ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІ Подай скаргу

Рабинович "топить" Зеленського, а Тимошенко проігнорувала "гей-парад" – російські ЗМІ про українські вибори

10.07.2019, 13:51

У Росії активно пишуть про вибори до Верховної Ради України, проте основну увагу отримують лише кілька політсил — це «Слуга народу», «Опозиційна платформа — За життя», «Європейська солідарність», частково «Голос» і зовсім трошки — «Батьківщина» (а радше її лідерка, Юлія Тимошенко). Всі інші партії ігнорують зовсім.

Експерти ІМІ проаналізували п’ять найпопулярніших новинних сайтів у Росії щоб дізнатись, у якому ключі вони пишуть про вибори до української Верховної Ради, до яких кандидатів ставляться прихильно, а яких найбільше критикують.

Для моніторингу ми взяли топ-5 новинних сайтів за версією Liveinternet.ru: «РИА Новости», «Комсомольская правда», «Газета.ру», «Известия» та «Лента.ру». До вибірки увійшли всі новини та статті з 1 по 5 липня 2019 року, що стосуються українського передвиборчого процесу та кандидатів у народні депутати.

Загальна картина 

Російські ЗМІ пишуть про парламентські вибори в Україні далеко не так активно, як писали про президентські. Якщо з 18 по 24 березня експерти ІМІ нарахували 296 текстів, присвячених кандидатам у Президенти України, то з 1 по 5 липня текстів, пов’язаних з парламентськими виборами, на п'яти топових російських сайтах опубліковано тільки 133.

Найбільшу кількість публікацій (33,3%) присвячено партії «Слуга народу» та її лідеру Володимиру Зеленському. Зазначимо, що ми не враховували публікацій про Зеленського як Президента, які не стосуються парламентських виборів. Переважна більшість публікацій про нього та його партію — в негативному ключі. А головним критиком Зеленського виступає кандидат від «Опозиційної платформи — За життя» Вадим Рабинович. Інші члени цієї політсили часто стають джерелом новин у перелічених російських ЗМІ як експерти та представники Ради — сайти активно цитують їхні висловлювання, зазвичай проросійські.

Петра Порошенка та «Європейську солідарність» згадують значно менше (у 12,7% публікацій про вибори) і також переважно в поганому світлі. Юлія Тимошенко та Святослав Вакарчук фігурують у новинах зовсім зрідка, і зазвичай у двох випадках – або це доволі позитивні новини про їхню діяльність, або критика Зеленського чи Порошенка.

Також протягом тижня, що підпав під моніторинг, популярним ньюзмейкером у російських ЗМІ був Анатолій Шарій. Ймовірно, тому, що дати співпали з його реєстрацією на виборах, мітингами проти цього та подальшим зняттям з реєстрації.

Усім іншим кандидатам увага російських ЗМІ цього тижня не дісталася. Лише Анатолія Гриценка згадали один раз у зв’язку з його передвиборчим роликом, та двічі виринало ім’я Володимира Гройсмана — через заяву, що він планує знову претендувати на пост Прем’єр-міністра.

Зеленський став «хлопчиком для биття» 

Володимир Зеленський та його партія «Слуга народу» стали лідерами зі згадок у російських ЗМІ протягом цього тижня. Втім, серед новин про них, що пов’язані з парламентськими виборами, понад 67% мають негативний або різко негативний характер. Трохи більш ніж 30% — новини радше нейтрального характеру. І нам вдалося знайти лише одну публікацію, яку можна вважати позитивною — «Партия Зеленского запустила сервис для общения с кандидатами в депутаты» («РИА Новости»).

Усі п'ять сайтів, які ми моніторили, активно пишуть про падіння рейтингу партії «Слуга народу». Вони посилаються на дослідження соціологічної групи «Рейтинг». «Среди тех, кто определился, за кого пойдет голосовать, у партии Зеленского — 42,3% популярности. В начале июня рейтинг составлял 48,2% — то есть менее чем за месяц популярность снизилась на 6%», — пишуть усі п’ять сайтів. Деякі додають — «В свою очередь партия Бойко-Медведчука "Оппозиционная платформа" улучшила показатели с 10,7 до 13,4%».

