ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

Від максимуму до мінімуму: про прозорість харківських медіа

24.02.2021, 09:09
Олена Лептуга

Інститут масової інформації дослідив, наскільки прозорими є найпопулярніші харківські інтернет-медіа та телеканали. Оцінювалися такі критерії, як наявність контактних даних редакції, інформації про власника, керівництво медіа та головного редактора, чисельність аудиторії (лічильники), оприлюднена редакційна політика та фінансова інформація.

До моніторингу ввійшли десять харківських топових медіа та п’ять телеканалів. Вони отримали таку кількість балів із семи можливих:

Назва медіаКількість балів
Телекомпанія 7 канал7
Kharkiv.Today6
Вечерний Харьков4
057.ua3,5
Об’єктив 3,5
Телекомпанія Simon (медіагрупа Об'єктив)3,5
АТН3,5
Телекомпанія АТН (служба новин)3,5
Status Quo3
Город Х3
Newsroom3
Мой Харьков2,5
Телекомпанія UA:Харків2,5
ВГороде.Харьков1,5
Телекомпанія  Р11

 

Серед телеканалів 7 із 7 балів отримала телекомпанія "7 канал". Одразу зазначу, що це єдине харківське медіа з перелічених, що оприлюднило фінансові відомості. Мінімум в 1 бал набрав Р1, який вказав лише контактні дані.

Онлайн-видання не дотягнули до максимуму. Найбільшу кількість, 6 балів, отримало онлайн-видання Kharkiv.Today. Медіа не вказало власника й джерела фінансування. Останнє місце з результатом у 1,5 бала має ВГороде.Харьков, який зазначив лише неповні контактні дані й відомості про головреда.

Це загальна інформація, але ми вирішили глибше дослідити, що добре, а що можна було зробити краще для максимальної відкритості медіа. 

"Алло, головний редакторе?"

Доступні контактні дані редакції – це важлива складова її роботи. Телеканали й онлайн-медіа вказували цю інформацію максимально повно (виняток становлять лише АТНМой Харьков і Р1). Для зручності UA:ХарківKharkiv.Today і 057.ua, крім адреси й номерів телефону, ще й на вбудованій у сайт мапі позначили своє місце розташування. NewsroomUA:Харків і медіагрупа Об'єктив розмістили анкету зворотного зв’язку, щоб читач або глядач міг повідомити інформацію.  

Проте посилання на сайті медіагрупи "Об’єктив" "По любым вопросам Вы можете связаться с редакцией" перекидає знову на головну сторінку сайту, а іконки Facebook, Twitter, Instagram під фотографіями команди редакції ведуть не на особисті акаунти, а на сторінки ЗМІ в соцмережах. 

Перехід на вкладку телеканал "АТН" переміщає на YouTube-канал, де міститься мінімальна інформація, не оновлена з 2014 року: "АТН активно сотрудничает не только с ведущими телекомпаниями Украины, но и крупными национальными телевизионными сетями России". Варто зазначити, у підвалі сайту ця фраза звучить уже інакше: "...но и крупными европейскими телевизионными сетями".

Гіршою за цю недбалість є відсутність узагалі будь-якої інформації про головного редактора в "Мой.Харьков", Р1 і знову ж таки на сайті АТН.    

"Кому ви належите й звідки гроші?"

Якщо таке запитання звучить від читача чи глядача медіа, отже ця людина розуміє, що належність до певної політичної чи бізнесової групи може вплинути на контент видання. Не менш важливо знати керівництво медіа, адже це визначає напрям його розвитку та діяльності. 

Чотири з п’яти телекомпаній та половина онлайн-медіа (зокрема, два сайти телеканалів) зазначили власників у такий спосіб:

  • UA.Харків – філія акціонерного товариства "Національна суспільна телерадіокомпанія України".
  • 7 канал – ПАТ "Регіональна телемовна компанія "ТОНІС-ЦЕНТР".
  • Об’єктив + Simon – ТОВ "Медіагрупа "Объектив".
  • АТН + Служба новин АТН – ТОВ "Телекомпанія "АТН".
  • Вечерний Харьков – ТОВ "Редакція газети "Вечерний Харьков".
  • Kharkiv.Today – ТОВ "Укр Інформ Плюс".
  • 057.ua – мережа Citysites.

Жодне медіа не вказало прізвища свого власника. Значно гірша ситуація з відомостями про директорів видань. Ми змогли з’ясувати лише, що директоркою Kharkiv.Today є Ксенія Коренєва​​​​, а 7 каналу – Олександр Марченко. Решта ресурсів проігнорували цей критерій прозорості. 

Що стосується фінансової звітності, то вона наявна лише на сайті телекомпанії "7 канал".

Про це зазвичай не питають

Наявність на сайті редакційної політики та лічильника переглядів матеріалів – ознаки видання, що себе поважає. Обидва критерії пов’язані із зовнішнім позиціюванням медіа. І якщо популярність сайту ґрунтується на кількості відвідувачів, то його статус визначається редакційною політикою.

Лічильники є на десяти ресурсах, включно з двома сайтами телекомпаній, натомість принципи робити є на семи. Без редакційної політики працюють: Status Quo, "Город Х", Newsroom, ВГороде.Харьков, телекомпанії "UA:Харків", медіагрупа "Об’єктив",  Р1.

Що ми знаємо про харківські медіа:

  • 100% вказали контактну інформацію, проте три медіа – неповну.
  • 67% поставили лічильники переглядів.
  • 63% вказали головного редактора, проте три не зазначили його контактів. 
  • 60% містять інформацію про форму власності, але жодне не вказало прізвища власника.
  • 47% мають на своїх ресурсах редакційну політику.
  • 13% вказали керівництво медіа.
  • 7% надрукували фінансову звітність.

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.  

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!