Маніпуляції в січневому медіапросторі Одеси: відсутність фейків та засилля неналежно маркованої реклами
Майже один відсоток повідомлень у новинних стрічках одеських онлайн-ЗМІ має ознаки маніпуляцій, водночас у новинах немає фейків.
Такі висновки можна зробити після аналізу даних, які були отримані під час вибіркового аналізу п’яти одеських онлайн-ЗМІ, який з 11 до 15 січня 2021 року включно провів Інститут масової інформації. Загалом було проаналізовано 733 повідомлення сайтів "Думська", 048, "Одеса.Онлайн", УСІ та "Одесская жизнь". Методологія дослідження охоплюла аналіз кількості новин, що містять маніпуляції та фейки. Загалом під час дослідження виявлено п’ять матеріалів з ознаками інформаційних маніпуляцій.
Приклади маніпуляцій у місцевих онлайн-медіа Одеси
Більшість маніпуляцій, 60% усіх зафіксованих випадків, стосувалася місцевої політики. Ще 20% – теми охорони здоров’я. Серед головних прикладів маніпуляцій слід відзначити новину "Українці другий день протестують проти збільшення цін на газ, а Зеленський обіцяє справедливі тарифи", в якій ідеться, що по всій країні ніби відбуваються численні антиурядові мітинги. Водночас у самому повідомленні фігурують світлини з небагатолюдних акцій. У цьому разі можна казати про маніпуляцію, яка засновується на перебільшенні реальних даних.
До іншого прикладу з перебільшенням реальних даних можна зарахувати повідомлення "В Одесу може потрапити курятина з "сюрпризом", де "сюрприз" не що інше, як сальмонела. Із самого тексту повідомлення стає зрозумілим, що через західний кордон була завезена партія зараженої курятини й існує гіпотетична ймовірність, що таке м’ясо "може" потрапити до Одеси. Але може ж і не потрапити. Тож, які реальні ризики існують для громади, в новині не уточнюється. В новині відсутні експертні коментарі, думки лікарів та прикордонників. Можна говорити про те, що новина через перебільшення спрямована на підвищення трафіку та відвідуваності на сайті.
В іншому повідомленні "В Одесі триває "халтурна" реконструкція за 158 мільйонів гривень" присутнє оцінне судження кореспондента щодо якості проведених робіт, яке також підпадає під ознаки інформаційної маніпуляції. Журналіст не має необхідної кваліфікації будівельника або інженера, щоб стверджувати про "халтурність" у виконанні ремонту. Тому в цьому випадку таке формулювання назви новини сприймається як порушення професійних стандартів. У новині "Корупційна складова": ексміністр Уманський пояснив, чому одеська податкова під керівництвом Шадевсьної не відшкодовує ПДВ бізнесу" йдеться про досить серйозні звинувачення посадовців податкової в корупції, які ґрунтуються лише на одній заяві ексміністра. Кореспонденти видання не перевірили достовірності цієї інформації та не звернулися по коментар до податківців або правоохоронних органів, що може розцінюватися як упереджене ставлення до однієї зі сторін скандальних звинувачень.
Серед випадків маніпуляцій в одеському інфопросторі був зафіксований один приклад невідповідності назви повідомлення її змісту. В заголовку "В Одесі на Таїрова з’явився п’яний регулювальник" йдеться ніби про присутність на вулицях міста п’яного поліціянта. Проте вже в самому тексті згадується про пересічного громадянина, який у стані сп’яніння регулював дорожній рух на пішохідному переході в одному з житлових масивів.
Джинса та завершення виборчого процесу
Слід зазначити, що за час моніторингу не зафіксовано фейків, дезінформації та джинси. Проте під час аналізу були виокремлені 14 випадків неправильнно маркованої реклами (1,9% всіх проаналізованих новин). Усі випадки мають стосунок до комерційної реклами та позначені в місцевих онлайн-медіа в стрічках з подібними назвами, як-от "Новини компаній" або "Партнерський матеріал", хоча, відповідно до законодавства, такі рубрики мають підписуватися як "Реклама" або "На правах реклами".
Нагадаємо, що ще нещодавно кількість порушень у місцевих ЗМІ досягала неймовірних показників. За даними проєкту "Infocrime", тиждень перед виборами 25 жовтня 2020 року став найбруднішим за весь минулий рік. Напередодні одеські політики та провідні регіональні ЗМІ всемеро збільшили кількість замовних матеріалів без належного маркування та втричі загальну кількість маніпуляцій у порівнянні з першим тижнем вересня 2020 року. З 19 по 25 жовтня 2020 року проаналізовано 1673 повідомлення в 14 місцевих медіа. У 118 матеріалах (7%) виявлено маніпуляції, з них шість містили фейки, а 104 публікації мали ознаки прихованої чи неправильно маркованої реклами.
Незначні показники політичних маніпуляцій та джинси в одеських медіа на початку 2021 року показують певне інформаційне та політичне затишшя в Одесі після виборів та сигналізують про завершення етапу конструювання поточної владної структури в регіоні.
Павло Колотвін, регіональний представник Інституту масової інформації в Одеській області
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.
Help us be even more cool!