ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

“Закладки” з псевдоекспертами та адмінресурс: як запорізькі онлайн-медіа піарять місцевих кандидатів напередодні виборів

21.10.2020, 18:30
ОПОРА
ОПОРА

Поки одні кандидати класично тихенько купують замовні матеріали в ЗМІ, інші використовують адмінресурс. А тим часом деякі редакції вдаються до фейків і маніпуляцій - вони були присутні в 26% політичної джинси і неналежно маркованої агітації.

Під час моніторингу, ми дізналися, кого рекламують запорізькі онлайн-медіа перед місцевими виборами і як пропіарити кандидата в новині “Житель Запорожья защищал незаконное заграждение и бросался на эвакуатор”.

В межах дослідження Інституту масової інформації ми перевірили десять онлайн-медіа регіона на наявність матеріалів із ознаками замовності та неналежно маркованої політичної реклами, визначили основних замовників джинси та перевірили обраний контент на фейки і маніпуляції. Протягом 5 - 7 жовтня аналізувалися новинні стрічки “РИА-Мелитополь”“Мелитопольские вести”“Индустриалка”“Забор”“Акцент”“Перший Запорізький”“Актуально”“Голос”“IPNews” і “ПроБердянськ”. Моніторилися тільки новини: статті, блоги, розслідування та інтерв’ю без ознак замовності не були враховані. Усього було досліджено 753 новини, із них 25 матеріалів із ознаками замовності, в тому числі три контрагітаційних тексти про кандидатів і кандидаток. Ще два агітаційних матеріали, опублікованих на сайті “Акцент” мали неналежне маркування (яке не містило слів “реклама”, “агітація” або “PR”), решта ж сайтів взагалі ніяк не позначала такі тексти.  Ми не зафіксували матеріалів із ознаками замовності і неналежно маркованої агітації на трьох із 10 аналізованих сайтів.

Загалом у 91% випадків позитивна джинса стосувалася власне кандидатів, а решта - політичних партій. Якщо говорити про згадки партій в самих текстах позитивної джинси і неналежно маркованої агітації, то найчастіше  згадували партію “За Майбутнє” - у 40% випадків. Ще 20% згадок були присвячені регіональним партіям - запорізькій “Партії Володимира Буряка “Єднання” та мелітопольській “Команді Сергія Мінька”. Щоправда, до цього відсотка не ввійшли джинсові тексти на мелітопольському сайті, де кандидат на посаду мера не згадує назви своєї команди, проте виступає основним спікером. Більшість ж “інших” згадок, 40%, їх склали згадки про партію “Наш край”, один матеріал був присвячений “Партії Шарія”. 

Серед потенційних мерів і мерок найбільше піарили кандидатку на посаду міського голови Запоріжжя від партії “За майбутнє” Олесю Крамаренко. Друге почесне місце розділили Елла Слепян (“Наш край”), яка є конкуренткою Крамаренко, а також потенційний очільник Мелітопольської міськради, заступник голови облдержадміністрації і радник нинішнього мелітопольського мера Іван Федоров із “Команди Сергія Мінька”.

 

 ЧЄЛОВЄК І ПАРОХОД

Саме новинах сайту “РИА-М” дуже багато згадок про кандидата в мери Івана Федорова - проте, без слова “кандидат”. І якщо в матеріалі про відкриття басейну Федоров хоча б відкрито піариться разом з “Командою Сергія Мінька” на відкритті басейну, то в матеріалі під заголовком “Теперь нужны полицейские - жители многоэтажек хвастают новой дорогой” самі мешканці міста запевняють - Іван Федоров не просто радник міського голови та перший заступник губернатора, але ще й молодець і умнічка.

 
 

Крім того, були матеріали, які, на перший погляд, майже новини, але до редакційних текстів їх зарахувати важко: Федоров, звичайно, може робити заяви щодо плитки, паркувальних місць біля басейну та укладення тротуару - але тоді не зрозуміло, навіщо міськраді голови різних департаментів, якщо є такий чудовий всюдисущий радник. 

Як пояснили в редакції “РИА-М”, присутність коментарів кандидата в багатьох текстах обґрунтоване тим, що місцева влада висуває його як спікера на більшості виїзних нарад. А стосовно тексту з подяками Івану Федорову від мешканців і мешканок будинку за дорогу є окреме пояснення. “На прийом до Федорова або до нашої редакції, або до редакції “Головної газети Мелітополя”, або до редакції “TVM” звертаються люди з проханнями. І ми пишемо, що отут розбита дорога, передаємо цю проблему до пресслужби або до прийомної Федорова, у виконком передаємо, у [департамент] ЖКГ. Потім, коли вже щось зробили, люди звертаються до нас - говорять, що вони хочуть розказати, як все класно. Конкретно ця дорога вже намуляла очі всім, декілька років ми писали, як там катастрофічно погано. Мабуть, у нас такий звичай - перед виборами все робити. І люди (я не знаю, чи вони самі, чи їх хтось попросив) телефонують і кажуть, що хочуть подякувати за те, що все ж таки зроблено. Ми ж не можемо відмовити людям”, - пояснили нам в редакції.

В свою чергу, як уточнила медіаекспертка Інституту масової інформації Ірина Земляна, публікувати коментар посадовця, який також є кандидатом на виборах, краще лише в тому випадку, коли цією принципово важливою інформацією, відповідно до посадових обов’язків, може поділитися тільки ця людина.

