ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Початок кінця: спікери та настрій у "карантинних" новинах Донеччини

Українська правда
Українська правда

На  початок кінця карантину чекали всі, онлайн-ЗМІ наввипередки публікували ту чи іншу новину про послаблення або зняття карантинних обмежень. Інститут масової інформації дослідив, як регіональні онлайн-ЗМІ писали про вихід із карантину, спікерів, а також тональність цих новин. Зокрема, ЗМІ Донецької області обговорювали ці події здебільшого в нейтральній тональності.

Традиційно під час моніторингу було проаналізовано новинні стрічки п'яти онлайн-ЗМІ: "Карачун" (karachun.com.ua), ІА Остров (ostro.org), "Новини Донбасу" (novosti.dn.ua), mrpl.city, 0629.com.ua. Період моніторингу – з 11 до 15 травня включно, аналізувалася вся стрічка новин. Загалом було проаналізовано 475 новинних статей. 

Методологія дослідження охоплювала визначення загальної кількості новин про коронавірус, числа новин про карантин у зв'язку з поширенням COVID-19 та вихід з карантину, а також аналіз спікерів (представники місцевої влади, регіональні політики, українські політики й представники державної влади, бізнесмени, місцеві громадські активісти й волонтери, медичні працівники, релігійні діячі та інші) у новинах про вихід з карантину і тональність цих матеріалів. Не аналізувалися статті, аналітика, журналістські розслідування, блоги, реклама в стрічках новин.

Новин про коронавірус поменшало

Кількість новин про коронавірусну епідемію як таку, включно з новинами про карантинні заходи, зменшилася, як порівняти з минулим місяцем і становила 43%,  або 205 новин (у квітні це був 51%). Із загальної кількості новин про коронавірус про карантин було 45%, або 94 новини, а відсоток новин про вихід з карантину із загальної кількості новин про карантин становив більшу частину – майже 58%, або 54 новини. 

Серед сайтів, що підпали під моніторинг, кількість новин про коронавірус та про сам карантин розподілилася приблизно порівну – від 40 до 50%, і лише ІА Остров писало про вірус менше за всіх: тільки 20% новин стосувалися пандемії, 35% новин – карантину та ті самі 20% – виходу з карантину. На інших ресурсах Донеччини та Приазов'я відсотки новин з тематикою про вихід з карантину були такі: "Карачун" – 62,9%, "Новини Донбасу" – 60,8%, mrpl.city – 62,6%, 0629.com.ua – 63,64%.

А спікер хто?

Основними спікерами, що коментували вихід з карантину, здебільшого були офіційні особи. Часто публікувалися заяви українських політиків вищої ланки, зокрема Президента, міністра охорони здоров'я Степанова та Прем'єр-міністра, а також головного санітарного лікаря країни Ляшка. Саме вони були спікерами в 54% новин онлайн-ЗМІ Донеччини. 

Ще 13% спікерів у новинах озвучували офіційні особи обласного та міського рівня – голови департаментів та профільних комісій обласної Донецької адміністрації, заступники міських голів та інші представники місцевої влади. І лише 2% спікерів у новинах про вихід з карантину в ЗМІ Донеччини були представниками медицини. Ще 21% спікерів – іноземні експерти, українці з-за кордону, соціальні працівники (як, приміром, у важливій соціальній темі на маріупольському сайті 0629 "На карантине. Почему в Мариуполе активизировались семейные тираны"), представники державних підприємств, наприклад Укрзалізниці.

Під час аналізу в новинах онлайн-ЗМІ Маріуполя, Слов'янська та обласних ЗМІ Донецької області (неокуповані території) у травні не виявлено жодного матеріалу, де спікерами виступали б регіональні політики, місцеві громадські діячі та волонтери або релігійні діячі. Також варто зауважити, що значна частина новин про вихід з карантину, майже 40%, не мала спікерів.

"Температурний режим" новин 

Негативну тональність мали 13% коментарів. Серед них частина від бізнесменів, як-от у новинах Слов'янська на сайті "Карачун": "В магазинах обвал продаж, салоны красоты повышают цены, рестораны пустуют. Как бизнес открывается после карантина" або "Рестораны боятся открывать летние площадки из-за штрафов и "издевательских" правил".

Позитивно виходили з карантину в період моніторингу закордонні мешканці в передруках слов'янського сайту "Карачун" ("Разрешили бегать по расписанию и запустили транспорт: как Европа выходит из карантина") і підприємці Маріуполя на сайті "МРПЛ.сіті": тут задоволені й покупці, й продавці, про що і писали в міських новинах: "Соскучились по покупкам: с послаблением карантина мариупольцы отправились в ТРЦ". Усього 6% спікерів позитивно відгукувалися щодо теми виходу з карантину. 

Більша частина новин була беземоційною, з нейтральним забарвленням навіть на досить гарячі теми, як у цій статті на сайті Маріуполя 0629: "Конфликты, драки, слезы... Когда городской транспорт начнет работать в привычном режиме". 

Здебільшого це сухі, стислі повідомлення, таких – 80%. Як позитивний момент можна відзначити те, що журналісти не додавали емоцій, не маніпулювали, а просто інформували читача.

Юлія Гаркуша, регіональна представниця ІМІ в Донецькій області (неокуповані території).

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.

Liked the article?
Help us be even more cool!