Жінки в одеських медіа згадуються вшестеро рідше, ніж чоловіки. Підсумки моніторингу
В одеських медіа жінки згадуються вшестеро рідше, ніж чоловіки. Лише в 17% новин одеських онлайн-медіа йдеться про жінок-героїнь, відповідно 83% повідомлень у місцевих ЗМІ припадають на чоловіків-героїв. Також одеські онлайн-медіа фактично вдвічі частіше залучають до експертних коментарів чоловіків, ніж жінок. Особливо вбачається гендерний розрив між експертками й експертами в журналістських матеріалах у воєнних, політичних та економічних публікаціях.
Такі дані були отримані в межах вибіркового аналізу п’яти відомих одеських новинних вебсайтів, який із 6 до 10 лютого 2023 року включно провів Інститут масової інформації. Загалом проаналізовано 250 новин стрічки сайтів ("Думська", 048, "Одеса.Онлайн", УСІ, "Одесская жизнь"). По 50 повідомлень на кожному з них.
Війна внесла свої корективи в питання гендерної рівності в місцевому медіапросторі. Ще два роки тому в схожому дослідженні чисельність жінок-героїнь у новинах була вищою та становила 23%. Те саме стосується й експертизи: наразі до жінок-спеціалісток журналісти звертаються по коментарі рідше (29% усіх професійних коментарів), а у 2021-му цей показник становив 33%. Зазначимо, що в одному з моніторингів напередодні місцевих виборів у 2020 році взагалі вперше чисельність експерток перевищила експертів.
Дослідження показало, що головний дисбаланс спостерігається в тематиці, куди залучають експертні думки. Так, середній показник присутності експерток у регіональних медіа в новинах культури становить 33%, воєнних дописах – 25% та 20% – в економічних новинах.
Водночас у повідомленнях на воєнну тематику переважно присутні лише експертні коментарі речниці ОК "Південь" Наталії Гуменюк. Як-от у новині "ЗСУ знищили два ворожі катери і дві ДРГ, – ОК Південь".
За моніторинговий період узагалі не виявлено коментарів жінок-експерток у політичних новинах. Ще два роки тому цей показник сягав 26%.
Більше жінок-експерток ніж чоловіків лише в новинах освіти та волонтерства. Наприклад, у новині "Після початку повномасштабної війни в Одесі побільшало бродячих тварин" присутні коментарі зоозахисниць.
Стереотипізація гендерних ролей у нашому суспільстві чітко простежується й під час аналізу героїв та героїнь місцевих новин. Жінки-героїні взагалі відсутні в новинах на воєнні теми. Зважаючи, що до повномасштабного вторгнення кількість жінок-військових у ЗСУ становила 15–25%, теперішній показник їхньої присутності в медіа є надто низьким. Тільки 3% героїнь присутні в повідомленнях на політичні теми та 20% у новинах про кримінал та надзвичайні події. Жінки в цих новинах приблизно однаково згадуються як жертви правопорушень або подій, так і їхні учасники. У новині "На Одещині водій автомобіля збила дитину, яка перетинала вулицю пішохідним переходом" присутній досить рідкісний для місцевих медіа випадок використання фемінітивів. Але загалом місцеві медіа практично не використовують фемінітивів у своїх повідомленнях.
Й, нарешті, практично паритет між чоловіками та жінками зафіксовано в новинах про спорт: 57% жінок-героїнь представлено в цих повідомленнях.
Вплив війни на формування гендерного складу новин відчувається в місцевому медійному просторі досить сильно, оскільки навіть у стереотипно "жіночих" темах, пов’язаних з медициною та культурою, не були зафіксовані новини за участю героїнь.
Павло Колотвін, регіональний представник Інституту масової інформації в Одеській області
Help us be even more cool!