ю інформаційному агентству «Главком», гіперпосилання на текст якого надається в розглядуваному матеріалі. Також в матеріалі цитується пояснення колишнього Президента – нібито проросійські сили «претендують на те, щоб зайти у більшість та в Уряд». Завершується розглядуваний матеріал абзацом наступного змісту: «Лідер партії переконаний, що тільки команда «Європейської солідарності» здатна зупинити реванш проросійських сил не лише в майбутній Верховній Раді, а й у країні загалом». У самому вищезгаданому інтерв̕̕’ю «Главкому» тема реваншу виникає в тексті неодноразово, політична сила “Опозиційна платформа - “За життя” теж згадується в такому контексті. Хоча фраза про наявність тільки в ЄС спроможності зупинити реванш проросійських сил фігурує в тексті інтерв̕̕ю значно раніше за згадування ОПЗЖ в якості головного опонента.

ІІ. Стандарти журналістської етики та законодавства, які регулюють дану сферу суспільних відносин

  1. Кодекс етики українського журналіста:
  • «Повага до права громадськості на повну та об’єктивну інформацію про факти та події є найпершим обов’язком журналіста…» (п. 6);
  • «Інформаційні та аналітичні матеріали мають бути чітко відокремлені від реклами відповідною рубрикацією» (п. 7).

  1. Законодавство

2.1.Закон України «Про рекламу» (270/96-ВР):

  • «реклама - інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару» (абзац 11 ст. 1);
  • «прихована реклама - інформація про особу чи товар у програмі, передачі, публікації, якщо така інформація слугує рекламним цілям і може вводити в оману осіб щодо дійсної мети таких програм, передач, публікацій» (абзац 10 ст. 1);
  • «реклама має бути чітко відокремлена від іншої інформації, незалежно від форм чи способів розповсюдження, таким чином, щоб її можна було ідентифікувати як рекламу.» (ч. 1 ст. 9);
  • «інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, в якому привертається увага до конкретної особи чи товару та який формує або підтримує обізнаність та інтерес глядачів (слухачів, читачів) щодо цих особи чи товару, є рекламою і має бути вміщений під рубрикою "Реклама" чи "На правах реклами".» (ч. 3 ст. 9);
  • «прихована реклама забороняється.» (ч. 5 ст. 9).

2.2. Закон України «Про вибори народних депутатів України» (4061-VI):

  • «передвиборна агітація - це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата у депутати або партію - суб'єкта виборчого процесу. Передвиборна агітація може здійснюватися в будь-яких формах і будь-якими засобами, що не суперечать Конституції України та законам України.» (ч. 1 ст. 68);
  • «усі матеріали передвиборної агітації повинні бути відокремленими від інших матеріалів і означені як такі.» (ч. 17  ст. 74).

ІІІ. Оцінка розглядуваного матеріалу

  1. Висвітлення в ЗМІ окремим новинним матеріалом заяв лідерів політсил, зроблених у ході виборчої кампанії, є логічним, якщо відповідна інформація є питанням суспільного інтересу, тобто коли відповідна політсила є впливовою, а заява містить конкретику й новизну. При цьому в матеріалі необхідне подання контексту (бекграунду) з відповідного питання, а в разі згадування в заяві політичних опонентів у негативному світлі – також і представлення їхньої точки зору.
  2. У ході виборчої кампанії виборці оцінюють не лише програму та ідеологію кандидатів, політсил, але й особисті якості кандидатів. У зв̕̕язку з цим висвітлення заяв політиків, не пов̕̕язаних із їхніми програми та ідеологіями, також є важливим, якщо інформація про такі заяви дає змогу скласти уявлення про особисті якості політика.
  3. Заява лідера Європейської солідарності, що нею розглядаються як головні опоненти саме проросійські політичні сили, може свідчити як про зміну риторики колишнього Президента з жорсткої критики свого наступника на більш помірний підхід до його оцінки, так і про щирість та адекватність П.Порошенка. Адже згідно з соцопитуваннями, в ході всієї виборчої кампанії було очевидно, що саме політсила нового Президента отримає у ВР більшість, тобто буде наступною владною партією і саме їй природно було б опонувати з боку опозиційної політсили, тобто ЄС.  Таким чином у висвітленні в ЗМІ самого факту відповідної заяви П.Порошенка наявний суспільний інтерес.
  4. Повнота і баланс подання інформації. Як випливає з попереднього абзацу, контекст такої заяви П.Порошенка є важливим і в розглядуваному матеріалі логічно би бути зазначити про прогнозовану політичну конфігурацію майбутньої Верховної Ради згідно з соцопитуваннями, тобто який відсоток голосів прогнозується для ЄС, ОПЗЖ та для політсили – лідера перегонів. Натомість в розглядуваному матеріалі на завершення вміщено ще одну заяву П.Порошенка щодо того, що зупинити реванш і у ВР, і в країні загалом нібито спроможна лише ЄС.

