Дослідження: чернігівські медіа дотримуються гендерного балансу
Онлайн-медіа, телеканали та газети Чернігівської області дотримуються гендерного балансу у своїх матеріалах.
Такими є результати дослідження “Гендерне питання у чернігівських медіа”, презентація якого відбулася 5 березня в регіональному хабі Інституту масової інформації “Медіабаза Чернігів”.
Комунікаційниця хабу Світлана Білоус представила гендерний моніторинг онлайн-медіа Чернігівської області за 2025 рік, який проводився з 3 по 7 лютого Інститутом масової інформації. За цей час було проаналізовано 250 новинних матеріалів з найвідвідуваніших сайтів (0462.ua, Gorod.cn.ua, “Суспільне Чернігів”, “Челайн”, “Час Чернігівський”).
За результатами моніторингу, кількість експертів становить 57%, а експерток – 43%. Найчастіше жінки були представлені в ролі експерток у тематиці культури, медицини та соціальної сфери, а чоловіки – у сферах війни та політики.

Презентація моніторингу ІМІ. Фото Світлани Білоус
Своєю чергою кількість героїнь новинних матеріалів становить лише 24%, тоді як героїв – 76%. Жінки переважають як героїні новин у темах місцевої політики, охорони здоров'я та медицини, соціальної сфери та спорту. Чоловіки як герої новин домінують у сферах кримінальної хроніки та війни.
За період моніторингу в онлайн-медіа не було виявлено проявів сексизму та гендерних стереотипів.
Також під час заходу представниця Нацради з питань телебачення і радіомовлення в Чернігівській області Ірина Сенченко представила свій моніторинг новин в ефірах чернігівських телеканалів. Протягом другого півріччя 2024 року було проаналізовано 204 новинних сюжети на телеканалах “Дитинець”, “Новий Чернігів” та “41-Прилуки”.

Ірина Сенченко, представниця Нацради з питань телебачення та радіомовлення в Чернігівській області. Фото Світлани Білоус
“На всіх телеканалах передачі новин створено за участю експертів та експерток. За даними моніторингу, експертів 57%, а експерток – 43%. Тобто можна зробити висновок, що телеканали у своїх сюжетах дотримуються гендерного балансу”, – зазначила Ірина Сенченко.
Водночас, за її словами, гендерний баланс не дотриманий у розрізі професії: лише 7% авторів сюжетів – чоловіки, решта, відповідно, жінки.
Як додав голова Чернігівської обласної організації Національної спілки журналістів України Олександр Назаренко, відповідно до даних моніторингу, у матеріалах друкованих медіа у два-три рази зросла кількість фемінітивів. Крім того, газети намагаються дотримуватися гендерного балансу з експертами та експертками, а також героями та героїнями статей.
“Те, що у військовій сфері більше чоловіків-експертів, – це природно, як і те, що, до прикладу, в медицині більше жінок-експерток. Ми в медіа рухаємося в правильному напрямку, і скоро чоловіків-медійників буде більше”, – сказав Назаренко.

Олександр Назаренко, голова Чернігівської обласної організації НСЖУ. Фото Світлани Білоус
Нагадаємо, Медіабази – це мережа регіональних хабів для журналістів, які Інститут масової інформації створив восени 2022 року для підтримки роботи незалежних медійників в умовах повномасштабної війни Росії проти України. У медіабазах медійники можуть безоплатно отримати захисне обладнання, пройти тренінги, попрацювати зі світлом та інтернетом тощо.

Учасниці презентації дослідження “Гендерне питання у чернігівських медіа”. Фото Світлани Білоус
Help us be even more cool!