HOTLINE
On call 24 hours
Leave your data
and we'll get in touch with you
Thank you for your appeal

Or contact us:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Donate ІМІFile a complaint

OPFL no more leading in jeansa ranking, lobbyists broke forth – IMI research study

19.03.2021, 16:19

For the first time in the last few years, jeansa news (disguised political advertisement or pre-paid journalistic pieces) in favor of the "Opposition Platform - For Life" have been reduced to one-third and dropped to a third position in the ranking of jeansa commissioners. At the same time, jeansa moved to a new resource, which is the "Strana" online edition. And for the first time the ranking of jeansa customers in the Ukrainian online media was headed by lobbyists and anti-lobbyists, who accounted for 21% of news with attributes of ordering. 

In second place (17%) there were the news items with signs of ordering in favor of commercial companies, banks and corporations. 

These are the results of a study by the NGO "Institute of Mass Information", which was conducted on February 1-5, 2021 in 17 online media, the full sample was more than 20 thousand news *.

Obozrevatel (78 news items with order signs) and Politeka (49 news items) became anti-leader sites pre-paid stories. No jeansa were found on the sites "Ukrainska Pravda", "Dzerkalo Tyzhdnya", "Suspilne"( UA: PBC), "Bukvy", "Liga" and TSN. 

Another 12% of news items with attributes of the order were labelled with various symbols. The most inappropriate marking among all sites was found on TSN (12), in second place was on UNIAN news agency website (11).  

Among the positives moments, we would like to mention the site of Channel 24, which has updated its editorial policies, introduced special tags for marking commercial advertising and separating it from journalistic materials 24tv.ua. Expert assessment of compliance with special marks will be conducted in the next quarter.

The full study can be found here .

Monitoring was conducted on February 1-5, 2021 in 17 popular online editions: "Politeka", "Obozrevatel", Channel 24, "Gordon", "Ukrainska Pravda", UNIAN, "Segodnya", TSN, RBC.ua, "Liga" , "Interfax-Ukraine", "Strana", "Censor", "Bukvy", "Dzerkalo Tyzhdnya", "Korrespondent", Suspilne (UA:PBC). 

The sample covers all consecutive news published on the sites during the specified period (more than 20 thousand news items).

This study was made possible by the support of the American people through the USAID Media Program in Ukraine project, implemented by the international organization Internews Network. The contents are the sole responsibility of the Institute for Mass Information and do not necessarily reflect the views of USAID, the US Government or the Internews Network.

Liked the article? Help us be even more cool!
Want to learn first about the new research of the Institute of Mass Media? Subscribe to the newsletter!
Thank you for subscribing!