Майже все про війну і її наслідки: які місцеві новини пропонують аудиторії херсонські медіа
Понад 81% новин у херсонських медіа присвячені місцевим подіям, з яких 47% – новини про війну і бойові дії.
Такі результати моніторингу новин, присвячених місцевій проблематиці, який із 6 до 10 листопада 2023 року провів Інститут масової інформації. Загалом проаналізовано 544 дописи в пʼяти херсонських медіа: Херсон онлайн, Суспільне: Херсон, Типовий Херсон, Вгору та Кавун.city.
Під час моніторингу ми проаналізували типи новин (місцеві, інших регіонів, всеукраїнські, міжнародні) та тематику місцевих новин. Очевидно, що найбільше, 81,5% новин, стосувалися Херсонської області. У стрічках двох з пʼяти проаналізованих сайтів, Суспільне і "Кавун.city", таких новин було 100%, у "Вгору" лише одна новина не була про Херсонщину. В стрічці "Херсон онлайн" таких новин було 90%, а от у видання "Типовий Херсон" – усього 40%.
11% новин становили загальнонаціональні події. І ця цифра забезпечена тільки двома виданнями – "Херсон онлайн" та "Типовий Херсон". У стрічці останнього національні новини – це дві третини всіх опублікованих новин за тиждень. Новини з інших регіонів становили 3,5% всіх опублікованих новин, міжнародних ще менше – 2,5%. У більшості своїй це були передруки з інших медіа.
Також ми проаналізували теми місцевих новин і цілком очевидно зʼясували, що майже половина місцевих новин у херсонських медіа присвячені війні й бойовим діям.
Такі новини становили майже половину, 47%, всіх новин, опублікованих у новинних стрічках. Найбільше їх публікував "Херсон онлайн" (50,5%) і "Вгору" (50%), найменше – "Кавун.city" (31%). Більшість цих новин – це зведення з фронтів та інформація про обстріли Херсона. Останніх новин, очевидно, більше, адже Херсон та прибережні громади області росіяни обстрілюють щодня.
Ще 16% новин стосувалися соціальних наслідків війни. Сюди ж ми зарахували новини з тимчасово окупованих територій Херсонщини. Найбільше таких новин ми побачили в стрічці "Херсон онлайн" (19% усіх місцевих новин), а найменше – в "Кавун.city" (7%).
Третьою популярною темою місцевих новин став кримінал: кожна десята новина стосувалася саме цього. Втім, варто зазначити, що це в переважній більшості були не класичні новини про ДТП чи вбивства, а інформація про досудові розслідування кримінальних справ та вироки підозрюваним у держзраді, колабораціонізмі та інших злочинах проти суспільства і держави. Ці новини майже рівномірно розподілились у всіх виданнях, маючи різницю тільки в кількох відсотках.
Така популярність цього типу новин пояснюється високою увагою аудиторії, і медіа, використовуючи готові пресрелізи правоохоронців, збирають хороший трафік.
Несподівано мало новин ми виявили на теми місцевої політики, економіки й соціальних проблем. Таких новин зафіксовано трохи менш ніж 9%, хоча в довоєнних моніторингах ці теми завжди були в першій трійці. Тепер ці новини замінила війна і все, що з нею повʼязане, адже міська рада не діє, обласна рада бутафорно засідає разів на декілька місяців десь у Zoom, а вся влада належить начальникам обласної, міських і сільських військових адміністрацій. Ті ж, своєю чергою, найчастіше коментують питання, повʼязані з війною.
А ось кількість новин про волонтерів та волонтерські ініціативи, навпаки, не здивувала. Таких новин ми виявили 7,5%. Але існує певне викривлення в різних медіа. Наприклад, у "Херсон онлайн" і Суспільного таких новин було по 10%, а у "Вгору", "Типового Херсона" та "Кавун.city" всього від 2 до 5%.
Темі культури та спорту присвячено майже 4% новин в аналізованих медіа. Здебільшого така висока цифра – завдяки цілому десанту поетів на чолі із Сергієм Жаданом та Андрієм Любкою, які відвідали Херсон якраз у період моніторингу. Майже всі новини про культуру стосувалися цього візиту.
Права людини й медицина виявилися найбільш непопулярними темами в херсонських новинарів. Про це було 1 і 2% новин відповідно. Причому видання "Типовий Херсон" не присвятило цим темам жодної новини.
Загалом, велика війна значно змінила не тільки медіаландшафт Херсонщини, а й типи популярного в читача контенту та їхню тематику. Цьому сприяли як активні бойові дії, що точаться по Дніпру, так і інформаційна політика військових адміністрацій, які є наразі ледь не основними ньюзмейкерами регіону.
Сергій Нікітенко, регіональний представник Інституту масової інформації в Херсонській області
Help us be even more cool!