ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Початок кінця: спікери та настрій у "карантинних" новинах Донеччини

Українська правда
Українська правда

На  початок кінця карантину чекали всі, онлайн-ЗМІ наввипередки публікували ту чи іншу новину про послаблення або зняття карантинних обмежень. Інститут масової інформації дослідив, як регіональні онлайн-ЗМІ писали про вихід із карантину, спікерів, а також тональність цих новин. Зокрема, ЗМІ Донецької області обговорювали ці події здебільшого в нейтральній тональності.

Традиційно під час моніторингу було проаналізовано новинні стрічки п'яти онлайн-ЗМІ: "Карачун" (karachun.com.ua), ІА Остров (ostro.org), "Новини Донбасу" (novosti.dn.ua), mrpl.city, 0629.com.ua. Період моніторингу – з 11 до 15 травня включно, аналізувалася вся стрічка новин. Загалом було проаналізовано 475 новинних статей. 

Методологія дослідження охоплювала визначення загальної кількості новин про коронавірус, числа новин про карантин у зв'язку з поширенням COVID-19 та вихід з карантину, а також аналіз спікерів (представники місцевої влади, регіональні політики, українські політики й представники державної влади, бізнесмени, місцеві громадські активісти й волонтери, медичні працівники, релігійні діячі та інші) у новинах про вихід з карантину і тональність цих матеріалів. Не аналізувалися статті, аналітика, журналістські розслідування, блоги, реклама в стрічках новин.

Новин про коронавірус поменшало

Кількість новин про коронавірусну епідемію як таку, включно з новинами про карантинні заходи, зменшилася, як порівняти з минулим місяцем і становила 43%,  або 205 новин (у квітні це був 51%). Із загальної кількості новин про коронавірус про карантин було 45%, або 94 новини, а відсоток новин про вихід з карантину із загальної кількості новин про карантин становив більшу частину – майже 58%, або 54 новини. 

Серед сайтів, що підпали під моніторинг, кількість новин про коронавірус та про сам карантин розподілилася приблизно порівну – від 40 до 50%, і лише ІА Остров писало про вірус менше за всіх: тільки 20% новин стосувалися пандемії, 35% новин – карантину та ті самі 20% – виходу з карантину. На інших ресурсах Донеччини та Приазов'я відсотки новин з тематикою про вихід з карантину були такі: "Карачун" – 62,9%, "Новини Донбасу" – 60,8%, mrpl.city – 62,6%, 0629.com.ua – 63,64%.

А спікер хто?

Основними спікерами, що коментували вихід з карантину, здебільшого були офіційні особи. Часто публікувалися заяви українських політиків вищої ланки, зокрема Президента, міністра охорони здоров'я Степанова та Прем'єр-міністра, а також головного санітарного лікаря країни Ляшка. Саме вони були спікерами в 54% новин онлайн-ЗМІ Донеччини. 

Ще 13% спікерів у новинах озвучували офіційні особи обласного та міського рівня – голови департаментів та профільних комісій обласної Донецької адміністрації, заступники міських голів та інші представники місцевої влади. І лише 2% спікерів у новинах про вихід з карантину в ЗМІ Донеччини були представниками медицини. Ще 21% спікерів – іноземні експерти, українці з-за кордону, соціальні працівники (як, приміром, у важливій соціальній темі на маріупольському сайті 0629 "На карантине. Почему в Мариуполе активизировались семейные тираны"), представники державних підприємств, наприклад Укрзалізниці.

Під час аналізу в новинах онлайн-ЗМІ Маріуполя, Слов'янська та обласних ЗМІ Донецької області (неокуповані території) у травні не виявлено жодного матеріалу, де спікерами виступали б регіональні політики, місцеві громадські діячі та волонтери або релігійні діячі. Також варто зауважити, що значна частина новин про вихід з карантину, майже 40%, не мала спікерів.

"Температурний режим" новин 

Негативну тональність мали 13% коментарів. Серед них частина від бізнесменів, як-от у новинах Слов'янська на сайті "Карачун": "В магазинах обвал продаж, салоны красоты повышают цены, рестораны пустуют. Как бизнес открывается после карантина" або "Рестораны боятся открывать летние площадки из-за штрафов и "издевательских" правил".

Позитивно виходили з карантину в період моніторингу закордонні мешканці в передруках слов'янського сайту "Карачун" ("Разрешили бегать по расписанию и запустили транспорт: как Европа выходит из карантина") і підприємці Маріуполя на сайті "МРПЛ.сіті": тут задоволені й покупці, й продавці, про що і писали в міських новинах: "Соскучились по покупкам: с послаблением карантина мариупольцы отправились в ТРЦ". Усього 6% спікерів позитивно відгукувалися щодо теми виходу з карантину. 

Більша частина новин була беземоційною, з нейтральним забарвленням навіть на досить гарячі теми, як у цій статті на сайті Маріуполя 0629: "Конфликты, драки, слезы... Когда городской транспорт начнет работать в привычном режиме". 

Здебільшого це сухі, стислі повідомлення, таких – 80%. Як позитивний момент можна відзначити те, що журналісти не додавали емоцій, не маніпулювали, а просто інформували читача.

Юлія Гаркуша, регіональна представниця ІМІ в Донецькій області (неокуповані території).

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.

Liked the article?
Help us be even more cool!
Хочете дізнаватися першими про нові дослідження інституту масової інформації? Підпишіться на розсилку!
Дякуємо за підписку!