Руйнування, бої і цивільні жертви: який вигляд мають запорізькі новини про війну
Обстріли цивільної інфраструктури, руйнування запорізьких будинків, об’єктів історичної і культурної цінності, відключення електроенергії через обстріли російськими агресорами енергетичних об’єктів, бойові дії, загиблі й поранені цивільні займають 67% контенту про війну в запорізьких онлайн-медіа. Досить помітну частину також становлять новини з окупованих територій, бо 70% Запорізької області залишається під окупацією російських загарбників. Загалом більша частина новин у стрічках запорізьких медіа стосується війни – 54% всіх новин у новинних стрічках.
Такі результати моніторингу п’яти запорізьких онлайн-ЗМІ (061.ua, Перший Запорізький, ЗаБор, “Акцент”, “Вгородє”), проведеного із 6 до 10 травня 2024 року включно. Протягом моніторингу ми досліджували кількість новин про війну, їхню тематику й чи використовують автори в новинах про війну мову ворожнечі. Власне, її ми зафіксували тільки в одному медіа і стосувалася вона “ухилянтів”, якими в медіа називають чи не всіх чоловіків призовного віку.
Найбільше новин про війну опублікував сайт “Перший Запорізький” – 81% новин у стрічці, найменше їх було на сайті “Акцент” – 44% загальної кількості новин. У середньому на запорізьких сайтах новини про війну становлять трохи більш ніж половину всіх новин.
Про що писали в новинах про війну
Соціальні наслідки війни займають найбільшу частку в матеріалах про війну: майже половина, або 45% загальної кількості, новин про війну стосувалися російських атак на цивільну інфраструктуру міста і області та ліквідації їхніх наслідків. Найбільше таких новин було на сайті “ЗаБор” (63% загальної кількості новин про війну в стрічці), найменше – на сайті “Вгородє” (13%). Медіа писали про знеструмлення запорізьких осель унаслідок російських обстрілів, обмеження електропостачання через російські атаки та відновлення світла після російських ракетних атак. Також у цей період медіа написали про влучання російської ракети в притулок для тварин. Ще онлайн-ЗМІ звернули увагу на екологічні наслідки й значну шкоду для природи через масовані ракетні атаки росіян.
Власне, поряд з цими новинами публікувалась інформація про цивільних, які були поранені й убиті внаслідок російських атак на Запоріжжя і підконтрольну Україні територію. Таких новин у стрічках запорізьких онлайн-медіа було 7%. Писали про постраждалих цивільних 061, Перший Запорізький і ЗаБор.
Бойові дії в новинах про війну займають 15%. Найбільше їх було на сайті “Вгородє”: це щоденні зведення Генштабу про ситуацію на фронті. Не публікували таких новин на сайті “ЗаБор”. “Акцент” давав інформацію про окремі успішні атаки ЗСУ, наприклад про знищення російських пілотів під Роботиним, або про відмову російських агресорів (чеченців) йти в наступ тощо.
Новини з окупованих територій найбільше публікував Перший Запорізький. Кожна п’ята новина на сайті стосувалася саме цієї тематики. Власне, про ТОТ пишуть усі запорізькі сайти. Всього такі новини становили 12% усіх новин про війну. Зауважимо, що, крім новин, 061.ua і Перший Запорізький роблять огляди фейків і маніпуляцій, які поширює окупаційна влада, а ще періодично дають розлогі матеріали про ситуацію на окупованих територіях.
Новини в досліджуваний період часто стосувалися незаконних дій окупантів, спрямованих проти українців. Зокрема, про тортури над українськими священниками в окупованому Бердянську, про повістки, які роздають окупанти в Енергодарі, про приїзд на ТОТ пропагандиста Соловйова, або оптимістичні новини про те, як окупанти на ТОТ перестріляли один одного.
Власне, кримінальні новини, пов’язані з війною, становили 6% усього контенту про війну. Найбільше таких новин, кожна десята серед новин про війну, було в 061.ua. Не було кримінальних новин на сайті “Вгородє”, який, у принципі, публікує дуже мало новин у стрічці. Про що писали? Про розслідування прокуратури після російських масових атак на Запоріжжя, або про викриття п’ятьох колаборантів, які затримували українців та відправляли їх у катівні, або про українців, що воювали на боці РФ, яких судитимуть за зраду. Серед суто кримінальних новин траплялись і матеріали про надзвичайні події, наприклад як цей – про знищення запорізькими саперами касетних елементів від реактивної системи залпового вогню “Ураган”.
Чутливі соціальні групи й мова ворожнечі
Традиційно небагато в стрічках запорізьких медіа є новин про ВПО і біженців, незважаючи на те що Запоріжжя прийняло багато жителів з ТОТ Запорізької, Донецької, Херсонської областей. Втім, у травні 2024 року частка цих новин не перевищила 3% загальної кількості матеріалів про війну. Однак медіа публікували про ВПО не тільки новини. Наприклад, на Першому Запорізькому опублікували історію переселенки з Енергодара, яка розвиває в Запоріжжі власний бізнес із подарунків з дерева. Що стосується саме новин про ВПО, то в моніторинговий тиждень про них писали тільки на 061.ua (одна новина) і “Акценті” (чотири новини). Зокрема, про кількість ВПО, які втратили право на отримання допомоги. Водночас ще менше в стрічках новин було матеріалів про волонтерів або активістів, які займаються підтримкою ЗСУ. За період моніторингу ми знайшли тільки дві новини на цю тему – на Першому Запорізькому й “Акценті”.
6% новин стосувалися мобілізації. Саме тут, до речі, ми зафіксували й мову ворожнечі, зокрема зловживання стигматизувальним терміном “ухилянт”. Про мобілізацію також писали тільки два медіа – Акцент (6% загальної кількості новин про війну) і “Вгородє” (47% загальної кількості новин про війну на сайті). Власне, саме в новинах про мобілізацію на цьому сайті й використовувалася мова ворожнечі. Наприклад, у новинах про санкції за порушення правил військового обліку або про те, “що продають для ухилянтів на ОLX”.
Про джинсу і не тільки
До речі, на 061.ua в комерційній рубриці “Новини компаній” (неналежне маркування реклами) в цей період з’явилися два тексти, які також стосувалися війни: про проєкт GIDNA, який надає безоплатну та анонімну психологічну допомогу жінкам, що пережили сексуальне насильство від російських військових або стали його свідками, та про проєкт хібукі-терапії, яка допомагає дітям впоратися зі стресом війни, підтримуваний “Метінвестом” Ріната Ахметова.
На темі війни намагаються і просто підняти продажі комерційні компанії. Тож медіа цього тижня розповсюджували джинсу про це. Так, на сайті “Акцент” опублікували матеріал з ознаками комерційної замовності про те, як вибрати рацію військовослужбовцям ЗСУ (російською мовою), і ще один матеріал з рекламою військового адвоката, який обіцяє допомогти з питанням виплат у разі загибелі військовослужбовця.
Наталія Виговська, регіональна представниця Інституту масової інформації в Запорізькій області
Help us be even more cool!