Реальні і фантомні: що і як тернопільські інтернет-видання писали про кандидатів у президенти
За період моніторингу, що проводили експерти ІМІ з 1 по 7 березня, про більшість кандидатів у Президенти тернопільські онлайн-медіа взагалі не згадували. Явний лідер президентських перегонів Володимир Зеленський — лише четвертий за кількістю згадок місцевими виданнями.
Під час моніторингу аналізувалися матеріали інтернет-видань “Галас”, “Доба”, “Погляд”, “Реально”, “Теньюз”, “Терен”, “Терноград”, “Тернополяни”, 0352, “20 хвилин”. Бралися до уваги будь-які згадки про кандидатів — новини та аналітичні матеріали, авторські публікації і ті, що мають ознаки замовності. Враховувалася також тональність цих публікацій: позитивна, негативна чи нейтральна.
Із 40 (39)* осіб, які на той час були в списку претендентів на президентську посаду, хоча б на якусь згадку "заслужили" 15 кандидатів. Усього про кандидатів у Президенти за згаданий період з’явилося 109 публікацій. Більшість із них (58%) були присвячені двом кандидатам – Тимошенко (32 згадки) і Порошенкові (31). Вони також абсолютні лідери за кількістю повідомлень з ознаками замовності — 25 і 21 відповідно. Загалом же кількість “джинси” від загальної кількості публікацій становить приблизно 60%. Найбільше негативної “джинси” публікувалося на адресу Порошенка (6), Тимошенко (4) і Гриценка (4).
Більшість "неджинсових" повідомлень про кандидатів — це передусім результати соціологічних опитувань (близько 10% від загальної кількості матеріалів, писали про це майже всі онлайн-медіа, найбільша увага в них приділялася — зокрема, в заголовках — Зеленському, Тимошенко і Порошенкові), а також інформація про порушення правил ведення агітації, на основі даних організацій, що системно працюють у сфері спостереження за виборами ("Опора", КВУ), наприклад про невідповідність друкованої агітаційної продукції вимогам законодавства.
Юлія Тимошенко
Публікацій з ознаками замовності про Тимошенко з’явилося втричі більше, ніж звичайних журналістських матеріалів. Більшість із них (20) показують Юлію Тимошенко в позитивному світлі, кількість таких повідомлень уп’ятеро більша за негативні згадки про неї. Левова частка публікацій про найбільш рейтингову кандидатку стосувалися її передвиборчих обіцянок: відродити українське село, встановити мир на всій території України, повернути Донбас і Крим, удвічі знизити ціни на газ тощо. Крім цього, вимоги чи погрози на адресу влади з такими заголовками: “Юлія Тимошенко вимагає повернути відповідальність за незаконне збагачення чиновників” чи “Ми почнемо процедуру імпічменту президента”.
Низка замовних публікацій висвітлювали позиції Михайла Цимбалюка (колишній голова Тернопільської облдержадміністрації, а нині голова Львівської обласної парторганізації ВО “Батьківщина”) і його сина Віталія Цимбалюка: перший підтримував Тимошенко, другий ганив Садового. "Били" ж Тимошенко низкою публікацій, у яких ішлося про “мережу підпільних осередків” ВО "Батьківщина", що були створені нібито для організації масштабного підкупу виборців на території Тернопілля (матеріали про це під назвою “Тарас Юрик: Найгучніше "Тримай злодія!" завжди кричить сам злодій!" публікували, зокрема, 0352 і “Теньюз”).
Петро Порошенко
Інформаційні повідомлення, де згадувався Петро Порошенко (10 публікацій), мали здебільшого нейтральний характер, там ішлося переважно про результати соціологічних опитувань і рейтинги кандидатів. А серед тих матеріалів, що можна зарахувати до джинси (⅔ від усіх згадок), Порошенко згадується позитивно вдвічі частіше, ніж негативно (13 і шість повідомлень відповідно).
Доволі широко висвітлювали інтернет-медіа рекламно-агітаційний захід кандидата в Президенти Порошенка в Тернополі — так званий “Форум єдності”. Зокрема, неодноразово публікувався відеосюжет (знятий під час вищезгаданого заходу), де окремі відомі люди Тернопільщини агітують за Порошенка. Не оминули увагою й передвиборні грошові виплати, що ініціював кандидат у Президенти, Президент Порошенко, — індексації пенсій і доплати солдатам.
Ціла низка публікацій були присвячені скандалу навколо “Укроборонпрому”: у деяких спростовувалась інформація, подана в розслідуванні “Бігус.інфо”, в інших запевнялося, що це не вплине на рейтинг Порошенка.
Анатолій Гриценко
Анатолій Гриценко — третій за частотою згадувань тернопільськими інтернет-ЗМІ. Його ім’я фігурувало у 18 публікаціях — це майже 17 % від загальної кількості повідомлень про кандидатів.
Писали про Гриценка сім з десяти видань, що оглядались у моніторингу. Як в авторських редакційних публікаціях (таких вісім), так і в матеріалах, які, найімовірніше, були надані прес-службою кандидата (таких 10), Анатолій Гриценко згадується переважно нейтрально.
