“Чорна скринька” нафтового танкера, який прибув з Росії, не працювала саме тоді, коли якір корабля перерізав електричний кабель у Фінській затоці. Про це повідомляє фінське видання Yle з посиланням на матеріали попереднього розслідування Центральної кримінальної поліції KRP (Keskusrikospoliisi), які стали публічними.
З протоколів видно, що KRP почала досліджувати системи корабля і допитувати екіпаж незабаром після того, як фінська влада зупинила судно для з’ясування пошкоджень кабелю.
Поліція зосередила увагу на системі VDR судна, яку можна вважати “чорною скринькою” корабля. Пристрій записує серед іншого дані про рух судна та розмови на мостику. KRP конфіскувала VDR і здійснила пошук у пристрої. Дослідження показало, що за той час, коли судно пошкодило морські кабелі, дані були записані лише частково.
За час пошкодження кабелів 25 грудня 2024 року система почала записувати дані лише з 12:59. Більш ніж за пів години до цього, о 12:23, Eagle S прибув до економічної зони Фінляндії. Кількома хвилинами пізніше він перетнув електричний кабель Estlink 2 і перерізав його якорем, який залишився на дні моря. Цей момент не був записаний у “чорній скриньці”.
Оскільки в системі не було знайдено інформації про початковий час пошкодження кабелів, у поліції виникли підозри. За даними KRP, система або не працювала належним чином, або нею навмисно маніпулювали для видалення даних.
Поліція ретельно з’ясовувала, чи можливо відновити дані, які не були записані або вже були видалені, але не перезаписані. Однак це не вдалося.
Під час розслідування з’ясувалося, що на диску взагалі не було записано жодних подій у період із 16:31 18 грудня до 12:59 25 грудня 2024 року.
Згідно з документами судна, Eagle S протягом цих днів перебував переважно в російських водах.
Спочатку він став на якір у Петербурзі 21 грудня, а потім вирушив звідти з вантажем дизельного палива до Усть-Луги, де на судно було завантажено бензин. Увечері напередодні Різдва, 24 грудня, судно вийшло з Усть-Луги.
KRP шукала в системі ознаки навмисного маніпулювання, яке б пояснило тижневу перерву в даних, записаних із судна.
Зрештою поліція у своєму розслідуванні знайшла ймовірне пояснення вимкнення “чорної скриньки”. KRP дійшла висновку, що система не працювала, оскільки не могла знайти GPS-сигнал.
Капітан Eagle S Давіт Вадачкорія розповів під час допитів, що GPS перестав працювати приблизно через годину після того, як судно увійшло в територіальні води Росії. За словами капітана, після цього GPS-сигнал то з’являвся, то зникав.
Після відновлення GPS-сигналу в різдвяний день, о 12:59, “чорна скринька” знову почала записувати, наприклад розмови на мостику.
Незабаром після початку запису, о 13:05, штурман, відповідальний за навігацію судна, за його словами, помітив низькі оберти двигуна судна і зв’язався з капітаном.
Останній з п’яти пошкоджених кабелів був перерізаний о 18:43. Після цього фінська морська охорона попросила судно підняти якір.
Зараз звинувачення проти капітана Eagle S та двох штурманів розглядаються в окружному суді Гельсінкі. Прокурор вимагає для чоловіків щонайменше два з половиною роки безумовного ув’язнення.
Як повідомляв ІМІ, у грудні 2024 року слідчі з Фінляндії виявили багатокілометровий слід на дні Балтійського моря, де раніше була пошкоджена прокладена між Естонією і Фінляндією лінія електропередач Estlink 2.
Перед тим медіа опублікували фото танкера Eagle S, затриманого фінськими правоохоронцями за підозрою в пошкодженні кабелю. На них видно, що в танкера немає якоря по лівий бік борту, хоча він присутній на більш ранніх знімках того ж корабля.