Синьо-жовтий ленін, астрологи й мертвий Шуфрич: джинса, фейки та факапи у вінницьких медіа
Джинси в медіа Вінниччини – 0,75%. Більшість її – у видання "33 канал". Головні замовники джинси – місцеві політики. Разом з тим всеукраїнського паркету про "національний кешбек" та прихованої реклами конкретних банківських установ не виявлено.
Торішній результат був 2,8%. Але лідер джинси залишився незмінним. Менше матеріалів з ознакою замовності стало в комунального телеканалу "Віта".
Загалом з понад пів тисячі новин виявлено чотири таких, які можна вважати джинсою. Три з них опублікував "33 канал", одну – сайт комунального телеканалу "Віта". Ще одна публікація "33 каналу" має ознаку контрагітації. Одинадцять матеріалів (всі – "20 хвилин"), а це 2% всіх матеріалів, мають неналежне маркування.
Для моніторингу обрано п’ять вінницьких медіа – "20 хвилин", "Вінниця.Інфо", "Віта", "Вінбазар" та "33 канал". Досліджувалися публікації за період із 2 до 6 вересня включно. Сайти досліджувалися на наявність джинси (політична та комерційна), контрагітації (матеріалів з ознаками замовності, які опубліковані проти когось), а також неналежно маркованої реклами.
Більшість медіа – чисто, хоч і не завжди маркують
З 87 матеріалів сайту "Вінниця.Інфо" за період моніторингу жоден не потрапив під критерії джинси. Це саме стосується і матеріалів сайту "Вінбазар", на якому редакція з 2 по 6 вересня розмістила 48 матеріалів.
Сайт міського комунального підприємства, телеканалу "Віта", за моніторинговий період опублікував 142 матеріали. Лише один з них має ознаки замовності. Йдеться про публікацію "Хмільник розвивається: нові квартири для переселенців, культурні проекти та допомога тваринам".
Одначе цьогоріч кількість матеріалів з ознакою замовності на сайті "Віти" приємно здивувала. Тогорічне дослідження показало, що тоді 3%, або п'ять новин зі 171, мали ознаки замовності. Замовник джинси (по суті власник) залишився той самий – панівна в місті та області партія "Українська стратегія Гройсмана".
Як і минулого року, чималим відсотком неналежно маркованої реклами відзначився сайт "20 хвилин". Цього року 11 матеріалів зі 108, які були рекламою, редакція позначила як "партнерські проєкти" та подібне. Проте замість автора в матеріалах написано "реклама", однак у заголовку – традиційне "новини компаній".
Джинсовий канал
Традиційно джинсовим лідером під час моніторингу вінницьких медіа є "33 канал". Тут джинси на будь-який смак. Наприклад, дуже необхідне читачам повідомлення, просто приголомшлива новина, яка за рівнем значущості мала б стати топовою для всіх українських медіа, "Владика Симеон запросив на сцену ексголову Вінницької ОДА Валерія Коровія". Суть новини: до Вінниці приїхав митрополит Епіфаній, і під час урочистостей на його честь, які відбувались у вінницькому Свято-Преображенському соборі, настоятель Вінницької єпархії Симеон дав слово ексголові ОДА. Так, у цьому вся суть новини!
І байдуже, що про колишнього голову ОДА вінничанам нагадують хіба що медійники МХП ("міжнародна компанія у сфері харчових та агротехнологій та ритейлу зі штаб-квартирою в Києві та виробничими потужностями в Україні та на Балканах" під керівництвом олігарха Юрія Косюка; на Вінниччині МХП належить, зокрема, птахофабрика "Наша Ряба"), яка фінансує політичну групу "Ми-вінничани" й куди входить ексголова ОДА. І байдуже, що у вінницькому соборі "сцени" немає. Та маємо, що маємо.
Або раптом вінницьке видання звернуло увагу на столичного нардепа від "Європейської солідарності" Володимира Ар’єва, який розкритикував чинну владу. Та ще й цей політичний бложик приправлено маніпулятивним заголовком "Україна котиться до страшних наслідків". Щобільше, думку одного лише Ар’єва видання апокаліптично подає як ледь не всієї Верховної Ради: "У Верховній Раді заявили, що оборона на Донбасі провалена, голову "Укренерго" звільнено, а збільшення податків для населення таки буде".
