Медіачек: висновок щодо матеріалу сайту "Радіо Трек"
У межах спільного механізму громадських організацій “Детектор медіа” та “Інститут масової інформації” для розгляду скарг на ЗМІ “Медіачек” було подано скаргу щодо матеріалу новинного веб-сайту “Радіо Трек” під назвою “Про компроміси та “Основу” нової України говорили у Рівному (ФОТО)” від 5 березня.
Нагадаємо, “Детектор медіа” та “Інститут масової інформації”запустили механізм скарг на неякісні журналістські матеріали, які порушують законодавство та професійні стандарти. На сайтах організацій розміщено спеціальну форму для подання публічної скарги. Поскаржитися може кожен користувач, анонімні скарги не розглядаються. Цей механізм слугуватиме для оперативного консультування щодо порушень у ЗМІ. У разі якщо подані матеріали свідчать про наявність складної ситуації, організації передають скарги до розгляду в Комісію журналістської етики (КЖЕ) та Незалежну медійну раду (НМР).
Наводимо повністю висновок щодо матеріалу:
Висновок 14 щодо матеріалу новинного веб-сайту “Радіо Трек” під назвою “Про компроміси та “Основу” нової України говорили у Рівному (ФОТО)”
І.Дані щодо скарги та оскарженого матеріалу
- 4 липня 2019 р. до ініціативи «МедіаЧек» надійшла скарга від громадянки щодо матеріалуз новинного веб-сайту «Радіо Трек» під назвою «Про компроміси та «Основу» нової України говорили у Рівному (ФОТО)», датованого 5 березня ц.р. Скарга мотивована джинсовістю матеріалу.
- Посилання на оскаржений матеріал тут.
3.Автор матеріалу не зазначений.
4.Зміст матеріалу. Матеріал розповідає про візит до Рівного довіреної особи кандидата в президенти С.Тарути - Андрія Ніколаєнка. Матеріал проілюстровано 23-ма фото із передвиборчих заходів, в т.ч. зустрічей із трудовими колективами.Зазначається, що «Голова політичної партії «Основа» Андрій Ніколаєнко… у Рівному зустрівся з керівниками осередків партій на Заході України», «розповів про ключові принципи програми партії та визначив головні положення стратегії економічного розвитку України – Доктрину збалансованого розвитку “Україна – 2030”.» Далі повідомляється, що «(y) ній чітко визначені пріоритети в економіці, внутрішній та зовнішній політиці України. Завдяки цим ініціативам Україна зможе стати країною з достойним рівнем життя, де працюватиме економіка, а люди не тікатимуть за кордон на заробітки.» Згадується про мирний план Партії «Основа» зі сценарієм закінчення війни; про набір конкретних механізмів, аби економіка країни запрацювала; про те, куди дивитися в зовнішній політиці; про потребу «гуртувати українців навколо ідеї економічного прагматизму та спільної національної ідеї». А також про плани Партії дійти до кожного села, ОТГ та про відсутність негативного сприйняття С.Тарути на Рівненщині.
ІІ. Стандарти журналістської етики та законодавства, які регулюють дану сферу суспільних відносин
- Кодекс етики українського журналіста:
- «Інформаційні та аналітичні матеріали мають бути чітко відокремлені від реклами відповідною рубрикацією» (п. 7);
- «Незаконне отримання журналістом матеріальної винагороди чи будь-яких пільг за виконаний чи невиконаний журналістський матеріал є несумісним із званням журналіста. Журналіст не повинен використовувати службове становище в особистих цілях, з метою наживи, самореклами, у кар'єристських цілях та керуючись прагненням догодити певним силам чи особам...» (п. 17).
- Законодавство
2.1.Закон України «Про рекламу» (270/96-ВР):
- «реклама - інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару» (абзац 11 ст. 1);
- «прихована реклама - інформація про особу чи товар у програмі, передачі, публікації, якщо така інформація слугує рекламним цілям і може вводити в оману осіб щодо дійсної мети таких програм, передач, публікацій» (абзац 10 ст. 1);
- «Реклама має бути чітко відокремлена від іншої інформації, незалежно від форм чи способів розповсюдження, таким чином, щоб її можна було ідентифікувати як рекламу.» (ч. 1 ст. 9);
- «Інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, в якому привертається увага до конкретної особи чи товару та який формує або підтримує обізнаність та інтерес глядачів (слухачів, читачів) щодо цих особи чи товару, є рекламою і має бути вміщений під рубрикою "Реклама" чи "На правах реклами".» (ч. 3 ст. 9);
- «Прихована реклама забороняється.» (ч. 5 ст. 9).