“Посадовцям, які є одночасно кандидатами на виборах, дуже легко влаштовувати собі приводи для піару. Вони можуть з легкістю приїжджати на різні події та брати слово, наприклад. Але, журналісти не повинні ставати “жертвами” адмінвпливу. Потрібно чітко відділяти діяльність посадовця/виці, яка є релевантною його/її посаді та передбачена його/її функціями. Окрім того, журналістам потрібно уважніше ставитися до прагнення кандидатів коментувати та бути присутніми всюди в передвиборчий період. Перш за все, потрібно відповідати собі на питання "Чи є коментар або висвітлення присутності кандидата/ки суспільно важливим або чи має це виключне значення для контексту?". В іншому ж випадку, якщо журналісти будуть висвітлювати всіх кандидатів, які хочуть висловитися з того чи іншого приводу, ми будемо читати довгі тексти з прізвищами та беззмістовними цитатами за мир в усьому світі та прекрасну прекрасність цієї визначної події”, - пояснила медіаекспертка.

 КОНТРАГІТАЦІЯ ТА “ЗАКЛАДКИ” КАНДИДАТІВ

У період моніторинга контрагітаційні тексти публікувала лише редакція сайту “ПроБердянск”. Всі три матеріали були спрямовані проти партії “За Майбутнє” та її кандидата на посаду голови міськради Валерія Баранова. Крім того, в одному з текстів автори вдалися не лише до порушень професійних стандартів, але й до свідомих смислових маніпуляцій: “Нечисленні прихильники Баранова в соціальних мережах, підконтрольний йому ресурс “Газета Город” і ціла армія інтернет-ботів в один голос твердили про торжество правосуддя після суду першої інстанції, називали “агонією влади” те, що відбувається в Тервиборчкомі”, - написали журналісти в тексті новини. Методологію визначення кількості прихильників і ботів Баранова з урахуванням непередбаченості алгоритмів Фейсбуку редакція не зазначила.

Найбільше ж фейків і маніпуляцій було в новинах запорізького сайту “Індустріалка” - вони були в кожному другому тексті з ознаками замовності. При цьому на перший погляд здається, що на сайті немає політичної джинси. Але слід понишпорити звичайними новинами, і ви знайдете думки псевдоекспертів (які за щасливим збігом обставин також є членами або активістами партії “Порядок”) з будь-якої теми: від спалення листя до ринку ветеринарних препаратів.

Так, наприклад, кандидатка в депутати Валентина Юрків за три дні встигла побувати в матеріалах “Індустріалки” лікаркою та громадською активісткою - при тому, що раніше вона неодноразово фігурувала в текстах сайту суто як “активістка Партії Порядок”.

 
 

У новині під заголовком “В Запорожье жители частного сектора начали массово палить листья” разом з Валентиною з’являється “активний мешканець Шевченківського району Сергій Самарський”,який критикує владу, підтримує жителів і… бреше про те, що подав петицію, аби вирішити проблему з вивезенням сміття:петиціювін подав, але жодного слова про листя там немає. І так, Самарський теж “активіст Партії Порядок”.

Крім того,  в “Індустріалці” просто нівельований інститут експертності, його  перетворили на інститут важливої думки “порядочних” людей. Наприклад, експертами з банківської таємниці для податківців стали начальниця відділу контролю та перевірок Запорізької облради Наталія Жихар і нардеп-менеджер з “Метінвесту” Муса Магомедов. На тему безпеки в місті “Індустріалка” проконсультувалася з (УВАГА!) головою правління гаражного кооперативу “Металург” Віталієм Жуковим. Експертом з приводу виборчого процесу та фейлів державної влади став керуючий справами виконавчого апарату обласної ради Володимир Подорожко. А начальник управління з питань соціально-економічного розвитку і бюджету Запорізької обласної ради Іван Аделев висловив авторитетну думку з приводу лабораторій для ветпрепаратів в Україні та наслідків ухвалення законопроєкту Верховною Радою. І всі ці “експерти” - кандидати від партії “Порядок”.

 
 

“Індустріалці” вдалося дати слово кандидату партії “Порядок” навіть у новині під заголовком “Житель Запорожья защищал незаконное заграждение и бросался на эвакуатор”. Половину тексту складає коментар експерта з ОСББ Максима Охотіна, де той розповідає, чому очільник іншого ОСББ неправий.  Всього за три дні “Індустріалка” випустила 11 текстів з ознаками замовності, в яких нагадала читачам, як по-різному виглядають 11 кандидатів від партії “Порядок”.

Межі між редакційними матеріалами та джинсою і раніше були розмиті - відсутність унормованого маркування позбавляла та позбавляє читачів можливості відрізнити позицію журналістів від позиції піарників, вводить в оману. Проте, перед місцевими виборами 2020 року ця межа стала ще прозорішою: тепер кандидати говорять з аудиторією ЗМІ не лише зі сторінок з текстами, написаними пресслужбою. Вони хапають за руку зі звичайних новин, розповідаючи про спалення листя та щеплення проти пневмококу. Можливо, наступного разу потрібно буде досліджувати не лише новини, але й гороскопи та прогноз погоди - у місті ще так багато експертів.

Катерина Майборода

*Матеріал було підготовлено ГО "Інститут масової інформації" за підтримки Міжнародного фонду "Відродження". Матеріал відображає позицію авторів і не обов'язково збігається з позицію Міжнародного фонду "Відродження".

Liked the article?
Help us be even more cool!