ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІ Подай скаргу

Медіачек: висновок №22 щодо матеріалів телеканалу “Тернопіль1”

04.10.2019, 13:35
Фото – скрИншот з відео Т1 Новини
Фото – скрИншот з відео Т1 Новини

У межах спільного механізму громадських організацій “Детектор медіа” та “Інститут масової інформації” для розгляду скарг на ЗМІ “Медіачек” було подано скаргу щодо матеріалів телеканалу “Тернопіль 1” про Байковецьку територіальну громаду.

Нагадаємо, “Детектор медіа” та Інститут масової інформації запустили механізм скарг на неякісні журналістські матеріали, які порушують законодавство та професійні стандарти. На сайтах організацій розміщено спеціальну форму для подання публічної скарги. Поскаржитися може кожен користувач, анонімні скарги не розглядаються. Цей механізм слугуватиме для оперативного консультування щодо порушень у ЗМІ. У разі якщо подані матеріали свідчать про наявність складної ситуації, організації передають скарги до розгляду в Комісію журналістської етики (КЖЕ) та Незалежну медійну раду (НМР).

Публікуємо повний текст висновку:

Висновок №22 щодо матеріалів телеканалу “Тернопіль 1” про Байковецьку територіальну громаду

І. Дані щодо скарги та оскарженого матеріалу

  1. 23 серпня 2019 року до ініціативи "МедіаЧек" надійшла скарга від громадянина щодо кількох новинних матеріалів телеканалу "Тернопіль 1". Скарга мотивована поширенням матеріалів без зазначення того, що вони були закуплені як послуги через систему "Прозорро" за бюджетний кошт органом місцевого самоврядування. Зі скаргою також було надано посилання на копії договору з порталу "Прозорро" щодо "виготовлення й трансляції інформаційних матеріалів".
  2. Посилання на матеріали:

    •  "Керівництво ОТГ з Тернопільщини переймає досвід у польських колег", опублікований 23.08.19, тривалість – близько 3 хвилин, автори – Балуцький, Задорожна і Вархолюк;

    •  "Байковецька ОТГ підписала документ про співпрацю з естонським муцінипалітетом Ельва", опублікований 21.08.19, тривалість – 2 хвилини 45 секунд, автори – Балуцький, Куземко і Вархолюк;

    •  "Нову школу будують в ОТГ на Тернопільщині", опубліковано 22.08.19, тривалість – 2 хвилини 21 секунд, автори – Луцик, Троян і Куземко.

  3. Зміст оскаржених матеріалів.

3.1. "Керівництво ОТГ з Тернопільщини переймає досвід у польських колег"

Матеріал починається з озвучування голосом диктора за кадром оцінного судження: "Байковецька ОТГ знову попереду". Повідомляється про підписання договору про партнерство з однією з польських гмін. Наводиться цитата голови об’єднаної територіальної громади Анатолія Кулика та кадри підписання документа. Потім подається його пряма мова, а після цього – знову його цитата і ще раз відео його прямої мови. Далі переказано деякі деталі заходу та наводиться пряма мова представника польської сторони. Закадровий голос диктора повідомляє, що польський війт переконаний у майбутній вдалій співпраці. На завершення згадують про проєкт "соціальне таксі", що він "вдало реалізований" в ОТГ, наводять ще одну цитату польського війта і повідомляють про співпрацю ОТГ з естонськими партнерами.

3.2. "Байковецька ОТГ підписала документ про співпрацю з естонським муніципалітетом Ельва"

На початку закадровий голос дикторки повідомляє, що до Байковецької ОТГ завітала делегація з Естонії, щоби поділитися досвідом. Далі подається пряма мова голови ради муніципалітету Ельва, голос диктора повідомляє, що Анатолій Кулик презентував гостям свою громаду, подається його пряма мова. Розповідається про підписання "декларації наміру щодо співпраці" між українською та естонською територіальними громадами й знову подається пряма мова голови ОТГ. На завершення повідомляється про створення в майбутньому робочої групи з представників обох сторін.   

3.3. "Нову школу будують в ОТГ на Тернопільщині"

Матеріал розпочинається закадровим голосом дикторки, який розповідає про реалізацію "десятків ініціатив та проєктів у Байковецькій громаді": відремонтовані школи, нові дороги та мистецькі фестивалі. Й усе це "для того, аби покращити рівень життя її мешканців". Зазначається, що Анатолій Кулик каже, ніби на досягнутому не зупиняється, після чого подається його пряма мова щодо будівництва очисних споруд та системи водовідведення. Далі диктор розповідає, що село Гаї Шевченківські приєдналося до цієї ОТГ пів року тому, але й за цей час "уже встигли реалізувати декілька важливих проєктів". Подано пряму мову старости цього села, який розповідає про збудовану дорогу. Після цього – пряма мова місцевого мешканця пана Василя. Розповідають про плани добудови школи в Гаях Шевченківських і знову дають синхрон старости цього села. На завершення повідомляють, що до складу ОТГ входять 10 сіл, але ще три населені пункти хочуть стати "частинкою великої та прогресивної" Байковецької громади. 

ІІ. Стандарти журналістської етики та законодавство, які регулюють дану сферу суспільних відносин

  1.     Кодекс етики українського журналіста:

    •  "Повага до права громадськості на повну та об’єктивну інформацію про факти та події є найпершим обов’язком журналіста…" (п. 6).

    •  "Інформаційні та аналітичні матеріали мають бути чітко відокремлені від реклами відповідною рубрикацією" (п. 7).