2.2. Закон України «Про вибори Президента України» (474-XIV):
- «Передвиборна агітація - це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата на пост Президента України. Передвиборна агітація може здійснюватися у будь-якій формі та будь-якими засобами, що не суперечать Конституції України та законам України.» (абзац 1 ч. 1 ст. 58);
- «…Політична реклама повинна бути відокремлена від інших матеріалів і означена як така.» (ч. 10 ст. 64).
ІІІ. Оцінка розглядуваного матеріалу
- Інформація про візит одного з лідерів політичної сили в обласний центр є питанням суспільного інтересу, але далеко не завжди, зважаючи на існування в Україні кількох сотень партій, більшість із яких маргінальні. Тому при вирішенні питання доцільності висвітлення в певному ЗМІ такого візиту необхідно брати до уваги наступні фактори: впливовість політичної сили/політика, тобто ймовірність їх приходу до влади та втілення декларованих цілей; озвучення в ході візиту пропозицій щодо конкретного регіону або нових тез від даної політичної сили (інакше новизна в матеріалі буде відсутня); належність аудиторії ЗМІ до ідеологічної ніші відповідної політичної сили/політика (втім, в Україні даний аспект практично не розвинений через нечіткість ідеологій вітчизняних політсил та слабку ідеологічну компетентність виборців).
- Упродовж президентської виборчої кампанії 2019 р. рейтинг кандидата С.Тарути за даними соцопитувань не перевищував 1,5%.[1] В розглядуваному матеріалі не зазначено якихось пропозицій партії «Основа» конкретно для Рівненщини, не зазначено, що в тезах політсили саме в ході даного візиту з̕̕явилося щось нове. Таким чином, можемо констатувати низький ступінь суспільного інтересу щодо цього візиту А.Ніколаєнка. Обгрунтованим виглядало б його висвітлення в короткій замітці на кілька абзаців або у збірному матеріалі, присвяченому відвідинам різними політиками Рівненщини, наприклад упродовж тижня.
- Натомість у розглядуваному матеріалі візит А.Ніколаєнка висвітлено детально, розміщено аж 23 фото з відповідних заходів, інформація про партію «Основа» подається виключно в позитивному або нейтральному контексті.
- Безумовно, що розглядуваний матеріал привертає увагу до партії «Основа» та зокрема до С.Тарути. Зважаючи на розлоге подання інформації про відповідний візит у матеріалі за наявності при цьому низького ступеню суспільного інтересу в поданні інформації такого обсягу про дану подію - є всі підстави вважати, що метою розміщення даного матеріалу було не інформування аудиторії відповідного ЗМІ, не служіння інтересам останньої, а привернення її уваги / підтримання її інтересу до партії «Основа» та спонукання читачів сайту голосувати на президентських виборах за С.Таруту. Тобто матеріал виконано в такому форматі, що слугує інтересам передусім відповідного кандидата в Президенти та його політичної сили. При цьому, зважаючи на відсутність парламентського виборчого процесу на момент публікації матеріалу (березень ц.р.), в аспекті подання в ньому інформації щодо політичної партії питання регулюється загальними нормами законодавства, тобто ЗУ «Про рекламу».
Розглядуваний матеріал не позначений як реклама, політична реклама або агітація. Тобто даний матеріал являє собою приховану рекламу партії «Основа» та приховану агітацію на користь кандидата в Президенти Сергія Тарути.
Як уже нами зазначалося в попередніх висновках, отримання матеріальної винагороди за публікацію рекламного/агітаційного матеріалу не є ознакою ні реклами, ані агітації, тому даний аспект питання не розглядається.
З урахуванням вищенаведеного констатуємо, що редакцією веб-сайту «Радіо Трек» у матеріалі «Про компроміси та «Основу» нової України говорили у Рівному (ФОТО)» від 5 березня 2019 р.було порушено вимоги п.п.7 і 17 Кодексу етики українського журналіста, вимоги ч. 10 ст. 64 Закону України «Про вибори Президента України» (в інтересах кандидата С.Тарути) та ч.ч. 1 і 5 ст. 9 Закон України «Про рекламу» (в інтересах політичної партії «Основа»).
26 липня 2019 р.
Help us be even more cool!