ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Медіачек: видання ITsider. емоційно забарвило заголовок про Telegram, але дезінформації не поширило

07.03.2023, 10:33
Фото – ITsider
Фото – ITsider

Громадські організації "Детектор медіа" та "Інститут масової інформації" пропонують механізм скарг на неякісні журналістські матеріали, які порушують законодавство та професійні стандарти. На сайтах організацій розміщено спеціальну форму для подання публічної скарги. Поскаржитися може кожен, анонімні скарги не розглядаються. Цей механізм слугує для оперативного консультування щодо порушень у ЗМІ. У разі якщо подані матеріали свідчать про наявність складної ситуації, організації передають скарги до розгляду в Комісію журналістської етики та Незалежну медійну раду.

Висновок №162 щодо матеріалу порталу ITsider. під назвою "Названо месенджер, який став шалено популярним в українців від початку війни" 

І. Дані щодо скарги та оскарженого матеріалу

1. 17 червня 2022 року до Ініціативи "МедіаЧек" надійшла скарга від громадянина на цей матеріал. Скаржник вважає, що матеріал містить дезінформацію та маніпуляції.   

2. Оскаржений матеріал був опублікований на порталі 17 червня 2022 року в рубриках "новини ua" та "софт", авторкою вказана OLENA IAKOVENKO. Матеріал на початку містить одне ілюстративне фото мобільного телефона в руках.

3. Матеріал присвячено зростанню популярності телеграму після початку повномасштабного російського вторгнення.

ІІ. Стандарти журналістської етики, які регулюють цю сферу суспільних відносин

Кодекс етики українського журналіста (в ред. 2013 року):

  • "Повага до права громадськості на повну та об’єктивну інформацію про факти та події є найпершим обов’язком журналіста. Журналісти і редактори повинні здійснювати кроки для перевірки автентичності всіх повідомлень, відео- та аудіоматеріалів, отриманих від представників загалу, фрилансерів, пресслужб та інших джерел" (п. 6).
  • "Редакційна обробка матеріалів, включаючи знімки, текстівки, заголовки, відповідність відеоряду та текстового супроводу тощо, не повинна фальсифікувати зміст…" (п. 8).
  • "Факти, судження та припущення мають бути чітко відокремлені одне від одного…" (п. 9).

ІІІ. Оцінка розглядуваного матеріалу

1. У Кодексі етики українського журналіста не використовується поняття "маніпуляція". Проте чимало порушень норм Кодексу можна вважати маніпуляціями за своєю суттю.

2. Оскаржений матеріал посилається на "проєкт Kantar CMeter", але не містить гіперпосилання. Аналогічні дані про зростання популярності телеграму можна знайти на інших новинних сайтах, наприклад тут і тут. Обидва містять гіперпосилання на сайт компанії Kantar (де мало б бути дослідження), але на момент написання висновку посилання переадресовується на сторінку українського офісу компанії (як "МедіаЧеку" пояснили в самій компанії Kantar, дані не доступні на сайті з технічних причин). Однак в одному зі знайдених нами матеріалів є інфографіка з лого компанії Kantar та описом дослідження СМеtеr Mobile: мобільний застосунок. Також з офісу Kantar "МедіаЧеку" надіслали опис результатів згаданого дослідження. З цих даних дійсно можна дійти висновку, що в порівнянні з періодом до повномасштабного вторгнення середній час користування телеграмом в Україні зріс. Якщо округлювати приблизно, – у вісім разів. 

У першому абзаці аналізованого матеріалу також наявна описка: вжито слово "вищим" замість "нижчим". Але "МедіаЧек" не схильний вважати це свідомим дезінформуванням (зважаючи на наведення коректних цифр у тому ж реченні), а лише технічною помилкою.

За умови такого підтвердження інформації "МедіаЧек" не бачить підстав уважати її дезінформацією.   

3. Розглядаючи матеріал у контексті можливих маніпуляцій, "МедіаЧек" звертає увагу на те, що оскаржений матеріал розміщено в рубриці новин, тобто мають дотримуватися журналістські стандарти, зокрема він має бути позбавлений суб’єктивних оцінок журналістів. Натомість заголовок матеріалу містить фразу про те, що месенджер "став шалено популярним". Ініціатива "МедіаЧек" раніше вказувала, що заголовок як похідне від змісту матеріалу не може не включати в себе узагальнення, тобто оцінки. Проте в цьому конкретному випадку оцінка містить явну емоційну компоненту (особливо завдяки слову "шалено"), що Ініціатива вважає порушенням професійного стандарту відокремлення фактів від коментарів.

Ініціатива "МедіаЧек" вважає, що редакція порталу ITsider. у матеріалі під назвою "Названо месенджер, який став шалено популярним в українців від початку війни" порушила пункт 9 Кодексу етики українського журналіста, але не допустила поширення дезінформації. 

6 березня 2023 року

Liked the article?
Help us be even more cool!