Соціалка, здоров’я і кримінал: як маніпулюють інформацією на волинських сайтах
Деякі медіа, маніпулюючи інформацією, вдаються до перебільшень або ж перекручення інформації. Водночас лише 1% новин містить порушення професійних стандартів. Найбільше таких маніпуляцій використовували в соціальній тематиці, новинах про здоров’я і кримінал. Фейки в аналізований період медіа не поширювали.
Такими є результати моніторингу новин на п’яти волинських сайтах від Інституту масової інформації. Зокрема, аналізувалися новини із сайтів "Волинські новини", "ВолиньPost", "Волинь24", "Під прицілом" та "Район.in.ua" 11–15 січня 2021 року. Основна мета моніторингу – дослідити, яку частку новин становлять новини з маніпуляціями та фейками, і визначити їхні типи.
Моніторинг охопив 1311 новин, серед яких був 1% маніпуляцій. На соціальну тематику було 61% маніпуляцій, тему здоров’я – 27%, кримінальну тематику – 18%. Водночас "Район.in.ua" став єдиним сайтом, де не було маніпуляцій, зокрема джинси, та були відсутні фейки. Також на цьому сайті позначають рекламу відповідно до вимог чинного законодавства.
У Кодексі етики українського журналіста зазначено, що редакційне оброблення матеріалів, зокрема знімки, текстівки, заголовки, відповідність відеоряду та текстового супроводу не мають фальсифікувати змісту. Однак перебільшення в заголовках викривляють зміст, тому й недоречні. Як, наприклад, у новині "Донбас без води: на ділянці водопроводу виявили пориви і гранату" на сайті "Волинь24". Заголовок перебільшує реальну ситуацію, адже йдеться насправді не про весь Донбас, а про відсутність водопостачання в Торецьку і ще чотирьох населених пунктах Донецької області.
Одне слово іноді може спотворити всю новину. Особливо якщо йдеться про заголовки. Наприклад, слово "масово" деякі редакції використовують тоді, коли це недоречно. Так, у новині на "Волинь24" заголовок "Українці масово виходять на мітинги проти підвищення тарифів на комунальні послуги. ФОТО" є перебільшення. Бо далеко не всі ж пішли на цей мітинг, і не всі вони були численними.
Ще один спосіб маніпуляцій – стверджувати як факт те, що є тільки запланованим на майбутнє. Наприклад, у заголовку "Водіїв маршруток та тролейбусів у Чернівцях зобов’яжуть вмикати класичну музику" бачимо саме таку ситуацію. У тексті йдеться не про ухвалене рішення, а лише про проєкт, що означає: таке, може, буде, а може і не відбутися.
Новина "Мертва" жінка три роки доводить суддям, що жива" – приклад неповної інформації. Так, із заголовка незрозуміло щонайменше, про яку країну йдеться. Лише в тексті вказано, що мова про події у Франції. Аналогічною є новина про подію в США з неповним заголовком "Чоловіка, який відсидів 26 років у камері смертників, виправдали. ФОТО".
На сайті "Під прицілом" є новина з дивним заголовком: "Полякова, яка кричала про бідність, познущалася над шанувальниками відпочинком на Мальдівах". В Академічному тлумачному словнику слово "знущатися" пояснюють: це означає заподіювати муки, стати причиною страждання кого-небудь. Але не можна сказати точно, чи фото співачки Олі Полякової на Мальдівах стануть причиною страждань. Тому формулювання, що завдяки фото з відпочинку можна з когось познущатися, є як мінімум перебільшенням.
Також на цьому сайті в одній новині пишуть, що тривалість життя чоловіка залежить від частішого заняття сексом. У цьому разі судження подається як факт. Тобто не лише від цього залежить тривалість життя, а й від способу життя та інших показників.
Окрім маніпуляцій із заголовками під час моніторингу ми зафіксували матеріали з ознаками замовності. Так, по два таких матеріали опублікували на сайті "Під прицілом" та "Волинські новини", зокрема про вимоги партії "За майбутнє" запровадити річний мораторій на підняття тарифів за комунальні послуги. Такі новини можна вважати класичними прикладами політичної джинси. Зокрема, "Під прицілом" у новині "За майбутнє" вимагає ввести мораторій на підвищення комунальних тарифів" посилається на сайт партії як єдине джерело інформації.
Ще одна проблема волинських новин – неналежне маркування рекламних матеріалів. Так, деякі сайти ставлять значок "зірочки" замість того, щоб писати "Реклама". Неналежне маркування також вводить читача в оману, адже текст подається під виглядом звичайної публікації. Текст, опублікований, щоб хтось щось купив, бо замовив певну послугу, – це вже не звичайний журналістський матеріал, а реклама.
Наприклад, на сайті "ВолиньPost" за період моніторингу ми знайшли 30 матеріалів, позначених зірочкою. На цьому сайті в розділі "Реклама" зазначено, що рекламні матеріали на сайті позначаються зірочкою. Але не кожен читач шукатиме по сайту, що означає певний знак.
У розділі "Рекламодавцям" на сайті "Волинські новини" немає уточнення, як саме вони позначають рекламу, але в текстах з ознаками замовності також використовують зірочку. За період моніторингу на сайті опублікували щонайменше три неналежно марковані матеріали. Зокрема, про подарунки коханому до Дня Валентина, популярні автомобілі певної марки та переваги одного інтернет-провайдера.
На сайті "Волинь24" є прайс-лист, але немає інформації про те, як саме позначають рекламу. Тут також ми зафіксували три неналежно марковані тексти. Наприклад, як працюватиме один з торговельних центрів Луцька, які заклади та магазини будуть працювати там під час локдауну, а також про роботу однієї ресторації "на винос" під час карантину.
Немає інформації про позначки рекламних публікацій і на сайті "Під прицілом". За період моніторингу тут було два неналежно марковані тексти. Один текст із позначкою "PR" був про шафи-купе, інший з такою ж позначкою – про вибір парфумів. У тексті про парфуми є посилання на лінк, після натискання на який відкриваються певні парфуми з ціною. Із позначок "PR" можна здогадатися, що це можна перекласти з англ. Public relations – зв’язки з громадськістю, або "піар". Однак читач не повинен здогадуватися, що може означати певна позначка чи дві літери, а одразу розуміти, чи реклама перед очима, чи ні.
Під час моніторингу не було виявлено "чорнухи", тобто матеріалів на замовлення проти певного політика чи політичної партії. Вибори минули, а матеріали з котрагітацією вже відіграли свою роль перед місцевими виборами 2020 року. Також у період моніторингу не було новин з антиукраїнською чи російською пропагандою.
Мая Голуб, регіональна представниця ІМІ у Волинській області
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.
Help us be even more cool!