ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

КЖЕ надала рекомендації щодо висвітлення боїв у Курській області

Комісія з журналістської етики (КЖЕ) надала рекомендації українським медійникам щодо висвітлення бойових дій у Курській області.

У КЖЕ зазначили, що після перших репортажів журналістів українських та іноземних медіа з-під Суджі та околиць існує потреба в тому, щоб прояснити правила висвітлення подій, що там відбуваються. 

Статус журналіста. Комісія погоджується з тим, що події на території Курської області становлять значний публічний інтерес, а тому відрядження журналістів туди відповідатиме їхній місії служіння аудиторії та висвітлення суспільно важливих подій, які впливають на життя всієї країни. З огляду на безпекову ситуацію та важливу соціальну роль журналістів у висвітленні конфліктів комісія вважає за потрібне наголосити на особливостях роботи в зоні воєнних дій. 

“Оскільки відбувається міжнародний збройний конфлікт, то поруч зі звичними нормами щодо захисту журналіста відповідно до норм міжнародного права захисту прав людини застосовуються і норми міжнародного гуманітарного права. Тому перш за все журналісти мають пам’ятати про потребу суворо дотримуватися різниці між статусом цивільної особи та комбатанта (особи, що входить до складу збройних сил воюючої країни)”, – наголосили в Комісії з журналістської етики.

Там нагадали: відповідно до Женевських конвенцій, журналісти, які перебувають у небезпечних професійних відрядженнях до зон збройного конфлікту, мають статус цивільних осіб. 

“Журналістам варто пам’ятати, що відповідно до російського законодавства за незаконне перетинання кордону журналіст може переслідуватися в цій країні, а його дії можуть трактуватися як кримінальний злочин, що може мати наслідки у разі відвідування країни-агресора або союзницьких їй держав”, – зазначили в КЖЕ.

Комісія радить журналістам:

  • дотримуватися вимог щодо розрізнення цивільних осіб та комбатантів, зокрема не використовувати військові або інші парамілітарні знаки розрізнення, уникати носіння військового одягу та камуфляжу, адже їхнє носіння може призвести до сприйняття журналіста як законної військової цілі; 
  • не брати до рук зброї, оскільки вашим завданням є інформування, а носіння зброї може створити враження, що ви є учасником бойових дій, що суперечить статусу журналіста як цивільної особи;
  • зважати на ризики діяльності в зоні бойових дій та ретельно зважувати можливість потрапити до полону;
  • ознайомитися з вимогами наказу Головнокомандувача ЗСУ №73 та обов’язків щодо діяльності журналістів у зоні ведення бойових дій, встановлених у цьому наказі.

Вживання коректної термінології. З погляду міжнародного права заходи на території Курської області Російської Федерації слід розцінювати як:

а) міжнародний збройний конфлікт;

б) продовження дій України із самооборони відповідно до статті 51 Статуту ООН. 

Втім, зазначають у комісії, з огляду набуття контролю над певними районами в межах міжнародно визнаних кордонів Росії постає питання, чи можна їх називати окупованими Україною.

“Відповідно до норм міжнародного гуманітарного права, правовий режим окупації починає застосовуватися від моменту, коли окупаційна сила може здійснювати ефективний (тобто фактичний) контроль над територією. Окупація також є тимчасовим станом. Вирішальною характеристикою є саме здатність держави-окупанта взяти на себе функції управління, тобто присутність збройних сил на території противника є лише передумовою запровадження відповідного правового режиму”, – йдеться в рекомендаціях.

На момент їхнього написання була створена перша військова комендатура, що може здійснювати функції публічної адміністрації на території, зайнятій українськими військами. 

“Саме з моменту початку її належної роботи можна стверджувати про початок окупації окремих районів Курщини, що додатково тягнутиме за собою зобов’язання з забезпечення певного обсягу прав людини та певного рівня публічного адміністрування на окупованих територіях”, – зазначають у КЖЕ.

З огляду на це комісія вважає припустимим вживання такої термінології:

  • називати події на Курщині “продовження міжнародного збройного конфлікту між Росією та Україною”, “українська самооборона проти російської агресії”, “бойові дії на території Росії / Курської області”, “взяття контролю над окремими територіями”, “контрнаступ ЗСУ на території Курської області”, “окупація Курської області”, “тимчасова окупація” та подібними замінниками;
  • відмовитися від термінології “звільнення”, “визволення” тощо, оскільки території, на яких зараз перебувають українські війська, є частиною міжнародно визнаної території Російської Федерації.

У комісії зазначають, що журналісти мають пам’ятати, що під час публікації матеріалів про події на контрольованих ЗСУ територіях Росії на них також поширюються обмеження, закріплені як українським кримінальним законодавством, так і внутрішніми наказами Збройних сил. 

Ці обмеження забороняють виправдання російської агресії, знімання переміщень зброї та руху ЗСУ, а також журналістам варто уникати підготовки матеріалів, що містять образу честі та гідності військовослужбовця. Всі ці дії є забороненими відповідно до норм Кримінального кодексу України та можуть призводити до позбавлення волі. Санкцією ж за порушення вже згаданого наказу № 73 може бути припинення акредитації та фактичне закриття доступу до роботи в зоні ведення бойових дій.

Санкцією ж за порушення вже згаданого наказу № 73 може бути припинення акредитації та фактичне закриття доступу до роботи в зоні ведення бойових дій. Тож комісія в цілях безпеки радить:

Висвітлення ситуації на контрольованих Україною територіях. Комісія передбачає декілька гарячих тем, які можуть стати предметом журналістських матеріалів на території Російської Федерації, контрольованій ЗСУ: 

  • гуманітарна ситуація; 
  • пошук свідчень порушень міжнародного права та міжнародних злочинів;
  • висвітлення полонених; 
  • репортажистика про ведення дій українськими військовими.

Водночас варто пам’ятати, що особливої ваги в цих обставинах набуває приватність героїв матеріалів у широкому сенсі, а також можливість того, що журналістські матеріали можуть поставити під небезпеку місцевих мешканців, а потенційно – представників місцевої публічної адміністрації, які погодилися дати інтерв’ю. Тому журналісти мають завжди пам’ятати про потребу отримувати чітку і недвозначну згоду на підготовку будь-якого подібного матеріалу (щодо військовополонених це вимога міжнародного гуманітарного права) і навіть попри отримання такої згоди додатково дбати про захист ідентичності осіб у матеріалах.

“Чутливою є тема висвітлення можливих міжнародних злочинів, що можуть вчинятися обома сторонами конфлікту. Неоспорюваною є важливість ролі медійників у зборі свідчень вчинення таких злочинів, зокрема для майбутніх міжнародних трибуналів”, – нагадали в КЖЕ.

Зважаючи на це, а також на принципи, викладені в попередніх рекомендаціях, комісія радить журналістам:

Читайте також рекомендації Інституту масової інформації щодо висвітлення боїв у Курській області. Зокрема, вони містять інформацію про те, як поводитися на підконтрольній українським Силам оборони території Росії.

Liked the article?
Help us be even more cool!