Фактично в розглядуваному матеріалі було поширено другу і на цей раз компліментарну до ЄС тезу її лідера, яка по суті є самовихвалянням. Така інформація не є поданням контексту події, хіба лише його підміною, оскільки не містить конкретики. Крім того, в самому інтерв̕̕ю, яке стало першоджерелом інформації для розглядуваного матеріалу, заява П.Порошенка про єдину спроможну зупинити реванш силу пролунала зовсім окремо від визнання ОПЗЖ за головного опонента ЄС.

Таким чином можна констатувати, що замість подання контексту заяви розглядуваний матеріал було завершено компліментарним для ЄС повідомленням. Матеріал привертає увагу/підтримує інтерес читачів до “Європейської солідарності” й саме це виглядає основною метою його поширення, а не задоволення потреб читацької аудиторії веб-сайту. 

Щодо збалансованості подання інформації, то такого роду заяви в бік ОПЗЖ, Опозиційного блоку (звинувачення в проросійськості, «п’ята колона» тощо) лунають не вперше. Визначення ж їх як головного опонента ЄС є доволі абстрактним аспектом політичного життя. Відповідно, питання подання точки зору вказаних політичних сил у розглядуваному матеріалі лежить у межах розсуду редакції ЗМІ й тому тут не вбачається порушення даного професійного стандарту.

  1. Прихована реклама/агітація. Зважаючи на звинувачення, сформульовані в скарзі на розглядуваний матеріал, Ініціативою «МедіаЧек» було проведено пошук в інших ЗМІ за ключовими словами з даного матеріалу. Внаслідок цього було виявлено, що аналогічний матеріал практично дослівно (в окремих вип. – з певними варіаціями в формі додавання останніх речень нібито як бекграунду) було розміщено також низкою регіональних Інтернет-видань[1]. При цьому ні в розглядуваному матеріалі немає посилання на жоден з таких матеріалів, ані в жодному з них – на розглядуваний матеріал.

Ця обставина, в поєднанні з компліментарною кінцівкою матеріалу, дає підстави припускати, що розглядуваний матеріал було свідомо поширено відповідною політсилою з метою спонукати аудиторію відповідних ЗМІ голосувати за ЄС, тобто в якості прихованої реклами.

Як уже нами зазначалося в попередніх висновках, отримання матеріальної винагороди за публікацію рекламного/агітаційного матеріалу не є ознакою ні реклами, ані агітації, тому даний аспект питання не розглядається.

З урахуванням вищенаведеного констатуємо, що редакцією веб-сайту газети «Рівне вечірнє» у матеріалі «Головними опонентами «Європейської солідарності» на виборах Порошенко назвав проросійські партії Бойка-Медведчука і Мураєва-Вілкула» від 20 червня 2019 р.було порушено вимоги п.п.6 і 7 Кодексу етики українського журналіста, вимоги ч. 17  ст. 74 Закону України «Про вибори народних депутатів України».

29 липня 2019 р.

[1]http://zhzh.info/news/2019-06-21-40025?fbclid=IwAR06oMROjNaVNoI6iSMl33wG5tV-c9b68MSSVZAIaLdVmFDh22QFDrxADEE;

https://ngp-ua.info/2019/06/40978?fbclid=IwAR1mevXdRhmU8Sm1ZURynjfyOjzjDJxjJ9DN8SumrX36Q4hG-IXI1OmK-K8;

https://manevychi.rayon.in.ua/news/157497-poroshenko-nazvav-golovnih-oponentiv-evropeiskoyi-solidarnosti?fbclid=IwAR0Kv_DbGm63-XSQ1pvmCLNMAdtvwm3tmA4sycsUsyUhxOp2k8EgLPG0pGQ;

http://topnews.rv.ua/society/2019/06/20/121133.html?fbclid=IwAR32roy1_SAHI7VFX3WyjU8KwfXnEY-UBPz8exVZFAc12QJKPx7-Fm_Phk8;

https://real-vin.com/golovnimi-oponentami-ies-na-viborah-poroshenko-nazvav-prorosijski-partii-bojka-medvedchuka-i-muraieva-vilkula?fbclid=IwAR3hHkFdeePJEhfG02Dyq93FrjMZVjEWIyBBr-YtWwXDVAVzAkHYKyU3xj8;

http://www.volynpost.com/news/140585-golovnymy-oponentamy-ies-ie-prorosijski-partii-medvedchuka-ta-vilkula--poroshenko;

http://4studio.com.ua/novyny/golovnymy-oponentamy-yes-na-vyborah-poroshenko-nazvav-prorosijski-partiyi-bojka-medvedchuka-i-murayeva-vilkula/?fbclid=IwAR0GXV053IQnMLqLO6UOqOz3DwUbj9oL044_MUCpQCGm-xtoXf2a718LBOc;

https://wz.lviv.ua/news/392598-holovnymy-oponentamy-yes-na-vyborakh-poroshenko-nazvav-prorosiiski-partii-boika-medvedchuka-i-muraieva-vilkula?fbclid=IwAR3gaFl2Pmdz8K_7KhvpGDLYK5XRYi8YT1qzSC-nO9uy_8A9ifMDIsWBLB4

Liked the article?
Help us be even more cool!