ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

“Інтер” та “Україна” використовуються власниками як пропагандистські ЗМІ - Лигачова

12.04.2016, 10:57

Найбільше порушень журналістських стандартів було виявлено на телеканалах “Інтер” (39 матеріалів з порушеннями) та “Україна” (31 матеріал). При цьому найменше матеріалів з порушеннями, які можуть свідчити про ознаки замовності, на 5 каналі (5 матеріалів), UA:Першому (6 матеріалів) та СТБ (6 матеріалів). Найбільше телеканали порушують стандарт відокремлення фактів від думок та стандарт достовірності.

Про це йдеться у моніторингу новин центральних телеканалів “Вплив олігархів на медіа посилюється. Результати моніторингу теленовин за січень-березень 2016р.”, який з 14 по 19 березня провела громадська організація “Телекритика”. У рамках дослідження були охоплені новини телеканалів UA:Перший, “1+1”, “Інтер”, СТБ, ICTV, 5 канал, “Україна”.

“Інтер” та “Україна” більше використовуються як пропагандистські ЗМІ, інструмент впливу на суспільну думку з точки зору інтересів їхніх власників, а не як засіб комунікації у суспільстві та медіабізнес. По шість (на “Інтері”) чи по п’ять (на “Україні”) відверто джинсових матеріалів у середньому на випуск новин. Це щонайменше по третині випуску”, - заявила голова правління ГО “Телекритика” Наталя Лигачова, презентуючи результати дослідження. Головні меседжі маніпулятивних сюжетів протягом тривалого часу - це “непрацездатність коаліції і парламенту” та “самовіддана боротьба за інтереси людей”  представників  “Опозиційного блоку”.

За її словами, з особливою зухвалістю чорний піар проти політичних опонентів використовує “Інтер”, який належить Дмитру Фірташу, Сергію Льовочкіну та Валерію Хорошковському. Зокрема, у сюжетах на “Інтері” про ймовірну відставку Арсенія Яценюка з посади прем’єр-міністра тенденційно підбиралися факти та коментарі:  створювалося уявлення про безпорадність коаліції, при цьому тим, кого критикують, як правило, не надавалося слово для відповіді. З другого боку, у великій кількості, у сюжетах на будь яку тему, присутні коментарі представників “Опозиційного блоку”, які  виступають за ухвалу важливих для окремих груп населення законів, що часто мають відверто популістський характер. Матеріали супроводжуються тотально тенденційними підбірками думок заангажованих квазіекспертів, яких представляють як незалежних.

“Наскільки така джинса ефективна - це ще велике питання. Однак, можна згадати, що перед президентськими виборами 2010 року той же “Інтер” та “Україна” так само грубо вбивали в голови тезу про те, що “помаранчева” влада нічого не робить, а ось лідер опозиції Янукович виступає за “соціальні стандарти”. І спрацювала ж навіть така незграбна пропаганда!”, - зауважила Лигачова.

На каналі “Україна” вийшли також матеріали з порушеннями на користь представників “Опозиційного блоку” та інших екс-регіоналів. На каналі традиційно щодня в ефір йде один, а інколи й два сюжети про гуманітарний штаб Ріната Ахметова.

“На перший погляд - це просто дурість та річ нешкідлива. Однак, варто мати на увазі, що витрачаючи невеликі гроші на такий собі піар, Ахметов в іміджовому сенсі прикриває свої досить масштабні проблеми. Починаючи з того, що у 2014 році він спочатку досить активно брав участь у підтримці “народних республік”, а потім нібито дистанціювався від них. І, закінчуючи тим, що сьогодні він успішно веде бізнеси як у “сірій зоні”, так і з самими “денеерами” (можна згадати недавнє розслідування “Наших грошей”). Зате кожен божий день глядачам “України” втовкмачують у голови думку про “доброго” Ахметова, який усе допомагає і допомагає бідним людям, що постраждали від бойових дій”, - пояснила Наталя Лигачова.

Також вона акцентувала увагу на тому, як була представлена ситуація щодо колишнього мера Слов’янська Нелі Штепи. “14 березня було чергове судове засідання по її справі. І її позиція була подана телеканалом цілковито у дусі російської пропаганди. Ось цитата з сюжету: “Штепа всю вину перекладывает на тогдашнее руководство страны. Неля Штепа, обвиняемая: “Да, я искренне верю и знаю, что виновные в развязывании войны на Донбассе - первые лица страны, руководители правоохранительных органов всех уровней - и СБУ, и прокуратура. Это моя гражданская позиция. Но никак не сепаратизм и терроризм”. При цьому думку представників влади не запитують. Сюжет цілковито незбалансований”.

Крім того, до підтримки лобістських сюжетів на догоду інтересам олігархів-власників ЗМІ іноді приєднується також телеканал Віктора Пінчука ICTV. Так, наприклад, було в темі лобістського законопроекту про підвищення експортного мита на вивезення металобрухту. Також на каналі ICTV впродовж звітного тижня була низка матеріалів із порушеннями стандартів на користь “Радикальної партії” Ляшка і тимошенківської “Батьківщини”.

На “1+1” протягом аналізованого тижня було менше матеріалів відверто замовного характеру. Всі вони стосувалися також інтересів власника каналу Ігоря Коломойського. Так, наприклад, 19 березня вийшов сюжет про брудну білизну в потягах “Укрзалізниці” з узагальненням (брудна білизна, знайдена журналістами в одному потягу, узагальнюється на всі потяги “Укрзалізниці”) і з незбалансованим звинуваченням міністра інфраструктури Андрія Пивоварського.

Найбільше сюжетів з ознаками бізнесової замовності виявлено на ICTV (5 сюжетів). До трійки лідерів також увійшли “1+1” (4 матеріали) та “Україна” (4 матеріали).

Також на всіх телеканалах досить багато “паркетних” матеріалів про заяви представників влади. При цьому на UA: Першому, 5 каналі та СТБ саме вони, власне, й складають частину сюжетів з ознаками замовності. Якщо б журналісти цих телеканалів більш критично ставилися до часто-густо пустопорожніх заяв політиків, то взагалі б не увійшли до складу “джинсовиків”, зауважила Лигачова.

Також вона відзначила небезпечну тенденцію, яка полягає у появі прямої реклами в новинах: “Це стосується телеканалу “1+1” та ICTV. Тепер заради блоку реклами просто перериваються новини, що є прямим порушенням законодавства України. Думаю, що після сьогоднішньої презентації ми звернемося з цього приводу до Національної ради з питань телебачення та радіомовлення”.

Liked the article?
Help us be even more cool!