ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

54% українців не дотримуються інформаційної гігієни у Facebook – дослідження

14.09.2020, 17:20
Фото – tobias-dziuba.de
Фото – tobias-dziuba.de

54% українських користувачів Facebook публікують фейки та маніпуляції. Такими є результати дослідження рівня інформаційної гігієни українців у Facebook, яке в серпні 2020 року провела ініціатива "Як не стати овочем", повідомляє MediaSapiens.

За даними дослідження, протягом літа 13% українських користувачів соцмережі публікували фейки, половину з яких відмітили фактчекери. Проте користувачі однаково не видалили цих дописів зі своїх сторінок. 

Одна з основних тем фейків, які публікували українці, – коронавірус. Окрім уже згаданих конспірологічних теорій щодо його походження, популярними є фейки про шкоду носіння масок та відсутність у них захисних властивостей.

Проте фейки не основна проблема інформаційної гігієни українців. Лідирують публікації маніпулятивної інформації (34%) та посилання на сайти-сміттярки (29%). 

Найбільше фейків та маніпулятивних дописів поширюють на Заході України. На півдні більше публікують посилань на сміттярки. На півночі найнижчий рівень порушення базової інформаційної гігієни. Найвищий рівень порушення  інформаційної гігієни на Сході України: там найбільше поширюють маніпуляції. А от найменше фейків публікують у Центрі України.

Згідно з дослідженням, основні теми дописів українців у Facebook – це кулінарні рецепти, картинки природи та квітів, привітання, жарти, цитати про стосунки та життя, фото дітей, заклики до захисту тварин. На цій тематиці сформувався окремий вектор маніпуляцій – тести та ігри, які крадуть дані користувачів в обмін на сумнівні розваги. Так, 10% українців у Facebook опублікували результати таких тестів протягом літа.

Такі платформи для тестів зазначають, що збирають дані користувачів: електронні адреси, телефони, фото, тексти, список місць, де побували, та ще багато іншого. 

Вагоме, проте не ключове місце в дописах українців у Facebook, посідає політика. Із серпня домінує підтримка білорусів. Натомість інформації про місцеві вибори вкрай мало. Не більше і дописів щодо дій чинної влади.

Водночас лідирують у списку головних джерел інформації для українців у Facebook сайти-сміттярки. Кожен українець у середньому підписаний на 69 публічних сторінок. Проаналізувавши 68 605, волонтерська ініціатива "Як не стати овочем" виділила десять найпопулярніших. 

Волонтерська ініціатива "Як не стати овочем" протягом серпня досліджувала дотримання з боку українців базової інфогігієни у Facebook. Її порушеннями вважалися:

  • Публікація матеріалів з посиланням на сайти-сміттярки – ресурси, які імітують онлайн-медіа. Вони публікують новини, не дотримуючись журналіських стандартів, перекручують та маніпулюють фактами, формулюють спекулятивні заголовки.
  • Посилання на тексти, які містять маніпулятивну інформацію.
  • Фейки, зокрема дописи, які були помічені Facebook як фейкові чи маніпулятивні.
  • Тести та ігри розважального характеру, проходячи які людина дає доступ до своїх даних.

Для дослідження проаналізували 3 тисячі акаунтів українського сегмента Facebook. Кожен акаунт проходив верифікацію, зокрема відсіювалися боти. Обраховане теоретичне статистичне відхилення для наведених даних без урахування дизайн-ефектів не перевищує 2,2%.

Раніше ініціатива "Як не стати овочем" із січня до червня 2020 року включно досліджувала поведінку працівників 20 великих українських компаній у Facebook. Згідно з даними дослідження, 53% співробітників компаній не дотримуються інформаційної гігієни. 

Liked the article?
Help us be even more cool!