ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

Тарифи, земля та коштовне авто: які маніпуляції фіксують у херсонських медіа

Традиційно січень – "мертвий сезон" для медіа, коли новини про відірвані феєрверками пальці та хроніки нетверезих пригод містян стають основними темами для ЗМІ. Тож перевірити, які теми в херсонських медіа містять маніпуляції та скільки таких новин вони публікують, ще цікавіше.

Загалом лише 1,35% новин у херсонських онлайн-медіа містять маніпуляції, і майже немає новин, які поширюють фейки.

Такі дані моніторингу місцевих ЗМІ, який з 11 до 15 січня 2021 року включно провів Інститут масової інформації.

Під час моніторингу було проаналізовано новинні стрічки п'яти онлайн-ЗМІ (ХерсонОнлайнХерсонціМій ХерсонХерсонщина за день та Любимый Херсон). Загалом проаналізовано 669 новин та виявлено дев'ять новин, які містили маніпуляції, та одну фейкову новину.

Метою моніторингу було дослідження кількості новини з маніпуляціями та фейками, їхніх типів і видів, а також виявлення тем, де журналісти найбільше вдаються до маніпуляцій.

Загалом ми виявили два типи маніпуляцій. Це подання суджень і оцінок під виглядом фактів та публікація матеріалів з ознаками замовності. Очевидно, що, порівнюючи з моніторингами, які Інститут масової інформації проводив у межах проєкту Infocrime під час місцевих виборів, це незначні показники, але і в січні, навіть у період святкової інформаційної пасивності, журналісти примудрялися маніпулювати.

Так, журналісти відразу двох з п'яти видань, які традиційно є об'єктами наших моніторингів, вдалися до маніпуляцій щодо голови обласного управління Держгеокадастру Олександра Паліводи. У матеріалі сайту ХерсонОнлайн автори пишуть про "оприлюднені факти тотальної корупції", "крісло, що захиталося під посадовцем", та "похід на лікарняний  задля уникнення звільнення". Всі ці гучні заяви автори не підкріплюють жодним фактом або документом.

Сайт "Мій Херсон" присвятив цьому ж посадовцю одразу три матеріали за п'ять днів, звинувачуючи його в тих самих діях і маніпулюючи все тими ж непідтвердженими заявами про "800 доларів хабарів за виділення 1 гектара" та іншим набором штампів. У двох матеріалах, щоправда, наведено документи, які б мали підкріплювати певні твердження в матеріалах, але насправді вони більше є ширмою для легалізації заяв. Наприклад, у матеріалі йдеться про зловживання із землею, а в документі про те, що компанія відмовилася від ділянок, а посадовець передав одну з них неназваним громадянам, а іншу місцевій сільраді. Причому, навіть якщо з першою ділянкою і відбулися якісь незаконні маніпуляції і дійсно було реалізовано схему, то автор не наводить жодного підтвердження цьому, замінюючи все своїми підрахунками "корупційної вигоди".

У єдиному матеріалі, що містить більш-менш інформативні документи (щоправда, без підписів), автор усе одно вдається до маніпуляцій, називаючи людей, що отримали земельні ділянки, підставними особами, не наводячи жодних доказів.

Звісно, маніпулювали журналісти й на топтему січня питання тарифів. В більшості своїй це були незбалансовані матеріали з ознаками замовності, в яких політики піарилися на темі підвищення тарифів на послуги ЖКГ. Ми зафіксували чотири такі публікації.

Однаково активно розміщували замовні матеріали представники партій "Батьківщина", ОПЗЖ і навіть депутат облради від Блоку Володимира Сальда Валерій Литвин, який працює одним з керівників "Херсонобленерго".

Вдалися журналісти й до маніпуляцій у публікації про ексголову облради Владислава Мангера, який перебуває в СІЗО за підозрою в замовленні вбивства Каті Гандзюк.

У незбалансованому матеріалі з ознаками замовності журналісти переказують версію адвокатів Мангера про відсутність доказів його погроз свідкам, але забувають про покази тих самих свідків, які навіть називали людину, що погрожувала від імені Мангера.

Окрім маніпулятивних матеріалів, описаних вище, нам вдалося знайти й класичний фейк. Сайт "ХерсонОнлайн" опублікував матеріал про те, що директор одного з міських комунальних підприємств придбав коштовний автомобіль. Джерелом журналісти вказали запис ексдепутата міської ради Віталія Богданова в закритій групі. Богданов, якого багато разів ловили на поширенні фейків, опублікував фото автомобіля і фото директора КП Сергія Харченка.

Причому вже після публікації заголовок новини змінили, що видно з адресного рядка матеріалу. Перший заголовок звучав як "Директор Херсонтеплоенерго придбав автомобіль за 925 тисяч доларів", а зараз він виглядає дещо інакше.

Сам Харченко пізніше в коментарях ЗМІ й на своїй сторінці у фейсбуці пояснив, що це не його авто, але текст на сайті залишили.

Протягом моніторингового періоду ми не зафіксували випадків поширення херсонськими ЗМІ панічних та фейкових новин із проросійськими наративами, що зазвичай має місце. В гонитві за кліками цього разу першість тримали політичні маніпуляції.

Нікітенко Сергій, регіональний представник ГО "Інститут масової інформації" в Херсонській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов'язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!