HOTLINE050 447 70 63
We are available 24/7
Leave your contact details
and we contact you
Thank you for reaching out

Or contact us:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

File a complaint

At summit with Putin, Biden raises issue of RFE/RL's 'foreign agent' designation and its 'ability to operate' in Russia - RFE/RL

17.06.2021, 13:39
Reuters/Voice of America
Reuters/Voice of America

During their summit in Geneva on June 16, U.S. President Joe Biden raised the issue of Kremlin pressure against RFE/RL's Russian-language services in Russia with Russian President Vladimir Putin, as Radio Free Europe/RAdio Liberty reported.

The United States has accused Russia of attempting to drive RFE/RL out of the country by listing it as a "foreign agent" media organization and imposing fines against it for failing to comply with requirements that all its materials be prominently labeled.

"I also raised the ability of Radio Free Europe and Radio Liberty to operate and the importance of a free press and freedom of speech," Biden said at his press conference in Geneva when listing some of the issues the two leaders discussed.

The same day, the European Court of Human Rights (ECHR) agreed to hear an appeal by RFE/RL against the Russian government over the "foreign agent" label and the labelling requirements.

At his own separate news conference following the summit talks, Putin said that Biden "raised the question of the work of Liberty and, uh, their Free Europes in Russia."

He repeated the Kremlin's assertion that the labeling of RFE/RL's Russian-language outlets -- including Current Time, a network run by RFE/RL in cooperation with VOA -- as "foreign agents" was a response to a 2017 decision by the United States to compel Russian state-controlled network RT, sometimes known as Russia Today, to register under a 1938 law called the Foreign Agents Registration Act (FARA).

"It should be noted that Russia Today fulfills all the demands of the [U.S.] regulators and the law -- they registered as required and so on," Putin said. "Unfortunately, the American media don't completely comply with the requirements of Russian law."

FARA does not require that every news story be prominently labeled as the product of a "foreign agent" media organization. The U.S. decision to compel RT to register came after a January 2017 U.S. intelligence finding that RT and Russia's Sputnik news agency spread disinformation as part of a Kremlin effort to undermine faith in the U.S. democracy and influence the 2016 presidential election in favor of Republican candidate and eventual winner Donald Trump.

Moscow has denied any such effort.

In Geneva, Putin expressed the "hope" that "we will manage to settle this" diplomatically.

'Patriotic Russians'

In a statement following the Geneva summit, RFE/RL President Jamie Fly rejected the "foreign agent" label.

"RFE/RL journalists are not 'foreign agents,'" Fly said. "They are patriotic Russians who are only trying to serve their fellow citizens by giving them objective news and information. The Kremlin's ongoing attacks against our journalists and other independent media outlets only serve to deprive the Russian people of their right to access uncensored information."

Russia's so-called "foreign agent" legislation was adopted in 2012 and has been modified repeatedly. It requires nongovernmental organizations that receive foreign assistance and that the government deems to be engaged in political activity to be registered, to identify themselves as "foreign agents," and to submit to audits.

Later modifications targeted foreign-funded media. In 2017, the Russian government placed RFE/RL's Russian Service on the list, along with six other RFE/RL Russian-language news services and Current Time. The Russian Service of VOA was also added to the list.

At the end of 2020, the legislation was modified to allow the Russian government to include individuals, including foreign journalists, on its "foreign agents" list and to impose restrictions on them. Several RFE/RL contributors were placed on the list in December 2020.

The Russian state media monitor Roskomnadzor last year adopted rules requiring listed media to mark all written materials with a lengthy notice in large text, all radio materials with an audio statement, and all video materials with a 15-second text declaration.

RFE/RL rejects the "foreign agent" designation and has refused to comply with the rules, so the agency has prepared hundreds of complaints against RFE/RL's projects. The total fines levied could run to more than $3 million.

'Coercion And Intimidation'

RFE/RL has called the fines "a state-sponsored campaign of coercion and intimidation," while the U.S. State Department has described them as "intolerable." Human Rights Watch has described the foreign agent legislation as "restrictive" and intended "to demonize independent groups."

In April, U.S. State Department spokesman Ned Price said that "Russia's actions against RFE/RL and other media organizations labeled as so-called 'foreign agents' reflect significant intolerance and oppressive restrictions."

"Should the Russian government continue to move to forcibly shut down RFE/RL, we will respond," Price said, without elaborating.

While RT distributes its programs freely in the United States on cable television, RFE/RL and VOA have no access to cable television in Russia.RFE/RL once had distribution agreements with nearly 100 radio channels inside Russia, but had lost them all by 2012 following a campaign of pressure by the authorities.

RFE/RL is an editorially independent media company funded by a grant from the U.S. Congress through the U.S. Agency for Global Media. Each week, nearly 7 million people access RFE/RL's news portals in Russia.

Radio Free Europe/Radio Liberty

Liked the article?
Help us be even more cool!
Do you want to be first to learn about the new research of the Institute of Mass Information? Subscribe to the newsletter!
Thank you for suscribing!