Як чернігівські сайти допомагають виборцям здійснити волевиявлення
Майже без власного контенту, але оперативно розміщуючи інформацію від органів державної влади та громадських організацій, онлайн-медіа Чернігівщини допомагають виборцям під час президентської кампанії 2019 року.
Експерти ІМІ проаналізували, яку інформацію, корисну для виборців, публікують місцеві онлайн-видання в передвиборчий період. Йшлося не про політичну агітацію чи джинсу, але тільки про незалежні аналітичні чи просвітницькі матеріали.
У Чернігівській області дослідженням було охоплено десять онлайн-видань: "Город.cn", "Челайн", "Високий Вал", Svoboda.fm, "Події і коментарі", 0462.ua, "Чернігівський монітор", "Час Чернігівський", "Сусіди", "Мій Ніжин". Період дослідження охоплював лютий – першу половину березня 2019 року.
Можна виділити кілька типів матеріалів, які публікували місцеві ЗМІ, що могли бути корисні виборцям. По-перше, інформаційно-просвітницькі матеріали, які присвячені темам перевірки себе у списку виборців, можливості змінити в разі потреби місце голосування. Окремі матеріали були присвячені темі голосування пацієнтам лікарень та ув’язненим.
По-друге, чи не найбільше матеріалів було присвячено повідомленням поліції про можливі виборчі порушення. Це пов’язано з великою кількістю заяв від різних суб’єктів виборчого процесу про факти порушень виборчого законодавства, тож поліція, реагуючи на заяви, відкриває провадження і регулярно про це інформує. Поліція Чернігівської області рапортує, що реагує на кожне повідомлення про порушення, але здебільшого інформація не підтвердилася.
До третього типу матеріалів можна віднести окрему гарячу тему – перших місцевих виборів в ОТГ, які були скасовані через запровадження воєнного стану. Спочатку розглядалася можливість проведення таких виборів разом з другим туром президентських. Місцеві ЗМІ публікували позицію місцевих експертів, які вказували, що теоретично є можливість підлаштувати ці вибори під другий тур президентських виборів. Але більшість експертів схилялася до того, що навряд чи Центральна виборча комісія захоче звести вибори президента і в громадах.
Окрім цих загальних тем, про які писали чи не всі видання, окремі сайти давали і таку інформацію.
Видання Svoboda.fm розмістило досить контраверсійний матеріал "Лайфхак": як голосувати, якщо взяв гроші?" Адже, як відомо, підкуп виборців є грубим порушенням закону.
Сайт "ПіК" пропонував читачам перевірити свої політичні вподобання через проект iVote, який дає змогу визначитися, яка програма кандидатів найбільше відповідає вподобанням виборця.
Видання "Час Чернігівський" розповідало читачам про "Повноваження і можливості Президента: які обіцянки кандидатів є доречними".
А сайт "Мій Ніжин" проводить опитування серед читачів, чи збираються вони взагалі йти на вибори. Але результатів голосування він поки не оприлюднив.
Копіпаст та рерайт замість власного контенту
На жаль, традиційно чернігівські онлайн-медіа майже не продукують власного контенту про вибори. З одного боку, редакції розглядають виборчий період як можливість додаткового заробітку, тому максимально націлені на розміщення офіційної та неофіційної реклами. З іншого – окремі сайти перебувають під прямим впливом різних політичних структур, тому обмежується підтримкою лише одного кандидата.
А тем для виборчих розслідувань ЗМІ на місцевому рівні вистачає. Наприклад, на жодному з проаналізованих сайтів не було аналізу місцевих чернігівських штабів та команд кандидатів у президенти або спроб зрозуміти розстановку сил в окружних комісіях. Адже не секрет, що з основної маси кандидатів, які формували ОВК, більшість – це технічні. Та навіть банальний об’єктивний репортаж про візит того чи іншого кандидата до області з висвітленням позицій різних сторін – теж побачити важко на місцевих сайтах. Виняток становить хіба сайт "Суспільного телебачення. Чернігів", який дотримується стандартів об'єктивного висвітлення перебігу виборчого процесу.
Крім того, цю просвітницьку функцію щодо перебігу виборчого процесу часто виконують кілька профільних громадських організацій, місцеві активісти чи органи державної влади. Наприклад, чернігівське представництво громадянської мережі "Опора", що працює над його моніторингом, регулярно проводить прес-конференції та розсилає повідомлення, чернігівське відділення ГО "Комітет виборців України" тож продукує інформаційні матеріали за результатами свого спостереження за виборами в області.
Найголовніша причина відсутності власного контенту може бути в тому, що редакції не мають достатньо ресурсів – часових, людських і фінансових для створення своїх матеріалів про перебіг виборчої кампанії. Редактори видань визнають, що недопрацьовують у цій площині.
Олександр Назаренко, редактор сайту "Час Чернігівський" та проекту "Сусіди":
"На своїх онлайн-ресурсах намагаємося подавати корисну для виборців інформацію, хоча розуміємо, що її недостатньо. Головна причина – обмеженість у людських ресурсах. Маємо не так багато журналістів, які до того ж працюють одночасно на кілька медіа. Тож не завжди вдається приділити достатньо уваги виборчій тематиці. Тим не менше на сайті "Час Чернігівський" опублікували кілька просвітницьких виборчих матеріалів. За час, що залишився до виборів, плануємо ще публікації. Зокрема, по процедурі голосування".
Павло Солодовник, редактор сайту "Челайн":
"Наша редакція постійно висвітлює новини виборчих перегонів. Ми ходимо на прес-конференції ГМ "Опора" і відділу реєстрів виборів ОДА. Повідомляємо про порушення кандидатів, необхідність перевірити себе в реєстрі, розповідаємо, як це зробити, про кількість дільниць та виборців у регіоні, про роботу поліції в період волевиявлення тощо. Публікуємо коментарі експертів і КВУ, але власного контенту стосовно аналітики програм немає. Принаймні поки точно".
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.
Help us be even more cool!