У виданні «Газета.ру», окрім новини про цей факт, опублікували дві статті на цю ж тему. В одній з них («"Хайп закончился": Зеленский теряет популярность») падіння рейтингу коментують політолог Вадим Карасьов, який часто виступає на російських телеканалах, та політтехнолог з Росії Андрій Окара. Перший «сравнивает доверие к Зеленскому с доверием к различного рода финансовым пирамидам», другий каже, що «это проект, который "образовался на волне общенационального хайпа" и, в отличие от других политических партий, не имел региональных структур и не вел работу на местах».

Ще одним приводом написати про «Слугу народу» для російських ЗМІ стала новина «Української правди» з посиланням на анонімне джерело про конфлікт усередині команди Зеленського. Сайти із задоволенням це підхопили («В команде Зеленского произошел конфликт» («Лента.ру»), «Разлад в команде Зеленского: силовики против чиновников» («Газета.ру»), «В команде Зеленского назрел первый серьезный конфликт» («Газета.ру»), «СМИ сообщили о конфликте в команде Зеленского» («Известия»), «СМИ сообщили о конфликте в команде Зеленского («РИА Новости»).

Також критиками Володимира Зеленського та партії «Слуга народу» в російських ЗМІ часто виступають Вадим Рабинович, Петро Порошенко та Юлія Тимошенко. Ледь не кожне їхнє різке висловлювання в бік Зеленського стає новиною для російських ЗМІ. Докладніше про це — далі.

Нейтральні новини про «Слугу народу» та її лідера здебільшого стосуються ситуації на Донбасі та російської мови. Наприклад, «В партии Зеленского назвали первые шаги к завершению войны в Донбассе» («Известия»), «В "Слуге народа" раскрыли план возвращения Донбасса» («Лента.ру»), «В Киеве исключили возможность признания русского региональным языком» («РИА Новости»).

«Топити» Порошенка стало не так цікаво 

Цікавість до Порошенка в російських ЗМІ після президентських виборів помітно знизилась. Якщо в попередньому моніторингу його ім’я фігурувало в 57% публікацій, то тепер це лише поодинокі новини, пов’язані з кількома конкретними інформприводами.

По-перше, усі п’ять ЗМІ активно підхопили новину про те, як Порошенко назвав Шарія «ублюдком» («Пьяный Порошенко назвал Шария ублюдком» («Газета.ру»), «Порошенко нецензурно выразился в адрес блогера Шария на митинге» («Известия»), «Порошенко обозвал Шария бранным словом» («Лента.ру»), «Порошенко на митинге нецензурно выразился в адрес блогера Шария («РИА Новости»), «На встречах с избирателями Порошенко нецензурно выражался в адрес сторонников Шария» («Комсомольская правда»).

Другий інформпривід — мітинг проти скасування закону про люстрацію, який організовувала «Європейська солідарність». Російські сайти зробили новини на основі допису Петра Порошенка у фейсбуці, в якому він закликав прийти на цей мітинг.

Також російські ЗМІ звернули увагу на дослідження, яке провела «Європейська правда». Його суть у тому, що журналісти спрямували всім партіям, що балотуються до ВР, питання про їхню стратегію. Там були «питання-пастки», які показують, наскільки насправді партії готові дотримуватися вимог, які ставлять перед Україною НАТО та ЄС. В оригіналі публікації вказано, що жодна з партій не пройшла цього тесту на 100%. І хоча до Порошенка та його партії теж є питання, автори врешті роблять висновок: «Ми критикували партію попереднього Президента у блоці щодо взаємодії з НАТО, але щодо координації європейської (та євроатлантичної) інтеграції вони представили бачення реформи, до якого – жодних запитань». Натомість російські ЗМІ зманіпулювали і зробили акцент виключно на партії Петра Порошенка та значно згустили фарби, підібравши заголовки: «Партия Порошенко отказалась от предложенных в НАТО реформ» («Лента.ру») та «У Порошенко отказались от реформ НАТО» («Газета.ру»).

Серед інших публікацій про колишнього Президента України також суцільний негатив. Наприклад, новина «Украину ждет развал из-за действий Порошенко» («Газета.ру») заснована виключно на висловлюванні ексрегіонала Анатолія Могильова, що за Януковича очолював МВС: «По его мнению, команда бывшего главы государства была непрофессиональной и бездеятельной. "Надо убирать остатки старой власти и консолидировать профессионалов", — заявил Могилев. Он добавил, что они должны развивать Украину и восстанавливать мир. Могилев призвал воздержаться от критики действующего президента страны Владимира Зеленского, так как он находится у власти только месяц».

