HOTLINE
On call 24 hours
Leave your data
and we'll get in touch with you
Thank you for your appeal

Or contact us:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Donate ІМІFile a complaint

OPFL and counter-propaganda – main jeansa elements on the eve of election – IMI research

22.10.2020, 16:57

On the eve of the local elections, the main categories of covert political PR in the national online media were stories lauding the “Opposition Platform - For Life” party and black PR / counter-propaganda targeting several parties, candidates and the government. These are the results of a study of political jeansa conducted by the NGO "Institute of Mass Information" in 19 popular online media. *

The OPFL party and related to it experts and speakers accounted for 37% of all identified materials with signs of an order. The lion's share of these materials was posted on the "party" sites 112.ua and Newsone. 

At the second place, in terms of the number of disguised propaganda, we identified stories with elements of smear campagn or counter-propaganda (19% of all materials with signs of order). Moreover, almost half of the counter-propaganda (48.5% of the materials recorded by IMI experts) targetted the incumbent president Zelensky, the government in general, and the pro-government “Servant of the People” party.

In third place in the number of news items with signs of covert political propaganda was the mayor of the capital Vitaliy Klitschko (8%).

 

The largest number of stories with signs of order and biased nature was seen on the site 112.ua : 120 news items in just three days of monitoring. By comparison, this is twice as much as was recorded on this site during last year's parliamentary campaign. 

The site Obozrevatel come second, in the number of ordered materials (54 content items in three days). Jeansa ordered from a wide range of customers was identified on the site. Moreover, such news are signed by the names of would-be real "journalists".

In third place was another site from the so-called "Medvedchuk's pool" - Newsone, on which our experts identified 48 materials with signs of order. 

No political jeansa was found on the following sites: "Dzerkalo Tyzhdnya”, "Liga", "Ukrainska Pravda", "Bukvy", "Ukrainsky Tyzhden" and "Suspilne” public broadcaster".

The full study is available here. The research methodology could be read at the link. 

* Monitoring was conducted in the period from 5 to 7 October 2020 in the following media: Obozrevatel, Politeka, Channel 24, Gordon, Ukraiska Pravda, UNIAN, Segodnya, TSN, 112.ua, Newsone, RBC.ua, Liga, Interfax- Ukraine, Suspiklne, Ukraisky Tyzhden, Dzerkalo Tyzhdnya, Bukvy, Censor, Strana. The sample covers all news items in a row, published on the sites for the specified period (more than 20 thousand news)

This study was made possible by the support of the American people through the USAID Media Program in Ukraine project, implemented by the international organization Internews Network. The contents are the sole responsibility of the Institute for Mass Information and do not necessarily reflect the views of USAID, the US Government or the Internews Network.

Liked the article? Help us be even more cool!
Want to learn first about the new research of the Institute of Mass Media? Subscribe to the newsletter!
Thank you for subscribing!