ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Дослідження ДМ: працівники українських медіа демонструють високий рівень медіаграмотності

99% працівників українських медіа мають високий або вищий за середній рівень медіаграмотності. Про це свідчать результати національного дослідження, проведеного ГО “Детектор медіа” в партнерстві з ЮНЕСКО за підтримки Японії. 

Метою дослідження було з’ясувати, наскільки ефективно журналісти орієнтуються в інформаційному середовищі, а також визначити потреби в подальшому професійному розвитку.

Серед опитаних:

  • 41% має високий рівень медіаграмотності;
  • 58% – вищий за середній.

Для порівняння: серед загального населення України віком 18–65 років лише 7% мають високий рівень медіаграмотності, тоді як 28% – низький або нижчий за середній.

Найкращі результати зафіксовано серед працівників онлайн-медіа – 48% з них мають високий рівень. На телебаченні цей показник становить 36%, у друкованих медіа – 31%, на радіо – 34%.

Серед журналістів віком 18–35 років 53% мають високий рівень медіаграмотності, а в групі 46–55 років – 37%.

Вміння розпізнавати дезінформацію

Працівники ЗМІ мають кращі показники, ніж середньостатистичні українці:

  • 62% – висока чутливість до дезінформації (серед загального населення – 31%);
  • 45% розуміють роль медіа в суспільстві (серед загального населення – 27%);
  • 29% орієнтуються в цифровій безпеці й використанні ШІ (серед загального населення – лише 4%).

Критичне ставлення до телемарафону та виклики в роботі

  • 47% журналістів критично оцінюють формат телемарафону “Єдині новини” навіть в умовах війни (серед загального населення – 29%);
  • 31% стикався з цензурою або тиском за останні три роки. Найбільше – в онлайн-медіа (34%) і на телебаченні (33%);
  • 58% журналістів отримували пропозиції створити замовні матеріали;
  • 59% користуються інструментами перевірки фактів (Google Reverse Image, DeepFake O-Meter, ChatGPT тощо).

Фактчекінг і ШІ – зона зростання

  • 54% медіапрацівників використовують штучний інтелект у роботі, 36% – поки ні.

Найбільші потреби у вдосконаленні:

  • перевірка фактів онлайн (особливо серед працівників традиційних медіа віком 40+);
  • створення цифрового контенту;
  • розуміння ризиків і можливостей ШІ;
  • практичне використання ШI-інструментів.

Обговорення медіаграмотності стало звичною практикою в багатьох редакціях:

  • 53% обговорюють її регулярно;
  • 37% – час від часу;
  • лише 10% – ніколи.

Лише 13% не змогли назвати жодної фактчекінгової ініціативи (для загального населення – 63%). Найчастіше згадували “Детектор медіа” (68%) і StopFake (59%).

Методологія

Опитування проводилося в січні 2025 року серед 412 медіапрацівників усіх типів медіа (онлайн, друк, телебачення, радіо), включно з представниками суспільного, комерційного та державного секторів, а також блогерами й авторами подкастів.

Збір даних:

  • 60% – CATI (телефонне інтерв’ю);
  • 35% – CAWI (онлайн-анкета);
  • 5% – CAPI (особисте інтерв’ю).

Дослідження не охоплювало тимчасово окупованих територій.

Liked the article?
Help us be even more cool!