Паразитування на ЗМІ, крінжовий контент та багато реклами: ІМІ переглянув найпопулярніші телеграм-канали Черкащини
В умовах війни українці почали читати значно більше новин. І насамперед почали більше читати їх у телеграмі. Від початку війни телеграм почав якщо не замінювати, то доповнювати класичні новинні стрічки, або ж просто став посередником між ЗМІ та читачами. Його основна перевага, що порівняно з фейсбуком чи твіттером, — користувач сам (а не алгоритми) обирає, що читати. А це означає, що можна отримувати повідомлення в хронологічному порядку, від єдиного джерела за один раз і легко налаштовувати сповіщення. А фактична відсутність цензури та відповідальності дає ширше поле для маневрів, що також приваблює користувача.
Найпопулярнішими в області, принаймні за кількістю підписок, є канали колишнього і теперішнього голів Черкаської ОВА Олександра Скічка (більше 122 тис. підписників) та Ігоря Табурця (понад 161 тис. підписників). До прикладу телеграм-канал Суспільного Черкас має 18 тис підписників, а канал видання 18000 – менше 12 тисяч підписників.
Та оскільки канал пана Скічка останнім часом неактивний (крайня публікація з’явилась 28 квітня), а канал Ігоря Табурця використовується для офіційної комунікації ОВА, сповіщень про тривоги, тощо, то до аналізу їх було вирішено не брати. Тож, мова піде про п’ятірку найпопулярніших власне новинних телеграм-каналів області. Для короткого контент-аналізу зосередимо увагу на публікаціях за період з 10 по 14 липня.
Отже, найпопулярнішим новинним телеграм-каналом регіону є спільнота News Cherkasy із понад 120 тисячами читачів. До слова, сторінка з такою ж назвою в інстаграмі має 148 тисяч читачів, але останнім часом майже не активна . Телеграм-паблік заснований 7 вересня 2019 року. Охоплення: 40-46 тисяч переглядів. Хто його адміністратор чи власник – достеменно невідомо.
У стрічці публікують як місцеві, так і всеукраїнські новини. Також в каналі є реклама і “клікбейтний” контент типу цікавих, чи скандальних відео, рідше мемів, тощо. Стиль: переважно короткий допис із ілюстрацією. На якихось конкретних тематиках новин не спеціалізується. Джерела новин не вказують майже ніколи. Пізнаються релізи служб, державних установ, органів влади тощо. Часто новини беруть зі ЗМІ, при цьому також не даючи посилання на першоджерело. Проте інколи такі новини ілюструють скриншотом сторінки видання. Унікального власне журналістського, за визначенням контенту, канал не продукує. Але зрідка до публікацій додають короткі, не більше речення, іронічні коментарі. Також коментарі під публікаціями відкриті і для користувачів.
Існує можливість надіслати новину для підписників. Переважно це надзвичайні події, аварії, естетичні, кумедні, або ж настроєві фото та відео а також, скажімо так, контент з мінімальним інформаційним та інтелектуальним навантаженням.
Також канал публікує чимало різноманітної реклами: онлайн-казино, курси IT, доставка суші, таксі, магазинів одягу, ресторанів, супермаркетів, тощо. За період аналізу на каналі з’явилось 14 рекламних публікацій. Публікацій же іншої тематики, якщо не рахувати сповіщень про тривогу чи відбій і пов’язаних із цим повідомлень, загалом з’явилось 65, – від десятка до двох десятків на добу без чіткої закономірності чи періодичності. Чітка інформаційна політика, а також політичні “вподобання” каналу, принаймні за недавній період, не простежуються.
Під час повітряних повітряних тривог із зазначенням локації, тут публікували відеозаписи зі звуком прольоту безпілотників чи дуже нечітким їх зображенням. Не виключено, що частина з них, або й усі, можуть бути фейковими.
Другий за популярністю в області, із 72 тисячами підписників, – телеграм-канал Труха Черкаси, заснований у травні 2022 року. Середнє мінімальне охоплення дописів – 26 тисяч переглядів. Засновником “бренду” та головного каналу мережі позиціонує себе Максим Лавріненко. Труху, до слова, неодноразово викривали на фейках і звинувачували у зв’язках з росією. Хто власник чи адміністратор “франшизи” у Черкасах – невідомо.
Основні засади ведення пабліку такі ж, як і у попереднього каналу: місцеві, всеукраїнські новини, контент від підписників і реклама. Формат повідомлень: короткий допис і ілюстрація. Нерідко дописи містять гіперпосилання на джерела: дописи у соцмережах, месенджерах, публікації у ЗМІ тощо. Інколи до новин додають іронічні чи глузливі авторські коментарі. Інколи на канал посилаються місцеві та всеукраїнські ЗМІ.
