(Не) емоційні новини в полтавських ЗМІ
У новинах полтавських ЗМІ зафіксовано 11% маніпуляцій читачами за допомогою використання емоційної лексики і оціночних суджень. Найбільше випадків зафіксовано на трьох із п’яти досліджуваних сайтів.
Такими є результати моніторингу Інституту масової інформації, під час якого було проаналізовано 500 новин – по 100 на кожному із сайтів з 6 по 22 серпня. Для моніторингу було обрано найпопулярніші (зокрема, за даними місцевих досліджень) та найбільш упізнавані у регіоні медіа: «Полтавщина», «Коло», ОКІА «Новини Полтавщини», «Громадське.Полтава», «Полтава365. Мета моніторингу – визначити рівень маніпуляцій, зокрема, дослідити кількість випадків в новинах емоційної лексики та оціночних суджень.
«Лагідна» словесна маніпуляція
Найбільше випадків маніпуляції емоціями зафіксовано на інтернет-виданні «Полтавщина» – 21. Зокрема, у новині «Мер Полтави підписав розпорядження про передачу техніки КП «Декоративні культури» приватній фірмі» видання використовує емоційне слово «відтискає», таким чином не залишаючи читачеві можливості зробити висновки самому про героїв публікації.
Пишучи про передачу комунального майна бізнесу, медіа робить висновок: «найімовірніше, Ольга Тузенко вийшла заміж за Олександра Лемешка. Потім взяла його прізвище і стала Ольгою Лемешко. Тепер же на її користь влада міста «відтискає» чергове комунальне підприємство і створює умови для «сімейного бізнесу» Тузенків-Лемешків». У іншій новині про склад ТВК використана оцінка – «поява в складі ТВК потрібних «радикалів» не є випадковою», підтвердження того, є нові члени територіально-виборчої комісії випадковими чи ні, відповідно, у новині відсутнє. Також видання на основі власного оцінювання пише про лояльність партій до голови Полтавської ОДА – «все зрозуміло і з «Нашим краєм», «Відродженням» та УДАРом — це лояльність до Валерія Головка». Медіа у одній із публікацій використовує слово «зрадники», пишучи про новий склад депутатів Полтавської міськради. Варто зазначити, ця новина позначена літерою «Р», відповідно, її слід сприймати як рекламну.
Часто ЗМІ використовує емоційне забарвлення на кшталт «на щастя», пишучи новини про відсутність постраждалих у ДТП. Здавалося б, це добра емоція, якою медіа намагається «прикрасити» суху інформацію, отриману від поліції, але разом із тим, присутність емоцій не робить новину нейтральною. У прес-релізі Полтавської ОДА, поданого у формі новині, йдеться про «проблемне питання — ремонт дороги на дамбі». ЗМІ публікує новину, пише, що «зараз там ускладнений переїзд для транспорту» і що «…основна задача — забезпечити нормальне транспортне сполучення…». Це можна вважати словесною маніпуляцією, оскільки у новині не згадано жодним чином про масштаби проблеми, а йдеться лише про початок ремонтних робіт. Тобто, по суті, з легкої подачі того, хто готував і надав прес-реліз, ремонт дороги назвали проблемним, при цьому не вказано, чи дійсно ремонт є проблемним і чому, а також не подано пояснення, чому транспортне сполучення ненормальне. Є лише суха інформація «дорога в аварійному стані», але дізнатися подробиці читачі не можуть, бо їх немає. Заради, вочевидь, читабельності, сайт, пишучи про процедуру відкликання із посади секретаря Полтавської міськради, використовує емоційне порівняння – «секретар Шредінгера», іншого депутата називає «активний член команди». Також сайт дозволяє собі оцінювати голосування на сесіях, називаючи його «важливим моментом». Загалом оцінка тієї чи іншої персони чи ситуації майже «родзинка» сайту, зокрема, у ще одній новині, цього разу на судову тематику, медіа робить висновок: «…шанси на визнання Дмитра Трихни винуватим у пропозиції хабара та втручання у роботу судді досить невеликі» (суд ще не виніс остаточне рішення). А пишучи про будівництво, маніпулює думкою читачів, вказуючи, що «після зведення храму використання площі стане проблемним» (чому, для кого проблемним?). Також на сайті «Полтавщина» зафіксовані не обґрунтовані оціночні судження на зразок «поліція «покриває», «важливо», «своєрідний «мажор». Ще один цікавий кейс дещо завуальованої маніпуляції на сайті інтернет-видання «Полтавщина» спостерігаємо у новині про прохання депутатів скликати сесію міської ради. Медіа пише: «тепер міський голова може: погодитись на цю пропозицію і скликати сесію на 27 серпня; аргументовано відмовити». У такому формулюванні вбачається словесна маніпуляція, оскільки міський голова, скоріше, не «може», а «має право» скликати сесію, або ж відмовити скликати її, однак видання не може знати чи вказувати, «аргументованою» буде відмова чи ні.