А «РИА Новости» повідомило, що  «Партия Порошенко лидирует в антирейтинге на Украине» та «Партия солиста “Океана Эльзы” обошла в рейтинге партию Порошенко».

Нейтрально про Порошенка згадали тільки двічі — в контексті його критики Зеленського. Зокрема, у матеріалі «"Все поменялось": кто оттеснил Украину на обочину» («Газета.ру»). «По словам лидера "Европейской солидарности", только он способен предотвратить процесс забвения Украины на мировой арене», — пише сайт. А в статті «"Ползучий реванш": Порошенко осадил Зеленского за русский язык» («Газета.ру») Порошенка цитують так: «События разворачиваются так, что ползучий пророссийский реванш становится все более очевидным. Прозвучало предложение предоставить русскому языку статус официального на Донбассе. Но торговля языком не принесет Украине никаких дивидендов». На противагу цим словам наводять цитату кандидата від «Опозиційної платформи — За життя» Василя Німченка: «Конечно же, региональные языки должны быть. Русскоязычное население на сегодняшний день составляет более 60% на Украине».

Рабинович — хейтер Зеленського, а «Опозиційна платформа» за російську мову та діалог з «ДНР» та «ЛНР»  

Вадим Рабинович активно фігурує в російських ЗМІ як головний критик Володимира Зеленського. Усі п’ять сайтів, що підпали під моніторинг, опублікували низку схожих новин, де нардеп називає Президента то «съевшей бациллу марионеткой», то «очередным Наполеоном», то «ошибкой украинцев». Оціночне судження Рабиновича виявилося для Росії настільки важливим, що це стало фактично новиною дня:

Однопартійці Вадима Рабиновича по «Опозиційній платформі — За життя» також доволі часто «світяться» в російському інфопросторі. Зазвичай це публікації, в яких політики висловлюють проросійську позицію. Наприклад, у новині «К прямому диалогу Киева с Донбассом призвали в Раде» («Газета.ру») Нестор Шуфрич «заявил, что Киеву следует начать прямые переговоры с самопровозглашенными ДНР и ЛНР» (схожу новину опублікувало й «РИА Новости»: «Депутат Рады призвал к прямому диалогу Киева с ДНР и ЛНР»).

Інший кандидат від цієї політсили Василь Німченко вважає закон про люстрацію нікчемним («РИА Новости») та «заявил о потребности в региональном статусе русского языка» («РИА Новости»).

В усіх випадках, коли російські ЗМІ пишуть про «Опозиційну платформу — За життя», йдеться виключно про заяви, оціночні судження та коментарі їхніх кандидатів з тієї чи іншої теми. Водночас новини сформульовані як «у Раді заявили», «у Раді закликали» — тобто думки окремих нардепів подають як думку всього парламенту.

До речі, колишніх соратників, а тепер конкурентів «Опозиційної платформи» партію «Опозиційний блок» російські ЗМІ взагалі майже не згадують. Лише в «Комсомольській правді» вийшла критична стаття «Гапоны украинской оппозиции», в якій Вілкула, Кернеса і Труханова називають бандитами та представниками криміналітету. А Кернеса ще й звинувачують в українськості: «Кернес принимал участие в финансировании украинских националистов еще до 2014-го, а после "революции достоинства" он лично прилагал все усилия для освобождения нынешнего лидера НК Андрея Билецкого из-под стражи».

Тимошенко не прийшла на «гей-парад» та критикує Зеленського 

Протягом цього тижня російські ЗМІ чомусь масово переймалися через неприхід Юлії Тимошенко на київський ЛГБТ-прайд. Три із семи публікацій про Юлію Володимирівну присвячено цій темі:

Окрім того, лідерку партії «Батьківщина» використали для критики Зеленського, процитувавши її слова про «Слугу народу»: «Зеленский не знает 99% людей из списка "Слуги народа", заявила Тимошенко» («РИА Новости»), «Тимошенко уличила Зеленского в незнании 99% своей партии» («Газета.ру»).

