Комісія з журналістської етики підготувала рекомендації щодо розширення тем і представлення різних соціальних груп під час висвітлення пандемії COVID-19. Про це повідомляється на сайті КЖЕ.
Комісія зазначає, що одна з головних проблем висвітлення пандемії в українських медіа – штучне звуження кола тем, людей і соціальних груп, представлених в українських ЗМІ.
КЖЕ звертає увагу:
- Журналісти здебільшого зосереджуються на обмеженому переліку тем: наприклад, брак кисню й медикаментів у лікарнях чи вплив карантину на бізнес. Ці теми хоча й важливі для висвітлення, проте не становлять широкої картини й звужують обсяг інформації, яка надходить до аудиторії.
- Журналісти віддають перевагу новинам, створеним на основі пресрелізів, заяв посадовців чи лідерів думки. Позиції та історії звичайних людей, на яких вплинула пандемія, подаються в непропорційно меншому обсязі, а деякі соціальні групи взагалі не представлено в матеріалах.
- Думки експертів, зокрема місцевих медиків чи науковців, зустрічаються зрідка, так само як і розповіді про тих, хто працює над подоланням COVID-19 або продовжує свою роботу в умовах пандемії.
- Заголовки та тональність матеріалів відзначаються сенсаційністю, а емоційна складова часто замінює цифри й аргументи. Значна частина матеріалів є копіюванням дописів у соціальних мережах, водночас відсутня бодай мінімальна перевірка викладених фактів. Журналісти займаються залякуванням аудиторії, а не інформуванням; переважають матеріали з негативною тональністю, які не містять пропозицій розв’язання ситуації.
КЖЕ підготувала рекомендації, спрямовані на всебічне повноцінне висвітлення життя людей під час пандемії COVID-19:
- Будьте проактивними, шукайте власні інформаційні приводи й теми, а не чекайте на пресрелізи та заяви офіційних осіб. Перевіряйте заяви посадовців, аналізуйте, які власні інтереси в цій ситуації вони захищають, і не перетворюйте свої медіа на майданчики для просування інтересів чиновників, політиків, бізнесменів та інших зацікавлених осіб.
- Показуйте не лише проблеми, а й людей у кризових обставинах. Давайте вашій аудиторії більше історій про людей, які допомагають долати пандемію: медиків, волонтерів, соціальних працівників. Розповідайте про різні аспекти життя людей під час пандемії.
- Подавайте не лише кількість жертв пандемії – розповідайте про людей, які померли внаслідок захворювання. Виявляйте емпатію та повагу до почуттів родичів і близьких, не концентруйтеся лише на хворобі, а дізнайтеся про те, якою була ця людина. Досвід інших країн свідчить, що такі розповіді журналістів підтримують спільноту і допомагають переживати спільне горе.
- Звертайте увагу на те, чи представлені у ваших медіа соціально вразливі групи: люди з інвалідністю, сім’ї в складних життєвих обставинах, трудові мігранти, біженці та шукачі притулку, сільські жінки, споживачі наркотиків, бездомні та інші. Розповідайте, як переживають пандемію різні люди залежно від віку, місця проживання, рівня доходу.
- Розповідайте про життя людей у місцях з обмеженим доступом – місцях ув’язнення, інтернатах для літніх людей, дитячих будинках. Складність доступу до тих чи інших джерел, місць і співрозмовників не виправдовує тематичних прогалин у висвітленні пандемії. Так само як відсутність гострих журналістських запитань до посадовців не може виправдовуватись онлайн-форматом пресконференцій.
- Під час висвітлення будь-якої теми, пов’язаної з пандемією, забезпечуйте максимально широке представлення поглядів за і проти. Уникайте матеріалів, де подано лише одну позицію, та чітко відокремлюйте цитати від позиції автора.
- Зависокий градус негативу в матеріалах про COVID-19 призводить до того, що аудиторія звикає до поганих новин і вже не реагує на них. Повідомляйте не лише про негативні аспекти життя під час пандемії, а й про приклади чуйності, допомоги, згуртування тощо.
- Звертайтеся до людей не з позиції експерта, який повчає і залякує, а з позиції доброзичливого співрозмовника. Залучайте вашу аудиторію до створення контенту, заохочуйте читачів, глядачів, слухачів ділитися власним досвідом і думками.
- Комісія з журналістської етики нагадує про необхідність збереження персональних даних людей під час висвітлення тем, пов’язаних із пандемією. Оприлюднення інформації, пов’язаної з медичними діагнозами та іншими аспектами приватного життя, має відбуватися за згодою особи або її законних представників.