Звички, застопореність, страшна, гарно – як прикрашають тексти
На сайті інтернет-видання «Коло» знаходимо шість новин, в яких присутні оціночні судження та знейтральнення тексту через наявність емоційної лексики. Зокрема, «страшна» аварія, «чимала грошова винагорода», «гарно»; «справа застопорилась», у цій же новині – «робітники десь поділись» (у читача, залежно від фантазії, може виникнути думка, що вони зникли, бо втекли; їх хтось забрав тощо, оскільки пояснення, чому робітники припинили працювати, у тексті немає), «багато хто з пішоходів і за наявності переходів порушує правила дорожнього руху – бо така звичка: ходжу, де зручно». У новині «В обхід «підземки»: у центрі Полтави намалювали нову зебру. ФОТО» ЗМІ самостійно робить висновок-припущення, що «вочевидь для зручності пішоходів комунальники таки взялися облаштовувати наземний перехід біля старого підземного в центрі міста» замість запитати причину нанесення розмітки у відповідальної за це служби. У іншій публікації «На Полтавщині повернули фабрику художніх виборів у комунальну власність» використана фраза, яка з нейтрального тексту робить новину «ура, перемога»: «І от нині фабрика, епопея навколо якої тривала три роки, знову належить громаді області».
На сайтах ОКІА «Новини Полтавщини» і «Полтава365» зафіксовано однакову кількість новин із елементами маніпуляції – по 13 на кожному. Комунальне інформагенство «Новини Полтавщини» прикрашає новини оціночними судженнями на кшталт «окраса дня», «значна робота», «дивні обставини», «на жаль» тощо та послуговується емоційною лексикою, як, наприклад, у новині «У магічну дату трьох вісімок на Полтавщині весільний бум», – Дар’я Бриндак». У новині «На Полтавщині зникають діти: 15-річного хлопця знайшли у ставку»сайт робить акцент на тому, що в області «зникають діти». Ефект словесної маніпуляції очевидний, новину із таким заголовком, безперечно, прочитають, щоб дізнатися, чому діти зникають. У новині читаємо про те, що «15-річний хлопець вийшов з дому і пішов гуляти. Згодом його знайшли у ставку», потім, практично наприкінці новини, читаємо, що «тіло дитини знайшли в ставку», тобто у новині є некоректне формулювання. Далі в цій же публікації читаємо про інший випадок: «14-річна донька не повернулася додому із прогулянки. Близько 3-ої ночі дівчина знайшлася, була у подружки».
На сайті «Полтава365» використано такі судження, як «успішно діє», «дорого», «показовий», «кричущий випадок»,«обстановка накалилася», «вражають уяву сюжетами» та «зачаровують тонкою деталізацією», «багато як ніколи», «яскраві картини; захоплюють, радують око і вражають уяву; важко залишитися байдужими перед таким буянням кольору і форми; просто прикипіли душею до картин». У одній із новин видання емоційно пише, що «У Полтаві ледь не спалили магазин АТБ», та насправді, і це видно на фото, якщо зайти на сторінку публікації, що загорілася невелика частина даху, і пожежу швидко загасили.
На сайті «Громадське.Полтава» зафіксовано найменшу кількість новин із ознаками маніпуляції – одне порушення. ЗМІ використало судження «рецидивіст», що означає «особа була раніше засуджена за вчинення злочину і знову вчинила злочин». У новині не вказано, чи притягувався до кримінальної відповідальності чоловік раніше, але медіа «зробило» з затриманого неодноразово засудженого.
Загалом із 500 новин, які підпали під моніторинг, виявлено 54 тексти із використанням емоційної лексики, оціночних суджень. В основному, порушення траплялися, коли ЗМІ намагалися зробити суху інформацію від прес-служб поліції, департаментів чи управлінь влади цікавішою для читачів.
Даний матеріал підготовлено в рамках проекту «Розвиток відповідальних інтернет-ЗМІ», що реалізується ГО «Інститут масової інформації» за підтримки Міністерства закордонних справ Чеської Республіки. Інформація та погляди, висловлені в даному матеріалі, належать автору та не обов’язково відображають офіційну думку Міністерства закордонних справ Чеської Республіки.
Help us be even more cool!