Окрема тема – комерційна джинса "33 каналу". Вже тривалий час домінує тут "алко- і наркопозбавник". Реклама центру, який "раз і назавжди" позбавить клієнтів алкогольної залежності, просто в’їлась у сторінки сайту. Клініка доктора Овсянюка один за одним штампує в "33 каналі" тексти з гучним заголовком, коротким описом якогось факту, а далі – з банальною рекламою своїх послуг. І все це подається виданням без будь-якого маркування, наче це журналістська робота, а не гордоновщина. До речі, минулого року цей доктор копірайтингу так само домінував у "33 каналі" за кількістю комерційної джинси. Стабільно раз на тиждень (моніторинговий період).
Окрема тема – контрагітація. У Вінниці напередодні моніторингового періоду трапився скандал: правоохоронці заявили, що очільниця комунального закладу тривалий час виплачувала зарплату "мертвій душі". Журналісти швидко оголосили, що це директорка Вінницької обласної бібліотеки Лариса Сеник. Але "33 канал" пішов далі всіх: редакція заявила, що на місце підозрюваної в корупції директорки планують "дружину заступника голови ОВА Ірину Івасюк". Причому на сайті Вінницької обласної ради, депутаткою якої є Ірина Івасюк, вказано, що остання є директоркою Вінницької міської централізованої бібліотечної системи. Навіщо керівниці системи очолювати окремий заклад, редакція "33 каналу" не пояснює. Ірина Івасюк – депутатка облради від "Стратегії Гройсмана", її чоловік – заступник голови облради від тієї ж партії…
Просто огляд "новин з потойбіччя"
Та не джинсою єдиною відзначилися медіа під час моніторингу. Так, наприклад, сайт телеканалу "Віта" запросив вінничан на зустріч з астрологинею, де знавиця впливу зірок на долі людей мала б "розвіяти міфи, пов’язані з цією темою".
"Астрологія може бути цікавою темою для самопізнання, але важливо пам'ятати, що вона не є визначальним фактором нашого життя. Ми самі несемо відповідальність за свої рішення та дії", – з усією серйозністю зауважила в публікації начальниця відділу молодіжної політики вінницької міськради Юлія Мончак.
Скриншот сайту телеканалу "Віта"
Втім, пробив дно все ж "33 канал". Видати матеріал з назвою "Хто "зарізав" золоту медалістку Паралімпіади з Вінниччини?" – це за межею. Принаймні 2024 року. Можливо, у далеких 90-х роках такі заголовки й чіпляли читачів, проте зараз "найтиражніша газета Вінниччини та Центру України", як вони себе називають, мала б тричі подумати. А тема насправді далека від зарізань: чемпіонку минулої Паралімпіади, яка після цього побила чимало інших рекордів і завоювала світові чемпіонські титули, Мар’яну Шевчук з Вінниччини, не допустили до участі в цьогорічних змаганнях.
Взагалі, про якість журналістської роботи у виданні можна судити з того, що вийшли матеріали "Помер Нестор Шуфрич" (щоправда, коли редакція ПІСЛЯ публікації зрозуміла, що це "качка", то додала слово "оновлено"). Також видання поховало і міністра іноземних справ РФ Лаврова.
Чи просто втулити фейк про синьо-жовтого леніна на Курщині.
Мало фейків на актуальні теми? Без питань, "33 канал" дасть історичні побрехеньки: ціла оповідь про те, що Добриня Нікітич (Ніскинич) з Полісся і яким він був удалим богатирем.
Дійсно потужні журстандарти демонструють журналісти видання, висвітлюючи тему пожежі на території колишнього санаторію у Вінниці. "Містом давно ходять чутки, що є ті, хто бажає забудувати територію черговим ЖК", – пишуть вони.
А закінчити дозвольте феєричною цитатою головредки "33 каналу" Тетяни Редько, яка описувала приїзд митрополита Єпифанія до Вінниці: "А далі квіти, подаровані цим духовним особам, вони роздали усім присутнім жінкам. Бачили б ви, як раділа кожна, хто йшов по місту з трояндою від першої особи нашої української Церкви. І від неї віяло такою благодаттю!"
Антон Булгаков, регіональний представник Інституту масової інформації у Вінницькій області
Help us be even more cool!