ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

Жінки згадуються в житомирських медіа втричі рідше, ніж чоловіки, – дослідження

У житомирських медіа жінки згадуються приблизно втричі рідше, ніж чоловіки: в середньому в 36% матеріалів. Водночас найбільше жінок як експерток на місцевому телебаченні (54,5%), а найменше – в матеріалах онлайн-видань (26% загальної кількості експертів). У друкованих медіа дослідження зафіксувало 28% експерток проти 72% експертів. 

Жінки є героїнями та експертками переважно в матеріалах на соціальну тематику, зокрема про освіту: виступають як директорки, вчительки та матері школярів. Чоловіки натомість є героями сюжетів про політику, правозахист, технічні питання тощо.

Такими є результати дослідження гендерного балансу в медіа Житомирщини, яке провели експерти ГО "Інститут масової інформації" та “Детектор медіа” у вересні 2020 року *.

У сюжетах житомирських телеканалів і радіостанцій у період 7–13 вересня було 36% жінок-героїнь і 64% чоловіків-героїв. Жінки подекуди виступають у новинах як слабка стать: журналісти дивуються, що жінка може займатися вільною боротьбою (сюжет на "Коростень-ТВ"). На "UA: Житомир" заплутались у фемінітивах: замість "кондукторка" вжили слово "кондукторша". Телеканал СК-1 не завжди використовує фемінітиви в титруванні героїнь та експерток у сюжетах. 

У матеріалах онлайн-медіа в досліджуваний період було 29% жінок-героїнь і 71% чоловіків-героїв. В онлайн-медіа експертки коментували майже половину матеріалів (41%) на тему здоров’я. Значно менша кількість коментарів була від речниць та прессекретарок (14%). Жінки були експертками в 14% матеріалів, що стосувалися прав людини. Значно рідше жінки коментували на тему криміналу та бізнесу (по 5%).

Найчастіше в онлайн-медіа журналісти залучали  експерток  на 0412 і "Новоград-City" – по 23% експерток (із загальної кількості жінок-експерток).

Ігнорували експерток під час підготовки матеріалів сайти "Житомир.Онлайн", "20 хвилин. Житомир", "Коростень.Тудей" і "Наш Бердичів" (по 4,5 %). Водночас  на сайті "Журнал Житомира" за промоніторений період не вийшло жодного матеріалу за участю жінки-експертки. В онлайн-медіа героїні матеріалів найчастіше представлені в новинах про політику (30%), кримінал / ДТП і надзвичайні події (20%) та здоров’я (16% загальної кількості героїнь у матеріалах). Значно менший відсоток героїнь у "лайтових темах": у лайф-сторі (3%) та матеріалах про шоубіз (лише 1%). Найбільше героїнь матеріалів зафіксовано на сайті "Житомир.Інфо" (32% загальної кількості героїнь у матеріалах), на "20 хвилин. Житомир" та "Житомир.Онлайн"  (по 17 %). Найменше жінок-героїнь виявлено в онлайн-медіа "1.zt" і "Times.ZT" (по 3 %) та в "Коростень.Тудей" (2%). Водночас жодного матеріалу з жінками-героїнями не зафіксовано на сайті "Наш Бердичів".

У друкованих медіа в досліджуваний період було 34% героїнь проти 66% героїв. Найчастіше жінки-експертки залучалися до коментування новин про здоров’я (40%) та в ролі речниць (30%). Значно менше експертки коментували політику та права людини (по 10%). Серед друкованих видань регіону найчастіше залучали експерток у газетах "Эхо", "Житомирщина" і "20 хвилин", найрідше –  у газеті "Бердичівський погляд"

У друкованих медіа найчастіше героїні траплялися в матеріалах на соціальну тему (30 %), про життєві історії та кримінал / ДТП (по 16%), культуру (11%). І лише 10 % загальної кількості експерток у друкованих ЗМІ коментували тему політики. Найчастіше жінки як героїні виступали в газетах "Бердичівський погляд" (42%) і "Житомирщина" (41%). Найменше героїнь у газеті  "Эхо" – лише 23%.

За промоніторений період опубліковано чотири матеріали з ознаками сексизму (у газетах "Эхо" і "Житомирщина", на сайтах "1.zt" і "Коростень.Тудей"), а також 10 текстів із фемінітивами. 

*У межах дослідження опрацьовано 529 новин десяти регіональних сайтів і 146 матеріалів п’яти регіональних газет, чотирьох телеканалів і двох радіостанцій. Методологія моніторингу охоплювала аналіз кількості героїв / героїнь, експерток / експертів у новинах, які були опубліковані в стрічках обраних онлайн-ЗМІ із 7 до 13 вересня 2020 року включно, а також основних випусках газет за цей період. 

Моніторинг проводили в таких ЗМІ: онлайн-медіа – zhzh.info, zhitomir.info, zhitomir-online.com, zt.20minut.ua, 1.zt.ua, times.zt.ua 0412.ua, novograd.city, korosten.today berdychiv.info; газети – "Житомирщина", "Эхо", "Субота", "20 хвилин. Житомир", "Бердичівський погляд"; телеканали – "UA:Житомир" (філія Суспільного), СК1, С-TV і Коростень-ТВ; Суспільне радіо. Житомир" і "Крок Радіо".

**Це дослідження створено завдяки щедрій підтримці британського народу через Департамент міжнародного розвитку Великої Британії в межах Фонду розвитку ефективного врядування. Думки, висловлені тут, належать автору(-ам) та не обов’язково відбивають погляди Департаменту міжнародного розвитку або Уряду Її Величності.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!