Спокушені грошима політиків: як пишуть про вибори житомирські онлайн-ЗМІ
Замовні політичні матеріали публікують всі найрейтинговіші інтернет-ЗМІ області.
Такий висновок можна зробити з проведеного моніторингу новинної стрічки сайтів області. Досліджувалася безпосередня наявність замовних матеріалів та про кого з кандидатів і партій в них згадується. Аналіз охопив публікації з 1 по 10 липня в сімох найбільш рейтингових інтернет-ЗМІ Житомирщини*. Для визначення «прихованої реклами» та немаркованих замовних матеріалів вживається окремий термін - джинса.
Джинса -це журналістський матеріал, або матеріал прес-служб, що спрямований на поліпшення або ж створення позитивного іміджу політичних партій, окремих політиків або людей, торгівельних марок або окремих товарів, державних структур, а також фондів та релігійних організацій, та не позначений як реклама зрозумілим для переважної більшості людей чином.
Принагідно слід відзначити, що привід для формування новинної стрічки сайти добирають тотожні. Але велика різниця як вони подаються читачеві і, відповідно, як намагаються донести новини про кандидатів та політичні партії. Загалом протягом першої декади липня в онлайн-ЗМІ області опубліковано 67 матеріалів з ознаками замовності.
За наявності належно маркованої політичної реклами, інтернет-видання «Житомир.Інфо» окремі публікації присвятило «Зеопарку» президентської партії. В одній з них береться інформація з партійного сайту про кандидатів, використавших логотип та близький дизайн. Одночасно, дається відсилка список кандидатів від «Слуги народу» у виборчих округах Житомирської області.
Без жодного натяку на схожу філігранність, наскрізь насичений «джинсою» про двох кандидатів інтернет-портал «Журнал.Житомира». В любові до виборця почергово змагаються чинний народний депутат від Житомира Борислав Розенблат та екс-голова Житомирської ОДА Ігор Гундич.
Цікаво, що цього разу мер Житомира Сергій Сухомлин у відео-зверненні підтримує опонента Розенблата. Хоча на мерських виборах Борислав Соломонович переконував житомирян обрати саме Сухомлина.
Антилідером, з публікацією найбільшої кількості джинси, є сайт «Житомир.Онлайн». За 10 днів інтернет-ресурс встиг розмістити і замовні матеріали, і чорнуху, і навіть проплачену відверту пропаганду.
З усієї чималої кількості, аж 45 замовних матеріалів, основна частка припала на «джинсу» від «Опозиційна платформа - За життя». Практично кожен третій текст стосувався даної політичної сили. Зокрема тексти про поїздку та досягнення в Москві Медведчука та Рабіновича . перенаправляють на заборонений в Україні російський сайт «РИА Новости».
На цьому ж ресурсі знаходимо озвучені «юним орлом» без посилання на джерела партійні рейтинги «Поплавський: Рейтинги Аграрної партії у сільській місцевості сягнули 19%». В продовження видання подає «медійну бомбу» про долучення до Аграрної партії Винника та політолога Карасьова.
Дуже своєрідно видання подає інформацію про «Опозиційний блок», виносячи в заголовок матеріалу низький рейтинг партії. А наступного дня – з’являється готовність першого номеру партії Мураєва зі зброєю в руках захищати Батьківщину.
Регулярно публікується «джинса» від мажоритарників. Немарковані матеріали про “стурбованість за людей” від кандидата та нині чинного нардепа від Новоград-Волинського округу Володимира литвина: ”Треба використовувати будь-які можливості для відстоювання інтересів України", "Литвин в прямому ефірі розкритикував депутатів за нерозуміння людських потреб". Чотирма замовними матеріалами«засіює» нардеп та кандидат Віктор Развадовський. Серед мажоритарників по виборчому округу з центром в Житомирі, замовний матеріал публікують про кандидата в нардепи Ігоря Гундича.
«Джинсує» для Ігоря Петровича Перший житомирський інформаційний портал. За проаналізований період вийшло три замовних матеріали про екс-голову облдержадімнстрації. Водночас чотири та дві статті з ознаками замовності сайт опублікував про Борислава Розенблата та Олега Грамотенка.
Дві замовні статті вийшли на сайті «Рупор Житомира»: проблемами села намагався проникнутись Олег Ляшко. В іншому - йшлося про вдячність за організований мажоритарником Развадовським концерт.
По одній «джинсі» опублікували «Фреш.Ньюз» та «20 хвилин.Житомир». Перше розмістило інтерв’ю про кандидата по округу в Житомирі Бориса Ткаченка. Ознаки замовності містяться в запрошенні на фестиваль від молодіжки партії «Батьківщина».
Узагальнюючи вцілому інтернет медіа-простір області варто підкреслити, що більшість онлайн-видань не готові до такої стрімкої кампанії та навали агітації від політиків. Проте визначальним для інтернет-ЗМІ залишаються можливість заробити, якою вони сповна скористаються, без натяку на збалансовану та незаангажовану інформацію про кандидатів.
В моніторинг включено інтернет-ЗМІ: «Житомир.Інфо», «Журнал.Житомира», Житомир.Онлайн, 20 хвилин.Житомир, Перший житомирський інформаційний портал, Фреш.Ньюз та Рупор Житомира.
Тарас Боросовський, регіональний представник Інституту масової інформації в Житомирській області
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає думку USAID, уряду США та Internews. 0 Супер 0 Сміх 0 Жах 0 Ганьба
Help us be even more cool!