ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

КЖЕ підготувала для журналістів рекомендації щодо тем про COVID-19

09.12.2020, 17:00
Фото – КЖЕ
Фото – КЖЕ

Комісія з журналістської етики підготувала рекомендації щодо розширення тем і представлення різних соціальних груп під час висвітлення пандемії COVID-19. Про це повідомляється на сайті КЖЕ.

Комісія зазначає, що одна з головних проблем висвітлення пандемії в українських медіа – штучне звуження кола тем, людей і соціальних груп, представлених в українських ЗМІ. 

КЖЕ звертає увагу:

  1. Журналісти здебільшого зосереджуються на обмеженому переліку тем: наприклад, брак кисню й медикаментів у лікарнях чи вплив карантину на бізнес. Ці теми хоча й важливі для висвітлення, проте не становлять широкої картини й звужують обсяг інформації, яка надходить до аудиторії.
  2. Журналісти віддають перевагу новинам, створеним на основі пресрелізів, заяв посадовців чи лідерів думки. Позиції та історії звичайних людей, на яких вплинула пандемія, подаються в непропорційно меншому обсязі, а деякі соціальні групи взагалі не представлено в матеріалах.
  3. Думки експертів, зокрема місцевих медиків чи науковців, зустрічаються зрідка, так само як і розповіді про тих, хто працює над подоланням COVID-19 або продовжує свою роботу в умовах пандемії. 
  4. Заголовки та тональність матеріалів відзначаються сенсаційністю, а емоційна складова часто замінює цифри й аргументи. Значна частина матеріалів є копіюванням дописів у соціальних мережах, водночас відсутня бодай мінімальна перевірка викладених фактів. Журналісти займаються залякуванням аудиторії, а не інформуванням; переважають матеріали з негативною тональністю, які не містять пропозицій розв'язання ситуації.

КЖЕ підготувала рекомендації, спрямовані на всебічне повноцінне висвітлення життя людей під час пандемії COVID-19:

  1. Будьте проактивними, шукайте власні інформаційні приводи й теми, а не чекайте на пресрелізи та заяви офіційних осіб. Перевіряйте заяви посадовців, аналізуйте, які власні інтереси в цій ситуації вони захищають, і не перетворюйте свої медіа на майданчики для просування інтересів чиновників, політиків, бізнесменів та інших зацікавлених осіб.
  2. Показуйте не лише проблеми, а й людей у кризових обставинах. Давайте вашій аудиторії більше історій про людей, які допомагають долати пандемію: медиків, волонтерів, соціальних працівників. Розповідайте про різні аспекти життя людей під час пандемії.
  3. Подавайте не лише кількість жертв пандемії – розповідайте про людей, які померли внаслідок захворювання. Виявляйте емпатію та повагу до почуттів родичів і близьких, не концентруйтеся лише на хворобі, а дізнайтеся про те, якою була ця людина. Досвід інших країн свідчить, що такі розповіді журналістів підтримують спільноту і допомагають переживати спільне горе.
  4. Звертайте увагу на те, чи представлені у ваших медіа соціально вразливі групи: люди з інвалідністю, сім’ї в складних життєвих обставинах, трудові мігранти, біженці та шукачі притулку, сільські жінки, споживачі наркотиків, бездомні та інші. Розповідайте, як переживають пандемію різні люди залежно від віку, місця проживання, рівня доходу.
  5. Розповідайте про життя людей у місцях з обмеженим доступом – місцях ув’язнення, інтернатах для літніх людей, дитячих будинках. Складність доступу до тих чи інших джерел, місць і співрозмовників не виправдовує тематичних прогалин у висвітленні пандемії. Так само як відсутність гострих журналістських запитань до посадовців не може виправдовуватись онлайн-форматом пресконференцій.
  6. Під час висвітлення будь-якої теми, пов’язаної з пандемією, забезпечуйте максимально широке представлення поглядів за і  проти. Уникайте матеріалів, де подано лише одну позицію, та чітко відокремлюйте цитати від позиції автора.
  7. Зависокий градус негативу в матеріалах про COVID-19 призводить до того, що аудиторія звикає до поганих новин і вже не реагує на них. Повідомляйте не лише про негативні аспекти життя під час пандемії, а й про приклади чуйності, допомоги, згуртування тощо.
  8. Звертайтеся до людей не з позиції експерта, який повчає і залякує, а з позиції доброзичливого співрозмовника. Залучайте вашу аудиторію до створення контенту, заохочуйте читачів, глядачів, слухачів ділитися власним досвідом і думками.
  9. Комісія з журналістської етики нагадує про необхідність збереження персональних даних людей під час висвітлення тем, пов’язаних із пандемією. Оприлюднення інформації, пов’язаної з медичними діагнозами та іншими аспектами приватного життя, має відбуватися за згодою особи або її законних представників.
Liked the article?
Help us be even more cool!