ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

Жінки згадуються в житомирських медіа втричі рідше, ніж чоловіки, – дослідження

У житомирських медіа жінки згадуються приблизно втричі рідше, ніж чоловіки: в середньому в 36% матеріалів. Водночас найбільше жінок як експерток на місцевому телебаченні (54,5%), а найменше – в матеріалах онлайн-видань (26% загальної кількості експертів). У друкованих медіа дослідження зафіксувало 28% експерток проти 72% експертів. 

Жінки є героїнями та експертками переважно в матеріалах на соціальну тематику, зокрема про освіту: виступають як директорки, вчительки та матері школярів. Чоловіки натомість є героями сюжетів про політику, правозахист, технічні питання тощо.

Такими є результати дослідження гендерного балансу в медіа Житомирщини, яке провели експерти ГО "Інститут масової інформації" та “Детектор медіа” у вересні 2020 року *.

У сюжетах житомирських телеканалів і радіостанцій у період 7–13 вересня було 36% жінок-героїнь і 64% чоловіків-героїв. Жінки подекуди виступають у новинах як слабка стать: журналісти дивуються, що жінка може займатися вільною боротьбою (сюжет на "Коростень-ТВ"). На "UA: Житомир" заплутались у фемінітивах: замість "кондукторка" вжили слово "кондукторша". Телеканал СК-1 не завжди використовує фемінітиви в титруванні героїнь та експерток у сюжетах. 

У матеріалах онлайн-медіа в досліджуваний період було 29% жінок-героїнь і 71% чоловіків-героїв. В онлайн-медіа експертки коментували майже половину матеріалів (41%) на тему здоров’я. Значно менша кількість коментарів була від речниць та прессекретарок (14%). Жінки були експертками в 14% матеріалів, що стосувалися прав людини. Значно рідше жінки коментували на тему криміналу та бізнесу (по 5%).

Найчастіше в онлайн-медіа журналісти залучали  експерток  на 0412 і "Новоград-City" – по 23% експерток (із загальної кількості жінок-експерток).

Ігнорували експерток під час підготовки матеріалів сайти "Житомир.Онлайн", "20 хвилин. Житомир", "Коростень.Тудей" і "Наш Бердичів" (по 4,5 %). Водночас  на сайті "Журнал Житомира" за промоніторений період не вийшло жодного матеріалу за участю жінки-експертки. В онлайн-медіа героїні матеріалів найчастіше представлені в новинах про політику (30%), кримінал / ДТП і надзвичайні події (20%) та здоров’я (16% загальної кількості героїнь у матеріалах). Значно менший відсоток героїнь у "лайтових темах": у лайф-сторі (3%) та матеріалах про шоубіз (лише 1%). Найбільше героїнь матеріалів зафіксовано на сайті "Житомир.Інфо" (32% загальної кількості героїнь у матеріалах), на "20 хвилин. Житомир" та "Житомир.Онлайн"  (по 17 %). Найменше жінок-героїнь виявлено в онлайн-медіа "1.zt" і "Times.ZT" (по 3 %) та в "Коростень.Тудей" (2%). Водночас жодного матеріалу з жінками-героїнями не зафіксовано на сайті "Наш Бердичів".

У друкованих медіа в досліджуваний період було 34% героїнь проти 66% героїв. Найчастіше жінки-експертки залучалися до коментування новин про здоров’я (40%) та в ролі речниць (30%). Значно менше експертки коментували політику та права людини (по 10%). Серед друкованих видань регіону найчастіше залучали експерток у газетах "Эхо", "Житомирщина" і "20 хвилин", найрідше –  у газеті "Бердичівський погляд"

У друкованих медіа найчастіше героїні траплялися в матеріалах на соціальну тему (30 %), про життєві історії та кримінал / ДТП (по 16%), культуру (11%). І лише 10 % загальної кількості експерток у друкованих ЗМІ коментували тему політики. Найчастіше жінки як героїні виступали в газетах "Бердичівський погляд" (42%) і "Житомирщина" (41%). Найменше героїнь у газеті  "Эхо" – лише 23%.

За промоніторений період опубліковано чотири матеріали з ознаками сексизму (у газетах "Эхо" і "Житомирщина", на сайтах "1.zt" і "Коростень.Тудей"), а також 10 текстів із фемінітивами. 

*У межах дослідження опрацьовано 529 новин десяти регіональних сайтів і 146 матеріалів п’яти регіональних газет, чотирьох телеканалів і двох радіостанцій. Методологія моніторингу охоплювала аналіз кількості героїв / героїнь, експерток / експертів у новинах, які були опубліковані в стрічках обраних онлайн-ЗМІ із 7 до 13 вересня 2020 року включно, а також основних випусках газет за цей період. 

Моніторинг проводили в таких ЗМІ: онлайн-медіа – zhzh.info, zhitomir.info, zhitomir-online.com, zt.20minut.ua, 1.zt.ua, times.zt.ua 0412.ua, novograd.city, korosten.today berdychiv.info; газети – "Житомирщина", "Эхо", "Субота", "20 хвилин. Житомир", "Бердичівський погляд"; телеканали – "UA:Житомир" (філія Суспільного), СК1, С-TV і Коростень-ТВ; Суспільне радіо. Житомир" і "Крок Радіо".

**Це дослідження створено завдяки щедрій підтримці британського народу через Департамент міжнародного розвитку Великої Британії в межах Фонду розвитку ефективного врядування. Думки, висловлені тут, належать автору(-ам) та не обов’язково відбивають погляди Департаменту міжнародного розвитку або Уряду Її Величності.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!
Хочете дізнаватися першими про нові дослідження інституту масової інформації? Підпишіться на розсилку!
Дякуємо за підписку!