Львівські медіа згадують про українські компанії в кожному шостому тексті
У редакційних матеріалах найчастіше згадуються комунальні підприємства, лікарні, театри, музеї. Про приватний бізнес львівські журналісти пишуть украй рідко і лише у випадках, коли там відбуваються скандали, замінування або розташування пунктів вакцинації. Натомість комерційна джинса та неналежно марковані тексти, хоча таких публікацій менш ніж 1%, стосуються лише великого бізнесу.
У моніторинг ІМІ потрапило п'ять львівських сайтів: Zaxid.net, Вголос, 032, Твоє місто та Дивись.Інфо. Метою було визначити кількість згадок про українські компанії (зокрема, місцеві) у редакційних публікаціях, комерційній джинсі та неналежно маркованих рекламних матеріалах. Враховувалися також згадки про комунальні підприємства, музеї, театри, ресторани, торговельні центри тощо.
Так, 63 тексти зі згадками українських компаній надруковано на Zaxid.net (20% загальної кількості публікацій), 43 – на “Дивись.Інфо” (13,83%), 39 – на “Твоєму місті” (26%), 36 – на “Вголосі” (14%), і 25 – на 032 (17%).
Майже без джинси
Лише один матеріал з ознаками комерційної замовності нам вдалося знайти на сайті “Вголос”. Із загальної кількості матеріалів це становить 0,1%. Журналісти надрукували публікацію про концерт групи “Ляпіс 98”, який організовує компанія “Lutsyshyn Promo і Promotions”. У рекламному тексті також згадується заклад “!FESTrepublic”, де відбуватиметься захід.
З чим є проблеми?
0,8% загальної кількості матеріалів, або дев'ять публікацій, становить неналежно маркована реклама. Чотири з них опубліковано на сайті Zaxid.net. Зокрема, це публікації про “правильну картку” від Кредобанку, те, що Windrose “розігрує квитки для клієнтів лабораторії “Ескулаб”, капела “Дударик” з фолкгуртом “Курбаси” виступлять з Різдвяним концертом у театрі Заньковецької, а діти зі сходу отримали подарунки від компанії АТБ. До речі, аналогічний матеріал про АТБ є на сайті 032. Також ЗМІ опублікувало рекламні тексти про будівельний дім СІА та концерт, який організовує Lutsyshyn Promo і Promotions у закладі !FESTrepublic.
Лише два неналежно марковані тексти є на “Твоєму місті”: про львівську гастрозустріч у Центрі пивної культури “Львіварня” та ідеатон, який відбудеться для громад зі всієї України в Будинку воїна. Інтернет-видання Zaxid.net та 032 публікували ці тексти в рубриці “Новини компанії”. Натомість “Твоє місто” під текстами зазначало “Партнерська публікація”. В чому проблема? В порушенні закону. Згідно із Законом “Про рекламу” (стаття 9), вона має бути чітко відокремлена від іншої інформації і мати позначку “Реклама” або “На правах реклами”.
Узагалі не було неналежно маркованих публікацій, як і комерційної джинси, на сайті “Дивись.Інфо”.
Топ-5 компаній у редакційних текстах
Редакційні матеріали зі згадками українських компаній становлять 16,7% загальної кількості публікацій, або 196 текстів. Є публікації, у яких згадуються одразу декілька компаній чи підприємств.
Серед лідерів згадок у редакційних матеріалах:
• ЛКП “Львівавтодор” – 4,8% загальної кількості згадок у редакційних матеріалах;
• Театр імені Марії Заньковецької – 3,6%;
• ЛКП “Львівелектротранс” – 2,4%;
• гіпермаркет “Метро” – 1,7%;
• IT-компанія “SoftServe” – 1,7%.
Велику кількість згадок про ці компанії в ЗМІ можна пояснити інформаційними приводами та актуальністю теми. Наприклад, про ЛКП “Львівавтодор” та “Львівелектротранс”, про компанію SoftServe медійники писали в новинах, аналітиках щодо електронного квитка, який якраз почали запроваджувати у Львові. Театр імені Марії Заньковецької згадувався в новинах про смерть актора Євгена Федоренка, також журналісти публікували спогади друзів про Федоренка чи розповідали про аншлаги на виставах у закладі культури. А гіпермаркет “Метро” згадується в новинах про ймовірне замінування магазинів мережі.
Мар'яна Сич, регіональна представниця Інституту масової інформації у Львівській області
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО “Інститут масової інформації” та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.
Help us be even more cool!