Жінки згадуються в запорізьких медіа втричі рідше, ніж чоловіки, – дослідження
У запорізьких медіа жінки згадуються приблизно втричі рідше, ніж чоловіки: в середньому в 34% матеріалів. Водночас найбільше жінок як експерток було зафіксовано на телеканалах (у 53% випадків), а найменше – в матеріалах онлайн-видань (21% загальної кількості експертів). Дещо інший показник у друкованих медіа. Так, жінки є експертками у 28% матеріалів.
За результатами дослідження, найчастіше згадки про жінок траплялися в матеріалах про кримінал, освіту, медицину і культуру.
Такими є результати дослідження гендерного балансу в медіа Запоріжжя, яке провели експерти ГО “Інститут масової інформації” та “Детектора медіа” у вересні 2020 року.
У запорізьких теле- та радіопрограмах зафіксовано співвідношення жінок-героїнь та чоловіків-героїв 43% до 57%. А жінок-експерток трохи більше, ніж чоловіків-експертів, – 53% до 47%. Жінки – героїні та експертки в сюжетах, присвячених питанням освіти, культури, дозвілля, медицини та доброчинності.
У сюжеті про дозвілля нотаріусів героїні лише жінки, які малюють, вишивають бісером, валяють із вовни, пишуть книжки тощо. У матеріалах, де роповідають про батьків школярів або хворих дітей, також переважно показують матерів.
Як експертки виступають представниці державних органів влади, благодійних фондів і громадських організацій. А ось на політичні й економічні теми здебільшого говорять чоловіки.
В онлайн-медіа експертки найчастіше виступали в соціальній тематиці (21% загальної кількості експерток у матеріалах), політиці (17%), кримінальних новинах, новинах про ДТП та надзвичайні події (12%). Найменше жінок як експерток було зафіксовано в темі спорту (2% загальної кількості експерток у матеріалах новинних стрічок). Показник героїнь в онлайн-медіа – 34% загальної кількості героїв / героїнь у новинних стрічках. Жінки в ролі героїнь матеріалів найчастіше фігурували в новинах на теми: кримінал / ДТП та надзвичайні події (37%), політика (17%) та соціальна тематика (13% загальної кількості героїнь у матеріалах). Найрідше героїні залучалися до таких тем, як міжнародні новини та спорт (по 1%). Найбільше жінок як героїнь матеріалів зафіксовано на сайті “Запорізька правда” (42% загальної кількості героїв у матеріалах), “Індустріалка” (38%) і “Перший Запорізький” (37%). Найменше жінок-героїнь було зафіксовано в онлайн-медіа PRO.berdiansk.biz (28% загальної кількості героів у матеріалах новинної стрічки).
У друкованих медіа експерток найчастіше залучали до коментування матеріалів на соціальну тематику (31%), на теми здоров’я і культури (по 17% загальної кількості експерток у матеріалах друкованих ЗМІ). Водночас не були залучені експертки до коментування міжнародних подій.
За результатами моніторингу, найчастіше залучали жінок як експерток до новин на сайтах “Індустріалка”, “Запорізька правда” (по 30% експерток із загальної кількості експертів у матеріалах). Найменше експертки були залучені до матеріалів на сайтах “Запорозька Січ” (11%) і “Перший Запорізький” (6% загальної кількості експертів у матеріалах новинних стрічок). У друкованих медіа найчастіше залучали експерток у газетах “МИГ (36%) і “Субота плюс” (33%), найрідше – у газеті “Панорама” (21%).
Показник героїнь в онлайн-медіа – 34% загальної кількості героїв у новинних стрічках, схожий показник у друкованих медіа – 32,5%.
Водночас у друкованих медіа тематика матеріалів із жінками-героїнями була такою: культура / мистецтво – 28% загальної кількості героїнь у матеріалах, соціальна тематика – 19%, політика – 13% загальної кількості експерток у матеріалах.
У друкованих медіа найчастіше жінки в ролі героїнь виступали в газеті “Панорама” (42% загальної кількості героїв у матеріалах), найменше – в газеті “Запорозька Січ” (26%).
Під час моніторингу було зафіксовано чотири сексистські матеріали (на сайтах 061.ua, “Забор”, “Запорозька Січ”). Водночас у місцевих медіа фактично не використовують фемінітивів: під час моніторингу зафіксовано лише три тексти з їхнім використанням.
*У межах дослідження опрацьовано 1508 новин десяти регіональних сайтів і 176 матеріалів п’яти регіональних газет, а також новини й розмовні ефіри чотирьох телеканалів і однієї радіостанції. Методологія моніторингу охоплювала аналіз кількості героїв / героїнь, експерток / експертів у новинах, які були опубліковані в стрічках обраних онлайн-ЗМІ із 7 до 13 вересня 2020 року включно, а також в основних випусках газет і новинах / розмовних ефірах телеканалів та радіостанції за цей період.
Моніторинг проводили в таких ЗМІ:
газети: МИГ, “Запорізька правда”, “Запорозька Січ”, “Панорама”, “Субота плюс”;
онлайн-медіа: 061.ua, akzent.zp.ua, pro.berdiansk.biz, zabor.zp.ua, iz.com.ua, mv.org.ua, 1news.zp.ua, mig.com.ua, zp-pravda.info, sich.zp.ua;
телеканали: “Суспільне Запоріжжя”, TV5, “Алекс UA” і Телеканал Z, а також “Суспільне радіо. Запоріжжя”.
**Це дослідження створено завдяки щедрій підтримці британського народу через Департамент міжнародного розвитку Великої Британії в межах Фонду розвитку ефективного врядування. Думки, висловлені тут, належать автору(-ам) та не обов’язково відбивають погляди Департаменту міжнародного розвитку або Уряду Її Величності.
Help us be even more cool!