Особливістю Трухи є те, що вони платять користувачам за контент. “Якщо ти став свідком аварії, пожежі, бійки, крадіжки тощо у Черкасах та області – надсилай мені фото\відео та отримаєш від 100 до 5000 гривень” – закликає закріплене повідомлення. І такого контенту в каналі Трухи відчутно більше, ніж у попередньому. Це так само різні відео: аварій, бійок, людей в стані наркотичного чи алкогольного сп’янінні, тощо.
Загалом же, з 10 по 14 липня в каналі, не рахуючи сповіщень про повітряну тривогу та відбої, з’явилось 54 публікації. Ще 14 публікацій – реклама. Канал рекламує онлайн-казино, доставку піци, інші канали, супермаркети. Також серед публікацій була така, яку в ЗМІ впевнено можна було б назвати джинсою. Йдеться про матеріал із заголовком “Як партія «Черкащани» НІЯКИМ ЧИНОМ не залежить від проросійського олігарха Фірташа” з посиланням на відео на сторінці одного з депутатів Черкаської міської ради. Загалом же, принаймні за останній час політичні симпатії каналу не простежуються.
Як і попередній канал, Труха часвідчасно публікує відеозаписи зі звуком нібито прольоту “шахедів”. Про влучання чи роботу ППО в області нерідко інформують з посиланням на ОВА.
Ще один популярний серед черкащан телеграм-канал – Доброго вечора, ми із Черкас. Читають його 57 тисяч підписників. Середнє охоплення – до 20 тисяч переглядів. Заснований він у квітні 2022 року. Хто його засновник чи адміністратор – невідомо.
По суті, стратегія ведення та, зрештою, й контент такий же, як і в інших каналів. За винятком того, що для користувачів тут ще роблять публікацію з добіркою головних новин за день і за тиждень. Також інколи позначають рекламу хештегом. Як і у вищезгаданих каналах, дають можливість користувачам надсилати новини та коментувати публікації.
За аналізований тиждень з’явилось 63 новинні чи розважальні публікації та 14 рекламних. Канал рекламує, здебільшого, онлайн-казино та інші канали. Деякі з них, за допомогою агресивної реклами, “відвертого” змісту. Інші – за допомогою маніпуляцій: користувачам пропонують зареєструватись на допомогу від ООН, однак гіперлінки з пропозицією ведуть до підписки на телеграм-канал.
На телеграм-канал Типові Черкаси підписані понад 31 тисяча користувачів. Охоплення – більше 16 тисяч переглядів. Створений канал у липні 2017-го року. Його засновник, SMM-спеціаліст Андрій Рябцев, нещодавно навіть давав інтерв’ю одному з місцевих ЗМІ. Також діють спільноти з такою ж назвою у фейсбуці та інстаґрамі на 69 і 90 тисяч відповідно. А ще профілі в тік-тоці та новоствореній соцмережі тредс.
Методика ведення каналу нічим не відрізняється від інших: здебільшого місцеві новини, менше всеукраїнських новин та те, що сленгом називають “крінж”. Коментарі для користувачів відкриті. Є можливість надіслати новину. Джерела інформації вказують далеко не завжди.
Упродовж періоду моніторингу, не рахуючи сповіщень про повітряну тривогу і відбій, на каналі з’явилось 58 новинних, інформаційних і розважальних публікацій, а також п’ять рекламних. Канал, до прикладу, рекламував літній дитячий табір, мережу АЗС, інші телеграм-канали. Адміністрація каналу використовує соціальний капітал, збираючи кошти на допомогу ЗСУ.
Ще один доволі давній та популярний телеграм-канал називається Типові Черкаси. Заснований він ще у листопаді 2017-го року й нині на нього підписані 12 тисяч користувачі. Середнє охоплення – до 4 тисяч переглядів. Засновники непублічні. Мають спільноти з такою ж назвою у фейсбуці (74 тис. підписників) та інстаґрамі (43 тис. підписників). Окрім того, сторінку у тредс та спільноту у вайбері.
Принципи ведення каналу і контент нічим відрізняється від інших. За час моніторингу на каналі з’явилось 48 публікацій. окрім сповіщень про повітряну тривогу. Також рекламували концерт, доставку суші та пасажирські перевезення.
У підсумку, все ж неправильно буде називати канали новинними. Вони здебільшого не інформують, а скоріше, використовують новини для того, аби привабити чи ж утримати читачів, від кількості яких залежить вартість реклами на цих каналах. Фактична відсутність вимог до їх ведення, а також відсутність цензури розв’язують руки адміністраторам і для використання клікбейтногоконтенту сумнівної якості. І хоч фейків і маніпуляцій на каналі у звітному періоді не зафіксовано, слід обачно ставитись до новин з таких каналів і вже напевне таких новин може бути недостатньо аби якісно формувати для себе інформаційну картину.
Для кращого розуміння теми читайте також дослідження ІМІ десятки найпопулярніших телеграм-каналів України.
Захар Колісніченко, регіональний представник Інституту масової інформації в Черкаській області
Help us be even more cool!