Широко висвітлювали в тернопісльких мас-медіа запрошення Анатолія Гриценка до інших кандидатів взяти участь у публічних дебатах. Були згадки про підтримку Гриценка іншими кандидатами, які знялися на його користь, зокрема Андрієм Садовим. Згадували Гриценка також у контексті його економічної програми, ця тема висвітлювалася на шпальтах тернопільських медіа вустами Олександра Савченка, який за президенства Гриценка мав би стати керівником НБУ.
Негативно про Гриценка писали лише в матеріалах з ознаками замовності (загалом таких було чотири). Зокрема, це передрук маніпулятивної публікації одного з депутатів від БПП під назвою “З усіх міністрів оборони найбільше майна армії продав Гриценко – на 1,3 млрд”. Однакову за змістом і назвою “джинсову” публікацію “Як Анатолій Гриценко допоміг розграбувати і знищити аеродром у Чорткові” поширювали сайти “Теньюз” і “Реально”.
Володимир Зеленський
Судячи з нульової кількості замовних публікацій про Зеленського позитивного чи нейтрального змісту, може видатися, що Тернопільщина йому байдужа. Але не байдужий Зеленський тернопільським ЗМІ. Проте майже всі згадки про нього (загалом таких дев'ять) — лиш у контексті висвітлення результатів соціологічних досліджень. Згадується переважно нейтрально. Проте сухі дані статистики, згідно з якою Зеленський є одним з лідерів президентських перегонів, можна трактувати і як позитивні згадки про нього. Винятком може бути хіба публікація відео під заголовком “Володимир Зеленський чекає Сергія Притулу у своїй команді” (“Погляд”), на якому Зеленський нагадує екс-тернополянину Сергію Притулі, що той нібито обіцяв приєднатися до його команди ("Квартал 95"), й запевняє, що його й далі там чекають.
Інші
Тернопільські ЗМІ виявили незначну увагу до кандидата від "Свободи", хоч партія й має величезне представництво в місцевих радах регіону. Про Руслана Кошулинського загалом згадували п’ять разів. Один раз нейтрально — оголошення про його візит до Тернополя й двічі негативно — про друковану агітаційну продукцію без вихідних даних і сумнівну репутацію його довіреної особи. Дві публікації, де інформація про нього подавалася позитивно, мали ознаки замовності: “Об’єднаний кандидат від націоналістів Руслан Кошулинський зустрівся із майбутніми юристами Тернополя та розповів як голосувати на виборах”, “Кандидат у Президенти від націоналістів Руслан Кошулинський продовжує свій передвиборчий тур Тернополем (фоторепортаж)”.
Тричі тернопільські онлайн-медіа писали про Бойка (усі ті дописи мають ознаки замовності). Ось одна публікація, де його діяльність висвітлюється позитивно: “Юрій Бойко: Після зміни влади ми повернемо всі, незаконно відібрані у людей нинішнім режимом”. Стільки ж місцеві інтернет-видання згадували і кандидата Валентина Наливайченка. В одній з публікацій Наливайченко критикує скандальне рішення Конституційного суду: "Конституційний Суд дискредитував себе двічі – схваленням диктатури та виправданням корупції".
Такі кандидати, як Безсмертний, Кармазін, Тарута, Журавльов, Кривенко, Вілкул, Мураєв, Медведчук, серед десяти тернопільських видань, що моніторились, мали по одній згадці.
Про Безсмертного, Кармазіна і Журавльова повідомляли в контексті представлення ними своїх довірених осіб у регіоні. Про Таруту — через пошкодженої вітром його реклами: "У Тернополі лихоманить борд проросійського кандидата".
Отже, дев’ять тернопільських інтернет-видань за восьмиденний період моніторингу писали про п’ятнадцятьох кандидатів. Переважна більшість цих ЗМІ публікували і власні матеріали про учасників президентських перегонів, й ті, що були надані пресовими службами кандидатів (таких трохи більше 60% від усіх публікацій), бувало, що ширили на своїх сторінках як позитивні, так і вельми критичні замовні матеріали про одного й того ж кандидата.
Слід зазначити, що в одному з інтернет-видань, що моніторились, за вказаний період не було жодної публікації зі згадками про кандидатів у Президенти. Йдеться про сайт “20 хвилин”. В одному з попередніх моніторингів (про тематику новинних публікацій місцевих онлайн-ЗМІ) політична тема у “20 хвилинах” також була представлена одним чи максимум кількома повідомленнями. Як повідомила ІМІ головний редактор видання Наталка Колтун, це свідома позиція редакції: “Ми пропонуємо читачам роз’яснення про тонкощі виборчого процесу, цікавимося громадянською позицією виборців, але згадок про кандидатів уникаємо свідомо. Виняток — матеріали, оплачені з виборчого фонду кандидатів, вони маркуються як “новини прес-служб” чи “новини компаній”. У новинних матеріалах ми принципово не згадуємо прізвищ, аби уникнути звинувачення в перекосах на бік того чи іншого кандидата і втримати репутацію незалежного аполітичного видання”.
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО “Інститут масової інформації” та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.
Help us be even more cool!