ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

“Велике будівництво”, “Кузня на Рибальському” та місцева політика: як джинсували львівські медіа у липні

09.08.2021, 09:29
Мар'яна Сич

Майже 2% матеріалів з ознаками політичної замовності зафіксовано на львівських сайтах у липні. Із них піввідсотка мали ознаки контрагітації. Найчастіше це були новини на тему політики, соціалки та “Великого будівництва”. Ще майже 1,2% таких матеріалів були неналежно маркованою політичною рекламою. У більшості ж випадків медіа самі створювали джинсу, піарили одних і тих же політиків однакових політичних сил.

У моніторинг ІМІ потрапили п’ять львівських сайтів: “Zaxid.net”“Вголос”“Твоє місто”“Дивись.Інфо” та “032”. Метою було визначити частку джинси/контрагітації в регіональних онлайн-медіа, кількість неналежно маркованої реклами, основних замовників та тематику матеріалів політичної джинси.

Загалом проаналізовано 1039 новин, опубліковані журналістами з 5 по 9 липня включно. Із загального числа матеріалів 15, або 1,4% - політична джинса. Матеріалів з ознаками замовності не виявлено на сайтах “Твоє місто” та “032”.

Серед ймовірних замовників джинси політики місцевого рівня (40%), політики українського рівня та партії (по 26,7%) і органи місцевої влади (6,7%). Найбільше випадків джинси виявлено на теми політики (6 матеріалів), медицини (3 матеріали), соціалки, “Велике будівництво” (по 2 матеріали).

Що ж то контрагітації, то вона зафіксована лише на сайті “Вголос”. У відсотках це майже 0,5% від загальної кількості матеріалів у новинних стрічках.

Загальноукраїнські політики і “Велике будівництво”

Текст з назвою “Велике будівництво” модернізує інфраструктуру та створює нові робочі місця” опублікували одразу два видання. На сайті “Zaхid.net” він розміщений у рубриці “Економіка”. Тут вказано, що автор публікації - пресслужба партії “Слуга народу”. Але навіть ця інформація не дає аудиторії зрозуміти, що це політична реклама. Натомість “Дивись.Інфо” публікує текст, як власний журналістський матеріал, без жодної згадки про пресслужбу політичної сили. Він є одразу у декількох рубриках - “Новини Львова”, “Економіка”, “Новини суспільства”, “Новини”, Україна”.

На сайті “Zaxid.net” у рубриці “Суспільство” є новина про те, що Яворівський національний природний парк отримав 3 нових авто від Уряду Німеччини. У матеріалі є коментарі народного депутата від “Слуги народу” Ростислава Тістика. Наприкінці публікації зазначено, що його підготувала пресслужба депутата, однак немає жодної вказівки, що це політична реклама.

5 липня видання “Вголос” публікує матеріал про обрання міри запобіжного заходу одному із підозрюваних у справі “Кузня на Рибальському”. Коментує цю ситуацію народний депутат від “Європейської Солідарності” Ростислав Павленко. В цей же день на цю тему ще одна новина - думка керівника центрального штабу “Європейської Солідарності” Олександра Турчинова. І хоча в матеріалі вказано, що “про це повідомляє пресслужба “Європейської Солідарності”, матеріал не має жодного маркування.

Ще один матеріал без жодного маркування опублікований на сайті “Вголос” - про поїздку лідера “Європейської Солідарності” Петра Порошенка у Слов’янськ та Краматорськ, куди він привіз обладнання.

Підготували журналісти новину з допису з соцмереж лідера ВО “Свобода” Олега Тягнибока про те, що у Верховній Раді зареєстровано законопроєкт про відзначення 80-річчя створення УПА. Його авторка народна обраниця від “Свободи” Оксана Савчук. Також внизу світлини до матеріалу є логотип політичної сили, що може розцінюватися як піар партії.

Місцеві представники партій - в лідерах

На сайті “Дивись.Інфо” привертає увагу матеріал про відкриття нової амбулаторії, у якому взяв участь заступник голови Львівської обласної ради Юрій Холод. Він передрукований з сайту облради. Медичну установу відкрили у рамках програми “Доступна медицина”. Холод розповідає, що “нам справді вдалося наблизити медичні послуги до людей, побудувати на Львівщині понад два десятки нових амбулаторій”. Однак, серед іншого, тут варто нагадати, що “Доступна медицина” - це програма попередньої влади, а саме президента Петра Порошенка, і амбулаторії будуються в області з 2018-того року.

Найчастіше місцевих політиків згадує видання “Вголос”. При чому журналісти цитують та пишуть про одних і тих же людей від одних і тих же політичних сил: “Європейської Солідарності”, “Свободи” та “Варти”.

Наприклад, полюблять цитувати секретаря міської ради Маркіяна Лопачака: його роздуми про те, що має бути на території колишнього автобусного заводу, про створення управління, яке контролюватиме рішення ради, а також коментар Лопачака про півроку роботи ради. Так, Лопатчак це може заявляти як секретар ради, але ці журналістські матеріали на межі із джинсою.

В цілому має ознаки замовності і контрагітації матеріал “Новий старий мер: чергові перші пів року на посаді Андрія Садового”. Серед спікерів - депутат міської ради від “Європейської Солідарності” Петро Адамик, представник громади Винник у виконкомі Богдан Шустер, політолог та блогер Юрій Ситник, голова ГО "Центр дослідження взаємодії громад”, а в минулому депутат міської ради, Ігор Телішевський. У публікації є порушення балансу думок, емоційні оцінки з суто негативною конотацією. Його автор Андріян Марчук.

Марчук є автором ще одного тексту, який також має елементи контрагітації - “Міська влада під шумок хоче протягнути нові кредити на сотні мільйонів євро”. Його коментує голова бюджетної комісії, депутатка від партії “Варта” Наталія Шелестак і обранець від “Європейської Солідарності” Юрій Ломага.

Передрукували журналісти і допис Ломаги із соцмереж про ремонт дороги. У ньому Юрій Ломага каже, що на цю проблему міська влада не звертала багато років. І лише після звернення Юрія Ломаги на сесії до Садового шлях відремонтували.

Також послідовним критиком Садового і Зеленського є депутат міської ради від ВО “Свобода” Любомир Мельничук. На сайті друкуються його заяви, виступи з ефірів: “Влада Львова хоче виселити “Просвіту”, “Бандера і Шухевич - Герої. Визнає це Зеленський чи ні”, “Мельничук засумнівався у нових рейтингах Зеленського”, “Неякісний ремонт Бандери. Ми наголошували - влада не чула”. Усі вони мають ознаки замовності.

У моніторинг ІМІ не увійшли ще кілька матеріалів з новинної стрічки “Вголосу”: заява футбольного клубу “Рух” готовність припинити своє існування, “УЄФА відібрала у стадіону “Україна” ліцензію на УПЛ після переїзду сюди “Руху” та “Львова”. Пахне упередженістю”, “Рух” та “Львів” не зможуть грати на “Україні”: стадіон понизили в категорії”, “Кілери” Костюченка прибули до Львова” та інші матеріали на ту ж тему. Однак, сказати все ж про ці публікації варто. Так, це більше комерційна джинса. Однак, не варто забувати, що тут є інтереси президента футбольного клубу “Рух” Григорія Козловського, який також є депутатом Львівської обласної ради від “Європейської Солідарності”.

Мар'яна Сич, регіональна представниця Інституту масової інформації у Львівській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!
Хочете дізнаватися першими про нові дослідження інституту масової інформації? Підпишіться на розсилку!
Дякуємо за підписку!