У ще одній новині Тимошенко пообіцяла відразу після виборів створити коаліцію. З ким — не роз’яснюється, але матеріал радше в позитивному ключі («Тимошенко призвала создать "коалицию действий"» («Газета.ру»).

Шарій намагається прорватися на вибори

Про Анатолія Шарія всі п’ять ресурсів активно писали в контексті його намагань балотуватися до Верховної Ради. Спочатку новиною став сам факт його висування («Украинский блогер стал кандидатом на выборах в Раду» («Газета.ру»), «Блогера Шария зарегистрировали кандидатом в депутаты рады» («Известия»), «Шария зарегистрировали кандидатом на выборах в Раду» («РИА Новости»), потім — акція протесту на Майдані («Майданчик: в Киеве митингуют против блогера» («Газета.ру»), «На Майдане начались новые протесты» («Лента.ру»), «В Киеве начался протест против регистрации Клюева и Шария на выборы в Раду» («РИА Новости»), «Украинские активисты готовят протестную акцию на Майдане» («Комсомольская правда»).

Потім усі так само синхронно написали про те, що Шарію відмовили в реєстрації на виборах. Новини були нейтральними («ЦИК Украины отменила регистрацию Шария и Клюева на выборы в раду» («Известия»), «Шария сняли с выборов в Раду» («Лента.ру»), «Спикер Рады: ЦИК Украины отменил регистрацию Клюева и Шария на выборы» («РИА Новости»), «ЦИК Украины снова отказал Клюеву и Шарию в регистрации на выборах в Раду» («Комсомольская правда»).

Також ЗМІ зацікавив виступ Петра Порошенка, який назвав Шарія «проросійським ублюдком» (див. вище в розділі про Порошенка).

Про самого Анатолія Шарія згадують нейтрально, називаючи його виключно блогером і зазначаючи, що він був заочно арештований та оголошений у всеукраїнський розшук ще 2012 року. Також пишуть, що він «известен своим критическим отношением к событиям евромайдана и действиям украинских властей».

Вакарчук обмовився про Крим, але загалом критики не отримав

Про лідера гурту «Океан Ельзи» та його партію «Голос» у російських ЗМІ згадують нечасто. Наприклад, за п'ять днів, охоплених моніторингом, «Газета.ру» не присвятила Святославу Вакарчуку жодної новини. Найбільше — п’ять разів — його ім’я згадувалося на сайті «Лента.ру». Одна з новин у позитивному ключі — «В партии Вакарчука рассказали об отборе кандидатов в Раду». У ній, посилаючись на слова голови партії «Голос» Юлії Клименко, пишуть, що «партия была открыта "абсолютно ко всем"», а кожен кандидат проходив перевірку за десятьма критеріями.

Також «Лента.ру» розповіла про обмовку Вакарчука про «російський Крим» («Вакарчук обвинил Россию в захвате российского Крыма») та опублікувала його пояснення («Вакарчук объяснился за слова о российском Крыме»).

На основі інтерв’ю лідера «Голосу» для «Української правди» «Лента.ру» написала про знайомство Вакарчука з Пінчуком («Вакарчук рассказал о связях с олигархами») та про результати соцдослідження Центру Разумкова, зробивши акцент на тому, що 72,3% виборців «Голосу» підтримують введення миротворців на Донбас («Сторонники Порошенко и Вакарчука захотели ввода миротворцев в Донбасс»).

«Известия» та «РИА Новости» також згадали, що «Вакарчук с трибуны назвал Крым российским». А ще «РИА Новости» скористалося нагодою вчергове копнути колишнього Президента України, помітивши, що за соцопитуваннями «Партия солиста "Океана Эльзы" обошла в рейтинге партию Порошенко».

Також «РИА Новости» опублікувало новину радше позитивного характеру про те, що «Голос» розраховує набрати на виборах 25% голосів.

До моніторингу увійшли сайти «РИА Новости», «Комсомольская правда», «Газета.ру», «Известия» та «Лента.ру», вибірка охоплювала всі новини та статті, що вийшли на цих сайтах з 1 по 5 липня 2019 року і стосувалися українського передвиборчого процесу та кандидатів у народні депутати (133 матеріали). 

Дослідження проведено в межах проєкту за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні. Погляди авторів не обов’язково збігаються з офіційною позицією уряду США.

Тетяна Гонченко, для Інституту масової інформації

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!