    •  "Факти, судження та припущення мають бути чітко відокремлені одне від одного..." (п. 9).

    •  "Незаконне отримання журналістом матеріальної винагороди чи будь-яких пільг за виконаний чи невиконаний журналістський матеріал є несумісним із званням журналіста. Журналіст не повинен використовувати службове становище в особистих цілях, з метою наживи, самореклами, у кар'єристських цілях та керуючись прагненням догодити певним силам чи особам…" (п. 17).

  2.     Законодавство

2.1. Закон України "Про рекламу" (270/96-ВР):

    • "Реклама – інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару" (абзац 11 ст. 1).
    • "Прихована реклама – інформація про особу чи товар у програмі, передачі, публікації, якщо така інформація слугує рекламним цілям і може вводити в оману осіб щодо дійсної мети таких програм, передач, публікацій" (абзац 10 ст. 1).
    • "Реклама має бути чітко відокремлена від іншої інформації, незалежно від форм чи способів розповсюдження, таким чином, щоб її можна було ідентифікувати як рекламу" (ч. 1 ст. 9).
    • "Інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, в якому привертається увага до конкретної особи чи товару та який формує або підтримує обізнаність та інтерес глядачів (слухачів, читачів) щодо цих особи чи товару, є рекламою і має бути вміщений під рубрикою "Реклама" чи "На правах реклами" (ч. 3 ст. 9).
    • "Прихована реклама забороняється" (ч. 5 ст. 9).

2.2. Закон України "Про телебачення і радіомовлення" (№ 3759-XII):

"Телерадіоорганізація зобов’язана… поширювати об’єктивну інформацію..." (п. "в" ч. 1 ст. 59).

ІІІ. Оцінка розглядуваних матеріалів

  1. Початок реформи з децентралізації є важливим процесом, але це не має перешкоджати об'єктивному журналістському підходу до його висвітлення.
  2. Водночас проблема прихованої реклами та просування (або паплюження) в нібито журналістських матеріалах окремих політиків чи політсил залишається актуальною.
  3. Фактична необ'єктивність подання інформації. У всіх трьох відеоматеріалах ідеться про факти, які подаються як успіхи Байковецької громади: підписання договорів про співпрацю з органами місцевого самоврядування інших країн, візити закордонних делегацій, "десятки реалізованих ініціатив та проєктів". Про які-небудь проблеми розвитку нового адміністративно-територіального утворення, які природно могли виникнути, в матеріалах не згадується. Крім того, жоден із них не оминає увагою голови ОТГ Анатолія Кулика.

    Окремо варто звернути увагу, що матеріали не присвячені окремим аспектам діяльності об'єднаних територіальних громад, а сфокусовані на одній громаді та її керівництві. Тобто розглядувані відеоматеріали не так висвітлюють питання децентралізації, як привертають увагу, підтримують обізнаність чи інтерес до конкретної ОТГ та її керівництва.
  4. Відокремлення фактів від коментарів та оцінок. Початок одного з відеосюжетів фразою "Байковецька ОТГ знову попереду", тобто явно позитивним оцінним судженням, налаштовує глядачів на певне сприйняття керівництва цієї ОТГ. Аналогічну функцію виконує згадування на початку іншого матеріалу про "десятки" реалізованих ініціатив і проєктів: окремі з них дійсно згадуються потім у сюжеті, але це виглядає надмірним і недоречним узагальненням, оскільки все ж глядач не може оцінити, чи ініціатив і проєктів дійсно "десятки" і чи всі вони успішні.
  5. Отримання оплати за матеріали. Документи порталу "Прозорро" щодо послуги з виготовлення і трансляції інформаційних матеріалів на телеканалі "Тернопіль 1" вказують на вкрай велику ймовірність того, що виготовлення і трансляція цих матеріалів були оплачені з відповідного місцевого бюджету. Акти наданих послуг, де могло би бути вказано точний час трансляції замовлених "інформаційних" матеріалів, на портал не завантажено, але загалом період надання послуги за наявними документами охоплює всі дати оприлюднення цих трьох матеріалів. Договір на виготовлення й трансляцію "інформаційних матеріалів" підписано паном Куликом, який у ньому ще фігурує в статусі Байковецького сільського голови.

    Загалом сам факт замовлення іншим суб'єктом і оплати трансляції на телеканалі "інформаційного" матеріалу суперечить законодавчій вимозі щодо об'єктивності поширюваної інформації.
  6. За сукупністю ознак, а саме великої ймовірності, що саме ці матеріали було замовлено та оплачено з відповідного місцевого бюджету; привернення в них уваги / підтримання інтересу до керівництва громади (особливо Анатолія Кулика), а також акцентування уваги саме на "успіхах" громади і в поєднанні з позитивними оцінками диктора, можна стверджувати, що ці відеоматеріали є прихованою рекламою Анатолія Кулика. Обтяжує порушення те, що матеріали транслювалися не просто без позначки "Реклама" або яких-небудь згадок про замовника, а як новинні.

Отже, телеканал "Тернопіль 1" у трьох матеріалах щодо Байковецької громади, трансльованих у серпні 2019 року, порушив вимоги п.п. 6, 7, 9 і 17 Кодексу етики українського журналіста, а також ч.ч. 1, 3 і 5  ст. 9 Закону України "Про рекламу" й п. "в" ч. 1 ст. 59 Закону України "Про телебачення і радіомовлення".  

3 жовтня 2019 року

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!