HOTLINE(050) 447-70-63
We are available 24/7
Leave your contact details
and we contact you
Thank you for reaching out

Or contact us:

[email protected]

(050) 447-70-63

File a complaint

МОНІТОРИНГ ЖУРНАЛІСТСЬКИХ СТАНДАРТІВ, вересень 2011 року

01.10.2011, 02:30
Закінчення проект з моніторингу журналістських стандартів, що проводився за підтримки Інтерньюз-Нетворк, було перенесене з серпня на вересень, оскільки останній місяць літа традиційно є «сплячою» порою і це відобразилося б на якості моніторингу. Всі київські тижневі видання продемонстрували у вересні дуже хороші показники журналістських стандартів, але кільком із них таки захотілося розмістити рекламні матеріали сумнівної легітимності.
 

Другою новиною, яка у вересні повністю увійшла у життя наших видань і наше, стали зміни в законодавстві про рекламу, що змінили нововведення від 1 січня 2010 року, коли була заборонена реклама алкогольних напоїв і тютюнових виробів в друкованих засобах масової інформації. Тодішні зміни і доповнення до закону "Про рекламу" заборонили у всіх друкованих засобах масової інформації (окрім спеціалізованих видань) рекламу тютюнових виробів, алкогольних напоїв, реклами знаків для товарів і послуг, та інших об'єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби і алкогольні напої (стаття 22 ЗУ "Про рекламу").

Проте пройшов час, і «вовк» виявився не таким страшним яким його малювали. І навіть далеко не «вовком», а маленькою «овечкою». А диявол, як завжди, ховається в деталях. Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова та Мінюст дали своє роз’яснення з цього приводу (детальніше: http://imi.org.ua/content/reklama-alkogoliu-zaboronena). Згідно з якого, будь яке видання досить просто може отримати статус «спеціалізованого» і спокійно рекламувати алкоголь.

Як наслідок, в пресу досить жваво повертається реклама алкоголю та тютюнових виробів. Шпальти газет і журналів рясніють яскравими картинками пляшок та пачок цигарок. Видання починають використовувати законодавчі «шпарини» і пристосовуватися до нинішніх умов. Газета "Коментарі", до прикладу, має для цього спеціальний формат - "ТЕСТ", газета "Факты" публікує таку джинсу у "спеціалізованому виданні" - "Жизнь прекрасна".

 

ЗАГАЛЬНОУКРАЇНСЬКІ ВИДАННЯ

У «Коментарях» у вересні вийшов 171 матеріал. Середній бал газети (5,64, при макс. 6) вищий, ніж був у липні (5,42), але два інші київські тижневики випередили «Коментарі» за цим показником. Як і раніше, в цієї газети «провалюється» дотримання стандарту відокремлення фактів від коментарів та оцінок – 0,84 (при макс. – 1), але вже не настільки «глибоко», як це було в липні (0,67). У так званому  «додатку» «Тест» до газети вийшла реклама горілки «Графин», хоча по суті «Тест» окремим видання вважати не можна і фактично реклама алкоголю виходить власне в газеті «Коментарі», яка не є спецвиданням. Крім того, знайшлося також двоє матеріалів з ознаками «джинси» - на користь каналу UBR і ПАТ «Стальканат - Силур» (конфлікт ПАТ із обласним УМВС описано лише з точки зору першого). Крім того, зафіксовано 3 випадки неналежного маркування реклами (сірим фоном).

Журнал «Український тиждень» видав у вересні 172 матеріали. Порушень рекламного законодавства в журналі в цьому місяці не зафіксовано. Також УТ сильно підвищив у вересні середній бал дотримання журналістських стандартів – до 5,82 (в липні було 5,33). Найбільше тягне цей журнал у низ також недотримання стандарту відокремлення фактів від коментарів та оцінок – 0,91.

У журналі «Кореспондент» вийшло 175 матеріалів. Показник дотримання журналістських стандартів у суспільно важливих матеріалах – 5,9, що знов-таки значно вище липневого 5,62. Дещо проблемним для Корра виявилося лише дотримання стандарту повноти представлення інформації – 0,9. «Джинсові» матеріали в Коррі відсутні, але є чимало неналежного маркування (буквою «Р» в крузі) – 8 матеріалів.  Крім того, в цьому журналі рекламуються горілки Nemiroff, Lex Ultra, а також Jatone. Нам стало відомо, що в органах Мін’юсту ТОВ «Кореспондент» зареєструвало споживачів алкоголю як одну з категорій своїх читачів. На нашу думку, такі дії спрямовані на формальний обхід Закону «Про рекламу», який забороняє рекламу алкогольних напоїв у пресі (дозволяючи лише в спецвиданнях). Видання могло б рекламувати алкоголь лише якщо єдиною категорією його читачів є споживачі (або виробники, продавці) алкогольних напоїв. У даному ж випадку журнал «Кореспондент» нічим не відрізняється від інших звичайних видань, адже серед читачів цих видань завжди є також і споживачі алкоголю.

Газета «Экономические Известия» у вересні дещо підвищила показники, отримавши 5,32 бали, порівняно з 5,26 в минулому місяці. Стандарти, що найчастіше порушуються: відокремлення фактів від коментарів та баланс думок. Вже в котрий місяць поспіль у виданні «Экономические Известия» джинса відсутня. Проте було знайдено кілька неналежно маркованих матеріалів, розміщених на сірому фоні, з трикутною позначкою.

У загальноукраїнській газеті «Факти» загальна оцінка видання фактично залишилась без змін, середній бал газети – 4,93 (4,95раніше). Найчастіше у виданні порушується стандарт балансу думок і точок зору. В першій половині вересня, кількість джинси була досить низькою навіть в порівнянні із іншими виданнями. Проте її суттєве збільшення наприкінці місяця показало, що це скоріш за все, сезонна зміна контрактів. В цьому місяці у виданні було знайдено 15 джинсових матеріали. Крім того зменшення рівня джинси у виданні пов’язане з появою у виданні спеціального вкладення – видання "Жизнь прекрасна", де й розміщується реклама алкоголю. А відповідно до останніх змін в законодавстві України, як зазначалося вище, – реклама алкоголю у спеціалізованих виданнях – не заборонена.

В газеті «Сегодня» показник дотримання стандартів – 5,00 рівно, що є вищим за попередній місяць моніторингу. Основним стандартом, який часто порушуються у матеріалах є «баланс думок і точок зору». Традиційно у виданні не було джинсових матеріалів, що з іншого боку компенсується великою кількістю неналежно маркованих матеріалів. Цього місяця у виданні було знайдено 18 неналежно маркованих матеріалів, тобто їх кількість зросла. Зазначені матеріали газети «Сегодня» розміщуються під рубриками «Новости компании», «Открытое письмо», «Спонсорство», «PR», що вводить споживача в оману, оскільки м

Liked the article?
Help us be even more cool!