ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Медіачек: "Ліга" не порушила кодексу етики заголовком новини про призов жінок

14.10.2022, 16:00

"Детектор медіа" та Інститут масової інформації відновили механізм скарг на неякісні журналістські матеріали, які порушують законодавство та професійні стандарти. На сайтах "Детектор медіа" та "Інститут масової інформації" розміщено спеціальну форму для подання публічної скарги. Поскаржитися може кожен, анонімні скарги не розглядаються. Цей механізм слугує для оперативного консультування щодо порушень у ЗМІ. У разі якщо подані матеріали свідчать про наявність складної ситуації, організації передають скарги до розгляду в Комісію журналістської етики та Незалежну медійну раду.

Висновок №149 щодо матеріалу із сайту інформагенції ЛІГАБiзнесIнформ під заголовком "Вагітних жінок та матерів малолітніх теж братимуть на військовий облік – Міноборони"

І. Дані щодо скарги та оскарженого матеріалу

1. 29 грудня 2021 року до Ініціативи "Медіачек" надійшла скарга від громадянки на цей матеріал. Скаржниця вважає, що в матеріалі клікбейтовий і оманливий заголовок з фотографією.

2. Матеріал розміщено на сайті liga.net 26 грудня 2021 року в рубриці "Новини", автором зазначено "Марка Сирового".

3. Розглядуваний матеріал присвячений питанням військового обліку жінок, які мають малолітніх дітей або чекають на дитину. На початку матеріал містить ілюстративне фото жінок у військовій формі (джерелом зазначено Міноборони), а наприкінці його подано скриншоти допису з фейсбук-сторінки Головного управління розвідки Міністерства оборони України.

ІІ. Стандарти журналістської етики, які регулюють цю сферу суспільних відносин

1. Кодекс етики українського журналіста (в ред. 2013 року):

  • Редакційна обробка матеріалів, включаючи знімки, текстівки, заголовки, відповідність відеоряду та текстового супроводу тощо, не повинна фальсифікувати зміст. Необхідно повідомляти аудиторію про подання відрепетируваних та реконструйованих новин (п. 8).

2. Редакційний кодекс LIGA.net:

5.4. Заголовки

  • Головне правило – наші заголовки ніколи не обманюють читача. Це означає, що суть статті або новини повинна відповідати заголовку.
  • Ми не використовуємо в заголовках клікбейтних слів і фраз. "Шок", "сенсація", "Ти ні за що не вгадаєш..." тощо. […]
  • У заголовках допускаються узагальнення і помірна гіперболізація. Приклад. На коронавірус до кінця року може перехворіти кожен п'ятий українець, вважають у МОЗ. Краще, ніж "У МОЗ розрахували позитивний і песимістичний сценарії поширення COVID-19".
  • Парадоксальні або помірно інтригуючі заголовки: "Рінат Ахметов заробив за минулий рік 20 млрд грн. І відразу все витратив".

5.6. Робота з фото і відео

Всі новинні матеріали порталу мають бути проілюстровані. Фото або відео повинні мати інформаційну цінність і прямий, очевидний зв'язок зі змістом тексту. Заборонено використовувати компрометуючі фото- і відеоматеріали з явними ознаками монтажу…

Рекомендації до підбору фотографій у новинах, оглядах, інтерв'ю

  • найкращий варіант ілюстрації – гарне фото суб'єктів новини (заяви), коментаторів, ньюзмейкерів, що згадуються в тексті, а також місця дії, об'єкта чи предмета новини; люди – найкраща ілюстрація...

ІІІ. Оцінка розглядуваного матеріалу

1. Заголовки новинних матеріалів значною мірою відбивають зміст відповідної новини. Тому медіа варто враховувати, що значну частину новин аудиторія не читає, обмежуючись лише переглядом заголовків.

2. Звертаємо увагу на те, що час виходу розглядуваного матеріалу – грудень 2021 року, коли питання військового обліку жінок було значно сенситивнішим, ніж зараз, у розпал повномасштабного російського вторгнення.

3. Кодекс журналістської етики не оперує поняттям "клікбейтовості", його пункт 8 вказує лише на неприпустимість введення читачів в оману завдяки заголовкові.

Редакційний кодекс ЛІГАБізнесІнформ згадує про "клікбейтовість", але лише на прикладі оцінкових виразів у заголовку, наприклад слова "шок", якого немає в розглядуваному заголовку.

Матеріал побудовано на основі розлогого допису ГУР МО, який стосувався військового обліку жінок загалом. А сама новина фокусується на можливості взяття на військовий облік вагітних та жінок з малолітніми дітьми. Тому зміст матеріалу й заголовка до нього відповідають один одному. У тексті матеріалу наголошено, що військовий облік ще не означає обов’язкового призову чи мобілізації.

Тому Ініціатива не вбачає порушень у заголовку розглядуваного матеріалу.

4. Використане на початку матеріалу фото виглядає явно ілюстративним, але воно відповідає тематиці новини. Хоча на момент написання цього висновку в Україні вже ухвалено рішення про добровільний військовий облік жінок, але на момент виходу матеріалу певна ймовірність залучення жінок окремих професій до армії існувала (зважаючи на накопичення російських військ біля кордонів). Тобто вказане фото не було дезінформативним і нічого не порушує.

Ініціатива "Медіачек" вважає, що Інформаційне агентство ЛIГАБiзнесIнформ у заголовку матеріалу "Вагітних жінок та матерів малолітніх теж братимуть на військовий облік – Міноборони" та початковому фото до нього не порушило пункту 8 Кодексу етики українського журналіста та норм власного редакційного статуту щодо фото й заголовків.

12 жовтня 2022 року

Liked the article?
Help us be even more cool!